Dobré noviny
Vychádza Beat (Al)Boom 1968 – 1970, mapuje bigbeatovú scénu
TASR
TASR

Vychádza Beat (Al)Boom 1968 – 1970, mapuje bigbeatovú scénu

Zľava Fedor Frešo, Pavol Hammel a František Griglák počas záverečného koncertu turné skupín Prúdy a Olympic v Športovej hale na Pasienkoch v Bratislave.
Zľava Fedor Frešo, Pavol Hammel a František Griglák počas záverečného koncertu turné skupín Prúdy a Olympic v Športovej hale na Pasienkoch v Bratislave. — Foto: TASR - Pavol Funtál

Beat (Al)Boom poukazuje na skutočnosť, aká neuveriteľne silná a inšpiratívna hudobná vlna sa zrodila na našej hudobnej scéne na sklonku 60. rokov.

Bratislava 22. januára (TASR) – Vychádza tretie pokračovanie encyklopédie československého bigbeatu, ktoré dostalo názov Beat (Al)Boom. Tak ako v posledných dvoch rokoch bolo dobrým zvykom, i tentoraz hneď v úvode roka vychádza supraphonská kompilácia mapujúca vývoj československého bigbeatu na sklonku 60. rokov.

Po predošlých dvojalbumoch Beatlina 1967-1969 (2016) a Big Beat Line 1965-1968 (2017), ktoré sa venovali dobe predalbumovej, tretí Beat (Al)Boom ponúkne miniprofily 17 prvých bigbeatových albumov vydaných v rokoch 1968 až 1970. Fanúšikovia tu nájdu 47 skladieb zo 17 albumov, medzi ktorými nechýbajú absolútne klasiky ani ukážky z nie tak exponovaných, no aj tak nemenej zásadných albumových debutov.

Okrem platní Želva (Olympic), Zvonky, zvoňte (Prúdy), Šípková Růženka (Rebels), Meditace (Blue Effect) alebo Pták Rosomák (Olympic) sa tu objavujú ukážky z debutových albumov skupín Matadors, Framus Five, Atlantis, Flamingo a George & Beatovens. Nechýbajú ani skladby od Fortuny, Marthy a Teny Elefteriadu, Voxu & Pavla Nováka či Their Majesties a Josefa Laufera.

Beat (Al)Boom poukazuje na skutočnosť, aká neuveriteľne silná a inšpiratívna hudobná vlna sa zrodila na našej hudobnej scéne na sklonku 60. rokov. Veď vydanie 17 LP v podstate stále ešte začínajúcich umelcov, navyše v období už po augustovom Československu, pôsobí ako zjav z kategórie ťažko predstaviteľných počinov.

Svoj podiel na tom mal aj fakt, že Supraphon, Panton ani Opus už nemohli ďalej prehliadať masovú popularitu rocku, ktorá šla ruku v ruke s výbornými predajmi SP a EP, iba málo podobnými elektrifikovanej modernej muzike. Paradoxom doby a režimu bolo, že vďaka rigidným socialistickým edičným a výrobným plánom mohlo byť čokoľvek z toho, čo bolo v krátkej dobe bez cenzúry presadené, skutočne vydané či nahrané. Inokedy šlo o albumy vydané až v okamihu, kedy už kapely neexistovali, s repertoárom, ktorý už nehrali, alebo v obsadení značne sa líšiacom od toho klasického, niekedy najslávnejšieho. Aj tieto ukážky fanúšikovia na kompilácii nájdu, rovnako ako interpretov neskôr rôzne úspešne a kvalitne presadených v popovom mainstreame.

TASR informovala Adriána Čahojová, marketingová a PR manažérka vydavateľstva Supraphon pre Slovenskú republiku.

Už ste čítali?