Dobré noviny
Prieskum: Tri štvrtiny rodinných firiem už vedie nástupnícka generácia
TASR
TASR

Prieskum: Tri štvrtiny rodinných firiem už vedie nástupnícka generácia

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka. — Foto: TASR/František Iván

Pre takmer dve tretiny opýtaných je jedným z kľúčov úspechu komunikácia medzi generáciami, čo je nárast o takmer 27 % oproti prieskumu z roku 2016.

Bratislava 16. januára (TASR) – Nástupnícka generácia je už v súčasnosti na manažérskych pozíciách vo viac ako troch štvrtinách slovenských rodinných firiem. Rastie však aj dôvera zástupcov rodín v externých odborníkov. Poukazujú na to výsledky prieskumu Barometer rodinných podnikov v Európe 2017, ktorý realizovala poradenská sieť firiem KPMG a združenie EFB (European Family Businesses).

Udržať kontrolu obchodných aktivít v rámci rodiny považuje za dôležité viac ako polovica rodinných firiem, čo je nárast o 19 % oproti roku 2016. Tri zo štyroch rodinných firiem (79 %) už vedie ďalšia generácia. Predstavuje to nárast o 9 % oproti roku 2016.

Vo vrcholovom manažmente pritom majú viac ako dve tretiny rodinných podnikov na Slovensku človeka, ktorý nie je členom rodiny. Pre porovnanie, predchádzajúci rok to bola necelá tretina firiem. Viac ako sedem z desiatich zástupcov slovenských rodinných firiem si tiež myslí, že externí manažéri sú pre rodinné firmy prínosom.

Vedenie takmer tretiny rodinných spoločností by sa malo v najbližších 12 mesiacoch presunúť na ďalšiu generáciu. Posunúť vlastníctvo na nástupcov však plánuje v najbližšom roku iba 11 % opýtaných. Zakladateľská generácia je pritom vo vlastníckej štruktúre ôsmich z desiatich podnikov. "Viac ako polovica slovenských rodinných firiem pôsobí na trhu menej ako 20 rokov. Zakladatelia sú väčšinou v produktívnom veku a i keď si už postupne svojich nástupcov vyberajú a vychovávajú, stále sú dostatočne agilní na to, aby podnikanie, ktoré založili, naďalej osobne viedli a rozvíjali," priblížil Rastislav Begán, výkonný riaditeľ zodpovedný za segment rodinných firiem KPMG na Slovensku.

Pre sedem z desiatich predstaviteľov rodinných podnikov na Slovensku je veľmi dôležité nástupcu najprv vyškoliť, pričom viac ako polovica (57 %) opýtaných si vybralo nástupcu, ktorý už vo firme pracuje na plný úväzok alebo formou brigády.

Oproti predchádzajúcemu prieskumu sa zdvojnásobil počet slovenských firiem, ktoré považujú za veľmi dôležité mať v rovnováhe rodinné záležitosti a obchodné záujmy. Pre takmer dve tretiny opýtaných je jedným z kľúčov úspechu komunikácia medzi generáciami, čo je nárast o takmer 27 % oproti prieskumu z roku 2016. Konflikty sa v takmer tretine rodín podľa ich vyjadrení nevyskytujú a podľa ďalšej tretiny rozpory vznikajú najmä z dôvodu rozdielnych názorov na strategické smerovanie firmy.

Prieskum Barometer rodinných podnikov v Európe 2017 je založený na viac ako 1100 odpovediach respondentov z radov rodinných spoločností v 26 krajinách Európy vrátane Slovenska. Uskutočnil sa šiestykrát formou online dotazníka v mesiacoch máj až august 2017. Zaznamenáva súčasné trendy medzi rodinnými podnikmi.

Už ste čítali?