Dobré noviny
Takmer polovica občanov EÚ využíva online služby verejného sektora
TASR
TASR

Takmer polovica občanov EÚ využíva online služby verejného sektora

Občania a podniky v Európskej únii (EÚ) majú záujem o elektronické služby verejného sektora, avšak zároveň spokojnosť s týmito službami zaostáva za online službami komerčného sektora.

Bratislava 28. mája (TASR) – Občania a podniky v Európskej únii (EÚ) majú záujem o elektronické služby verejného sektora, avšak zároveň spokojnosť s týmito službami zaostáva za online službami komerčného sektora. Vyplýva to z najnovšej štúdie eGovernment Benchmark 2012 pre krajiny EÚ spracovanej poradenskou spoločnosťou Capgemini.

"Už teraz sa takmer polovica (46 %) občanov EÚ pripája online s cieľom hľadať prácu, používať verejnú knižnicu, podať daňové priznanie, zaregistrovať narodenie, požiadať o cestovný pas alebo použiť iné služby elektronickej verejnej správy," uviedol na dnešnej tlačovej besede v Bratislave vedúci Zastúpenia Európskej komisie (EK) na Slovensku Dušan Chrenek.

Hlavnými dôvodmi, prečo občania podporujú elektronizáciu verejnej správy, tzv. eGovernment (eGov), sú podľa prieskumu jednoduchosť, kontrola nad procesom vybavovania, transparentnosť, úspora času a flexibilita. Respondenti ako bariéry používania označovali najmä problémy pri používaní služieb (24 %) a nedostatočnú informovanosť o ich existencii (21 %).

Veľa občanov stále nie je naklonených využívaniu eGov služieb a uprednostňujú osobný kontakt (62 %), prípadne očakávajú, že offline kontakt je aj tak nevyhnutný (34 %) alebo sú presvedčení, že iné cesty sú efektívnejšie (19 %). Obavy o ochranu a bezpečnosť osobných údajov vyjadrilo len 11 % opýtaných.

Slovenské čísla sa podľa senior konzultanta pre verejný sektor spoločnosti Capgemini Tomáša Pavlíka v základných ukazovateľoch veľmi neodlišujú od priemerných hodnôt za celú EÚ. "Približne 41 % internetovej populácie používa elektronické služby," priblížil.

Slovenskí používatelia si na elektronických službách podľa prieskumu najviac cenia úsporu času, peňazí, flexibilitu a jednoduchosť. Kvalita služieb pre nich nie je až taká dôležitá.

Internetoví používatelia, ktorí nevyužívajú elektronické služby argumentujú tým, že preferujú osobný kontakt (66 %). Až 46 % respondentov, ktorí nevyužívajú elektronické služby, uvádzajú ako dôvod, že po predložení elektronickej žiadosti by museli aj tak predložiť časti podania v papierovej forme.

Sektor informačno-komunikačných technológií v súčasnosti zamestnáva v únii 8 miliónov pracovníkov, vytvára 6 % európskeho hrubého domáceho produktu a jeho ročná trhová hodnota je viac ako 670 miliárd eur.

Už ste čítali?