Dobré noviny
Deň železnice vo Vychylovke ponúkol aj defilé vozidiel z depa
TASR
TASR

Deň železnice vo Vychylovke ponúkol aj defilé vozidiel z depa

Defilé koľajových vozidiel Historickej lesnej úvraťovej železnice (HLÚŽ), ktorá je súčasťou Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici – Vychylovke, dnes pri príležitosti Dňa železnice predstavilo všetky vozidlá z miestneho depa.

Vychylovka 26. mája (TASR) – Defilé koľajových vozidiel Historickej lesnej úvraťovej železnice (HLÚŽ), ktorá je súčasťou Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici – Vychylovke, dnes pri príležitosti Dňa železnice predstavilo všetky vozidlá z miestneho depa.

„Na čele išla parná lokomotíva U34, ktorá po štyroch rokoch a generálnej oprave prišla opäť na trať. Za ňou išla motorová lokomotíva DH 120, drezina a rôzne drobné koľajové vozidlá. Návštevníkom sme zároveň predviedli aj zvážanie dreva na klasických klanicových vozňoch,“ povedala vedúca správy HLÚŽ a Múzea kysuckej dediny Janka Berešová.

Pripomenula, že prevádzku na HLÚŽ zabezpečuje cez pracovné dni lokomotíva DH 120 a v sobotu a nedeľu premáva parná lokomotíva. „Návštevníci si dnes okrem jazdy historickým parným rušňom mohli pozrieť aj výstavu Vlaky s vôňou dreva v Raganovom mlyne a v objekte stanica Skanzen výstavu Krása ľudového kroja Anny Mikušcovej z Nimnice,“ doplnila Berešová.

V letnej sezóne by podľa nej mali spustiť jazdy HLÚŽ na sedlo Beskyd. Zrekonštruovaný jedenásťkilometrový úsek spájajúci HLÚŽ a Oravskú lesnú železnicu v Oravskej Lesnej, ktoré sú súčasťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice (KOLŽ) preverili vyše hodinovou skúšobnou jazdou dvoch motorových drezín v septembri 2012.

Kysuckú a oravskú lesnú železnicu vybudovali v rokoch 1915 - 1918 na prepravu dreva a v roku 1926 vznikla ich spojením KOLŽ. Do roku 1971 slúžila na zvážanie dreva z oblasti Bielej Oravy a Bystrickej doliny do Oščadnice. Jej celková dĺžka dosahovala vyše 110 km, z toho tvorila hlavná trať 61 km a zvyšok odbočky. Na konci roku 1971 bola trať z dôvodu zrušenia demontovaná, okrem 8 km úseku Chmúra - Tanečník, v ktorom sa nachádzal unikátny úvraťový systém.

V roku 1974 prevzalo zachovanú časť zrušenej KOLŽ do správy KM v Čadci so zámerom jej funkčnej obnovy. Skúšobné jazdy historických vlakov sa začali v roku 1980. Názov HLÚŽ nesie železnica od roku 1991, kedy sa stala aj národnou kultúrnou pamiatkou. Generálna oprava trate sa začala v roku 1992 a od roku 1995 bola úradne povolená osobná doprava v úseku Kubátkovia - Chmúra - 1. úvrať, čím začala HLÚŽ plniť funkciu múzejnej železnice.

Už ste čítali?