Dobré noviny
Pred 80 rokmi sa na Slovensku zrodil svetový unikát: Na Skalnaté pleso premávala lanovka poháňaná zdrojom z ponorky
TASR
TASR

Pred 80 rokmi sa na Slovensku zrodil svetový unikát: Na Skalnaté pleso premávala lanovka poháňaná zdrojom z ponorky

Na archívnej snímke schátraná kabína lanovky v budove visutej lanovky z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso z roku 1937, ktorú navrhol architekt Dušan Jurkovič.
Na archívnej snímke schátraná kabína lanovky v budove visutej lanovky z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso z roku 1937, ktorú navrhol architekt Dušan Jurkovič. — Foto: TASR - Oliver Ondráš

Jedinečná bola nielen svojou dĺžkou, ale aj rýchlosťou. Materiál pritom v začiatkoch vynášali nosiči na svojich pleciach.

Vysoké Tatry 23. decembra (TASR) – Presne 80 rokov uplynulo v piatok, odkedy prvýkrát vyviezla lanovka návštevníkov z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso. Viacero pamätníkov sa zhodlo, že táto kyvadlová lanová dráha bola svetovým unikátom. „Lanovka takéhoto rázu, takejto dĺžky a bez prestupu, nebola naprojektovaná nikde vo svete. Po lanách sa inde neprevážalo tak ďaleko, ako tu v Tatranskej Lomnici. Tá lanovka bola naozaj jedinečná, aj čo sa týka rýchlosti,“ uviedol pre TASR Juraj Husovský, ktorý práve tu v 70. rokoch začínal kariéru lanovkára.

Na energetické napájanie lanovky sa využívala bývalá vicinálna železnica a 6000 voltové vedenie viedlo až na Skalnaté pleso. Pri výstavbe bolo potrebné najprv postaviť pomocné lanovky, a to zo stanice Štart na Skalnaté pleso a zo Skalnatého plesa na Lomnický štít. Materiál pritom v začiatkoch vynášali nosiči na svojich pleciach.

Silné ako Herkules

„Zaujímavé je, že na tomto prvom úseku bolo jedno nosné lano, dve ťažné a dve príťažné laná. Tie sa napínali na Štarte, takže tam vybudovali napínaciu komoru v hĺbke asi 15 až 20 metrov. Napínacie závažie s napínacími lanami na Štarte potom napínali nosné laná zakotvené v Tatranskej Lomnici a na Skalnatom plese. Táto lanovka bola vybavená všetkými druhmi oceľových lán,“ objasnil Husovký. Podľa neho najzvláštnejším z nich bol tzv. Herkules, veľmi hrubé napínacie lano na Štarte, na ktorom bolo zavesené približne 20-tonové závažie. Pri výstavbe diela bol použitý aj svetový patent, vyrovnávacie zariadenie na behúni vozňa, ktoré rozdeľovalo váhu a ťah lán, aby ťahali kabíny rovnako.

Na archívnej snímke stožiar - podpera číslo jedna neďaleko budovy visutej lanovky z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso v Tatranskej Lomnici.
Na archívnej snímke stožiar - podpera číslo jedna neďaleko budovy visutej lanovky z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso v Tatranskej Lomnici. Foto: TASR - Oliver Ondráš

V tom období pritom do úvahy prichádzalo niekoľko variantov, kde by nová lanovka na podporu turizmu vo Vysokých Tatrách mala vyrásť. „Už počas monarchie Uhorský karpatský a Maďarský turistický spolok mali niekoľko návrhov na výstavbu lanovky, napr. na Rysy, Gerlachovský či Slavkovský štít. Voľba na Lomnický štít nakoniec vyšla od medzivojnového riaditeľa štátnych kúpeľov v Tatranskej Lomnici Juraja Orzságha. Jeho brat bol vtedy krajinský prezident pre Československú republiku, takže mal styky na najvyšších miestach,“ priblížil históriu publicista Ivan Bohuš ml.

Vtedajšie ministerstvo železníc dalo v roku 1936 súhlas na prípravu technických prác a po vyhodnotení troch ponúk zadali stavbu firme František Vizner z Chrudimi. Rozpočet na celú lanovku až po Lomnický štít bol 15 miliónov korún. Zemné práce začali v Tatranskej Lomnici v máji 1936, vrátane prístupovej cesty pre nákladné autá na Štart, o rok a pol neskôr spustili na spodnom úseku lanovky prevádzku. Pri výstavbe staničných budov na Štarte i na Skalnatom plese sa veľa vecí v pôvodných projektoch muselo meniť. „Pri výstavbe stanice Štart napr. zistili, že je tam nestabilné podložie, tak museli robiť základy oveľa precíznejšie, ako sa predpokladalo a vybudovať pod tým veľkú betónovú dosku. Pri Enciáne sa investor rozhodol vybudovať reštauráciu a hotel s desiatimi izbami,“ doplnil Bohuš.

Technický unikát už neobnovia

Lanovka na spodnom úseku začala premávať 22. decembra 1937, pričom 19. decembra na prezentáciu pozvali novinárov, o dva dni neskôr prebehla kolaudácia a následne spustili prevádzku pre verejnosť. Na lanovej dráhe vozili ľudí až do konca 90. rokov, kedy ju nahradila nová. „Súčasné lanovky už s tou starou nemajú, žiaľ, nič spoločné. Škoda je najmä toho technického diela, pretože deväť pôvodných podpier odpálili a zavreli tak dvere pred tým, že by sa to raz mohlo ako nejaký technický unikát obnoviť. Zachovali sa len pôvodné Jurkovičove budovy, niektoré z nich, žiaľ, tiež chátrajú,“ konštatoval Bohuš.

Na archívnej snímke údolná stanica kabínkovej lanovky na Skalnaté pleso v Tatranskej Lomnici.
Na archívnej snímke údolná stanica kabínkovej lanovky na Skalnaté pleso v Tatranskej Lomnici. Foto: Na snímke údolná stanica kabínkovej lanovky na Skalnaté pleso v Tatranskej Lomnici 3. decembra 2017.

Husovský doplnil, že sa ešte zachovali nejaké kolesá, prvá podpera z Tatranskej Lomnice na Štart, vozne lanovky, behúne i nejaké motory a regulátory. „Čo ma mrzí, že nejakí ľudia rozobrali náhradný prúdový zdroj. Tá lanovka dokázala byť vďaka nemu v prevádzke, aj keď nebola elektrina. Bol to náš záchranca, bol vlastne z nemeckej ponorky, dokázal poháňať lanovku a prevádzka naň bola v podstate lacnejšia ako dodávaná elektrina. Bol to krásny stroj,“ dodáva s nostalgiou Husovský. Architektonické návrhy Dušana Jurkoviča, na základe ktorých postavili jednotlivé staničné budovy, boli aj podľa neho jednými z najvzácnejších častí celej stavby.

Už ste čítali?