V Monaku sa čaká veľa od Mercedesu, dôležitá je kvalifikácia
SITA
SITA

V Monaku sa čaká veľa od Mercedesu, dôležitá je kvalifikácia

Pre mnohých pilotov je VC Monaka prakticky aj domácou, keďže v Monte Carle majú trvalé bydlisko.

MONTE CARLO 24. mája - Seriál majstrovstiev sveta formuly 1 sa presunie v rámci Európy na pobrežie Stredozemného mora do Monackého kniežatstva, kde sa na legendárnom mestskom okruhu uskutoční šieste podujatie tohtoročnej série pretekov najrýchlejšej motoristickej disciplíny.

Známe letovisko, ktorému viac ako 700 rokov vládne kniežacia rodina Grimaldiovcov, je daňovým rajom a živí ho turistický ruch a kasíno, okolo ktorého vedie aj trať veľkej ceny.

Minuloročné prvenstvo bude obhajovať Mark Webber z Red Bullu, v prechádzajúcich troch rokoch sa tešil v Monte Carle dvakrát.

Stajňa so sídlom v Milton Keynes mala však v ostatných pretekoch v Španielsku výrazné problémy s opotrebovaním pneumatík a jej jazdci nedosiahli ani na stupeň víťazov. Z tohto výsledku pramenili sťažnosti na dodávateľa gúm Pirelli, ktorého produkty sa údajne až extrémne rýchlo podliehajú skaze.

"Všetci nás z toho obviňujú, pretože keď si máte vybrať medzi Red Bullom a Marussiou, samozrejme, siahnete po Red Bulle. Na spoločných stretnutiach pilotov som však počul sťažnosti od všetkých. Aj keď si vezmete Lotus, o ktorom sa hovorí, že má najlepšie auto pre súčasné pneumatiky, tí tiež vyjadrili svoju nespokojnosť. Majú ten istý problém ako my, ibaže v menšom rozsahu. To neznamená, že oni nemajú námietky," bránil svoj tím Nemec Sebastian Vettel, ktorý je s 89 bodmi lídrom priebežného poradia jazdcov.

V Monte Carle sa prakticky nedá prebiehať

Do Monaka prišilo Ferrari povzbudené ostatným triumfom v Španielsku. Fernando Alonso sa tešil z prvého miesta, jeho kolega Felipe Massa bol tretí. Talianska stajňa však vie, že v kvalifikácii nedosahuje dobré výsledky, čo je v Monaku predpokladom úspechu. V uličkách Monte Carla sa prakticky nedá predbiehať, kvalifikácia a štart majú kľúčový význam. Naopak, v kvalifikácii je silný Mercedes, čo potvrdil v Španielsku prvými dvoma miestami na štarte.

"Mercedes bude vpredu. V ostatných troch Veľkých cenách mali jeho jazdci pole position, takže očakávame niečo podobné. Vlani bol Mercedes prvý v kvalifikácii zásluhou Michaela Schumachera, ale neskôr dostal trest a prepadol sa. Vieme, aké ťažké je predbiehať. Kto bude mať pole position, bude favorit," povedal pre autosport.com Alonso, ktorý má na Vettela 17-bodové manko.

"Nechystáme sa zabudnúť na náš hlavný cieľ - vyhrať majstrovstvá. Momentálne sú pred nami Vettel a Räikkönen. Ak má Mercedes vyhrať túto Veľkú cenu, tak je to jedno, ale my musíme skončiť pred ostatnými," dodal Alonso.

Žiadané sú supermäkké pneumatiky

Dodávateľ pneumatík Pirelli privezie do Monackého kniežatstva žltú mäkkú zmes a červenú supermäkkú. Na mestskom okruhu sa monoposty spoliehajú takmer výlučne na mechanickú priľnavosť, čo je priestor pre supermäkké pneumatiky, ktoré sa vyznačujú rýchlym zahriatím a sú schopné generovať vysokú úroveň trakcie a odolávať veľkým priečnym silám. To je dôležité najmä pre kvalifikáciu na trati, kde je takmer nemožné predbiehať. Opotrebenie a úroveň poklesu výkonu pneumatík sú tu najnižšie v sezóne, čo vracia do hry stratégiu jednej zastávky v boxoch.

Na veľkú cenu v Monte Carle sa pravidelne schádza svetová smotánka športu, kultúry, šoubiznisu, a to štýlovo na svojich jachtách, takže burácanie motorov sleduje z prístavu v Stredozemnom mori. Pre mnohých pilotov je VC Monaka prakticky aj domácou, keďže v Monte Carle majú trvalé bydlisko. Zákruty a úseky Ste devote, Mirabeau, Casino, vlásenka Loews či tunel patria ku klasickému koloritu pretekov na 3340 m dlhom okruhu. Keďže ide o najkratšiu trať v seriáli MS, jazdí sa na 78 kôl, čo je zasa najväčší počet. Celková dĺžka pretekov je vzhľadom na náročnosť trate 260,520 km, takže ide o najkratšiu zo všetkých veľkých cien. Nedeľňajšie preteky sa začínajú v tradičnom čase o 14.00 h.

VC Monaka:

Dejisko: mestský okruh, dĺžka okruhu 3 340 m

Dĺžka pretekov: 78 okruhov (260,520 km)

Minuloročný víťaz: Mark Webber (Aus.) Red Bull

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1:14,439 min (2004)

Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Ayrton Senna (1987, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993)

Najviac víťazstiev - tím: 15 - McLaren

História: Preteky v uliciach Monte Carla a La Condamine sa uskutočnili prvýkrát v roku 1929. Boli aj súčasťou prvého ročníka majstrovstiev svet F1 v roku 1950, potom na štyri roky z kalendára vypadli a od roku 1955 v ňom figurujú bez jedinej prestávky, čo ich radí hneď za VC Talianska na okruhu v Monze, ktoré mali len jedinú absenciu. Okruh prešiel piatimi drobnými úpravami, súčasnú podobu a dĺžku má od roku 2003. Jazdcov čaká jazda úzkymi uličkami, po nábreží prístavu aj cez tunel.

Kuriozity:

- VC Monaka patrí spolu s pretekmi Indy 500 v americkom Indianapolise a 24-hodinovkou vo francúzskom Le Mans k trojici najznámejších automobilových pretekov na svete. Jediným jazdcom, ktorý dokázal vo všetkých troch zvíťaziť, je Graham Hill.

- Dvom jazdcom sa podarilo vykúpať sa v prístave po tom, čo ich monoposty prerazili zvodidlá a skončili v Stredozemnom mori - Albertovi Ascarimu (1955) a Paulovi Hawkinsovi (1965). Obaja vyviazli bez zranení. Ascari sa zabil o štyri dni na to pri tréningu v Monze.

- Preteky si vyžiadali životy dvoch jazdcov - Luigiho Fagioliho (1952) a Lorenza Bandiniho (1967).

- Najdramatickejší záver videli diváci v roku 1982. Alain Prost na vedúcej pozícii havaroval štyri kolá pred cieľom. Ricardo Patrese sa tešil z vedenia len pol druha kola, potom dostal hodiny. V poslednom kole došlo lídrovi Didierovi Pironimu palivo, rovnako dopadol aj za ním idúci Andrea de Cesaris, a tak triumf spadol do lona Patresemu, ktorému sa podarilo auto opäť naštartovať a dôjsť si po nečakané víťazstvo.

Prehľad posledných víťazov VC Monaka:

2012 - Mark Webber (Aus.) Red Bull

2011 - Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2010 - Mark Webber (Aus.) Red Bull

2009 - Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP

2008 - Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren

2007 - Fernando Alonso (Šp.) McLaren

2006 - Fernando Alonso (Šp.) Renault

2005 - Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren

2004 - Jarno Trulli (Tal.) Renault

2003 - Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams

2002 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren

2001 - Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2000 - David Coulthard (V. Brit.) McLaren

Poradie MS (po 5 pretekoch): 1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 89 bodov, 2. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 85, 3. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 72, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 50, 5. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 45, 6. Mark Webber (Aus.) Red Bull 42, 7. Romain Grosjean (Fr.) Lotus 26, 8. Paul di Resta (V. Brit.) Force India 26, 9. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 22, 10. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 17

Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 131, 2. Ferrari 117, 3. Lotus 111, 4. Mercedes 72, 5. Force India 32, 6. McLaren 29, 7. Toro Rosso 8, 8. Sauber 5

Už ste čítali?

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…