EÚ sprísňuje pravidlá, cieľom sú bezpečnejšie a ekologickejšie autá
TASR
TASR

EÚ sprísňuje pravidlá, cieľom sú bezpečnejšie a ekologickejšie autá

V budúcnosti bude mať Európska komisia právomoc vykonávať kontroly automobilov, iniciovať stiahnutie automobilov z obehu v rámci celej EÚ a v prípade porušenia právnych predpisov ukladať pokuty.

Ilustračná snímka. — Foto: TASR/Martin Baumann

Brusel 7. decembra (TASR) - Významne zvýšiť kvalitu a nezávislosť typového schvaľovania a testovania vozidiel, sprísniť kontroly automobilov, ktoré sú už na trhu EÚ a posilniť celkový systém európskeho dohľadu je cieľom predbežnej politickej dohody, ktorú vo štvrtok dosiahli Európsky parlament, Rada a Európska komisia (EK).

Ide o dohodu na návrhu eurokomisie z januára 2016, podľa ktorého má byť úplné prepracovaný rámec pre "typové schvaľovanie" v EÚ, teda pravidlá osvedčovania, že vozidlo spĺňa všetky požiadavky na uvedenie na trh a na prísnu kontrolu trvalého dodržiavania právnych predpisov EÚ zo strany výrobcov.

Podpredseda EK pre pracovné miesta, rast, investície a konkurencieschopnosť Jyrki Katainen zdôraznil, že vďaka prísnejším pravidlám a ich dôslednejšej kontrole bude mať automobilový priemysel príležitosť znovu získať dôveru spotrebiteľov. Je to podľa neho ďalší míľnik v rámci úsilia EÚ posilniť celosvetové vedúce postavenie automobilového priemyslu v oblasti ekologických a bezpečných vozidiel.

Podľa slov eurokomisárky pre vnútorný trh, priemysel, podnikanie a malé a stredné podniky Elžbiety Bieńkowskej aféra Dieselgate odhalila nedostatky regulačného rámca EÚ a systému dohľadu nad trhom. "Vieme, že niektorí výrobcovia automobilov podvádzali a mnohí ďalší zneužívali právne medzery. Chceme s týmito praktikami skoncovať, a preto meníme celý systém," zdôraznila v správe pre médiá.

Pripomenula, že po rokovaniach, ktoré trvali skoro dva roky, sa podarilo presadiť kľúčové prvky návrhu, ktorými sú okrem iného skutočné právomoci EÚ v oblasti dohľadu a presadzovania pravidiel.

V budúcnosti bude mať EK právomoc vykonávať kontroly automobilov, iniciovať stiahnutie automobilov z obehu v rámci celej EÚ a v prípade porušenia právnych predpisov ukladať pokuty do výšky 30.000 eur za jeden automobil.

V novom nariadení sa zachováva zákaz rušiacich zariadení, na ktorý vnútroštátne orgány majú aj naďalej povinnosť dozerať a presadzovať ho, pričom ide ešte ďalej. V budúcnosti budú výrobcovia musieť poskytnúť prístup k softvérovým protokolom vozidla. Toto opatrenie ide ruka v ruke s balíkom týkajúcim sa skutočných emisií, vďaka ktorému bude ťažké obchádzať emisné požiadavky a ktorý zahŕňa povinnosť výrobcov zverejňovať svoje stratégie znižovania emisií, tak ako je to v prípade USA.

Predbežnú politickú dohodu musia teraz formálne schváliť Európsky parlament a Rada. Nariadenie bude potom priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch a bude povinné od 1. septembra 2020.

Už ste čítali?

Pedagogička: Dieťa z domu odchádza celý život. Treba ho nechať…

Mení sa všetko okolo nás a spôsob výchovy nie je výnimkou.…

Babička z trhoviska v Nových Zámkoch dojala celý slovenský internet.…

Pani Margit roky pomáhala cudzím ľuďom. Dnes si staručká vdova privyrába…

Malá rodinná firma z Nitry slávi historický úspech: Ako prví…

Obrovský úspech pre Slovensko priniesla jedna malá firmička z Nitry.

Obetavý otec nosí hendikepovaného syna na chrbte, aby mu ukázal…

Najväčšou záľubou rodiny Benkovcov je turistika. A nevynechávajú…

Na Liptove sa pred svetom ukrýva čarovná dolina, ktorá je ideálna…

Iba málokde nájdete na takom malom kúsku toľko zaujímavostí.…

Čech a Slovenka sa vzali po 15-minútovej známosti. So svadbou…

Ich život nebol jednoduchý, no osud im napokon skrížil cesty. Toto je skutočný…

Muž, ktorý dal Slovensku Horalky, ich vymyslel vďaka chybe pri…

Kultová slovenská pochúťka má už viac ako 50 rokov. Za jej…

Súrodenci z Prešova vyrábajú nádherné sukne starodávnou technikou,…

Málokto na Slovensku si môže povedať, že je jediný. A ešte k tomu…