BMW zvažuje výstavbu vlastnej fabriky na batérie pre elektromobily
TASR
TASR

BMW zvažuje výstavbu vlastnej fabriky na batérie pre elektromobily

Popredný nemecký odborník na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöffer predpokladá, že do roku 2030 bude každé tretie predané vozidlo elektrické.

Na archívnej snímke logo automobilky BMW — Foto: TASR/AP

Mníchov 25. novembra (TASR) - Nemecké automobilové koncerny zatiaľ kupujú akumulátorové články pre svoje elektromobily v Ázii. V súčasnosti však začínajú najímať chemikov, aby lepšie pochopili procesy v autobatériach a mohli ich začať vyrábať vo vlastnej réžii.

Koncern BMW chce do roka 2021 pripraviť plány pre vlastnú fabriku na akumulátorové články. Z toho dôvodu v piatok 24. novembra položili základný kameň vývojového centra pre akumulátorové články, do ktorého investuje 200 miliónov eur a počet zamestnancov chce rýchlo zvýšiť zo súčasných 50 na 200.

Spolu s výrobou prototypov sa BMW učí lepšie chápať procesy v akumulátoroch a spolupracovať s dodávateľmi ako ich rovnocenný partner. Člen predstavenstva pre výskum a vývoj Klaus Fröhlich síce v súčasnosti nepovažuje vybudovanie vlastnej fabriky za nevyhnutné, no schopnosť spustiť výrobu od roka 2021 otvára pre BMW nové strategické možnosti.

BMW podobne ako VW a Daimler nevyrába vlastné akumulátorové články, ale nakupuje ich od juhokórejského Samsungu a viacerých čínskych výrobcov. Následne z nich montuje vlastné akumulátory v bavorskom Dingolfingu, americkom Spartanburgu a čínskom Šen-ťiangu.

Popredný nemecký odborník na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöffer predpokladá, že do roku 2030 bude každé tretie predané vozidlo elektrické. Keďže články určujú výkon, čas nabíjania aj životnosť celej batérie, nemôžu sa nemecké automobilky spoliehať iba na ázijských dodávateľov. V porovnaní s nimi nemeckí výrobcovia článkov "zaostávajú o celé svetelné roky".

Podľa neho základnou úlohou nemeckých firiem je dostať sa na úroveň výrobcov z Ázie a USA. "Rozhodujúce je know-how," upozorňuje Dudenhöffer.

O vlastnej fabrike na výrobu článkov uvažujú aj najväčší automobiloví dodávatelia Bosch a Continental. Vysoké ceny elektrickej energie v Nemecku však znevýhodňujú ich domovskú krajinu pre prípadné umiestnenie továrne. Continental odhaduje náklady na výstavbu takejto fabriky s ročnou kapacitou 500.000 akumulátorov na tri miliardy eur.

Riešením by mohli byť články s pevným elektrolytom, ktoré však ešte v roku 2025 nebudú pripravené pre masovú sériovú výrobu. Ide o moderný koncept batérie, na ktorom pracujú automobilky aj vývojárske firmy. V porovnaní so súčasnými lítium-iónovými akumulátormi majú nepopierateľné výhody: vozidlá budú mať dojazd zhruba 800 kilometrov na jedno nabitie, nabijú sa zhruba za jednu minútu, sú oveľa lacnejšie a menej náchylné na riziko explózie a požiaru.

Už ste čítali?

V malej dedinke na východe tvorí Jarka vyšívané šaty, do ktorých…

Už od malička jej podávali ruky ihly a látky. Svoj detský sen si splnila…

Uznávaná psychologička: Od mužov očakávame správanie, ktoré…

Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia…

Profesionálna dohadzovačka: Tragédiou dneška je, že ľudia si…

Profesionálna dohadzovačka pre Dobré noviny prezradila nielen dôvod, prečo…

Na Slovensku existuje povolanie, ktoré už v celej Európe zaniklo

Aby ste niečo takéto videli, musíte vycestovať za hranice starého kontinentu.…

Robo poprosil mamu, aby v jeho podniku varila najlepšie domáce…

V ich podniku sa budete cítiť ako doma nielen vďaka pestrej zmesi vôní…

Tento tajomný slovenský hrad mali postaviť templári. Už čoskoro…

Väčšina ľudí touto dedinkou prejde a malý nenápadný…

Saška prešla kus sveta a vrátila sa na východ. V Košiciach už…

Precestovala kus sveta a aj také krajiny, kde je plastová fľaša…

David je budúci onkológ s rakovinou, ktorý o nej na internete…

Študent medicíny David Dufek prehovoril o svojom ochorení a mýtoch,…