Asistenčné systémy by sa mali stať výbavou všetkých áut v Európe
TASR
TASR

Asistenčné systémy by sa mali stať výbavou všetkých áut v Európe

Parlament pri tejto príležitosti upozornil, že na európskych cestách príde každý rok o život viac ako 25.000 ľudí a počet ťažko zranených sa odhaduje na 135.000.

Ilustračné foto. — Foto: TASR - Martin Baumann

Štrasburg 14. novembra (TASR) - Európsky parlament (EP) v utorok prijatom nelegislatívnom uznesení presadzuje, aby sa asistenčné systémy, ako sú rozpoznávanie chodcov či cyklistov, automatické brzdenie či inteligentné prispôsobovanie rýchlosti stali súčasťou základnej výbavy všetkých nových vozidiel v Európe.

Parlament pri tejto príležitosti upozornil, že na európskych cestách príde každý rok o život viac ako 25.000 ľudí a počet ťažko zranených sa odhaduje na 135.000, pričom ľudský faktor je príčinou až 90 percent všetkých nehôd.

Asistenčné systémy riadenia, ako napríklad systém na prispôsobovanie rýchlosti vozidla, systém na udržovanie automobilu v jazdnom pruhu či automatické brzdné systémy, by mali pomôcť vodičom zvládať nebezpečné situácie a znížiť počet nehôd. Ide o systémy, ktoré sú dnes montované do drahších automobilov, avšak podľa europoslancov by mali byť súčasťou základnej výbavy všetkých nových vozidiel.

"Všetci robíme chyby, či už sme v pozícii vodiča, chodca či cyklistu. Automatické asistenčné systémy majú v takýchto prípadoch úlohu akýchsi tichých druhých pilotov, ktorí pomáhajú zabrániť nehodám," vysvetlil spravodajca uznesenia, nemecký poslanec Dieter-Lebrecht Koch v správe pre médiá.

Poslanci priznávajú, že asistenčné systémy sú spájané s luxusnejšími autami a ich objednanie znamená dodatočné náklady, v dôsledku čoho sú súčasťou iba každého štvrtého vozidla v EÚ. V snahe šetriť vodičom náklady presadzujú, aby sa povinnými stali iba na trhu dostupné systémy, ktoré sa už pri záchrane životov osvedčili, ako je rozpoznávanie chodcov či cyklistov a automatické brzdenie.

"Vďaka všeobecnému zavádzaniu budú tieto systémy lacnejšie. Cena nimi vybavených automobilov tak nebude horibilná, budú len o trochu drahšie," odkázal Koch.

Europoslanci okrem toho vyzvali Európsku komisiu, aby zvážila zavedenie celoeurópskeho nulového limitu pre prítomnosť alkoholu v krvi, ktorý by sa týkal nových a profesionálnych vodičov.

Už ste čítali?

Vianočné ozdoby, ktoré prežili aj socializmus. Pozrite, ako…

Niektoré z týchto vianočných ozdôb možno ešte visia na stromčeku…

Vedci zistili, že babička zohráva v živote dieťaťa výnimočnú…

Úlohu starých mám nikdy neradno podceňovať. Vedci zistili, že niekedy…

Pred 40 rokmi ušiel pred komunistami do hôr a na Chate pod Rysmi…

Chatár Viktor sa pred desaťročiami stal kráľom jednej z najkrajších…

Slovenka Erika: Rakovina mi viac dala, ako vzala. Musela som…

Mladej Slovenke diagnostikovali rakovinu, liečbu však vníma ako veľké…