Dobré noviny
PRIESKUM: Slováci viac vnímajú spoločensky zodpovedné firmy
TASR
TASR

PRIESKUM: Slováci viac vnímajú spoločensky zodpovedné firmy

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: TASR/AP

Za najdôležitejšie takéto aktivity firiem považovalo 59 percent opýtaných vytváranie rovnakých podmienok pre zamestnancov.

Bratislava 14. novembra (TASR) - Povedomie o spoločensky zodpovedných firmách, ktoré sa starajú o zamestnancov, chránia životné prostredie či poctivo a otvorene komunikujú so zákazníkom, na Slovensku narastá. V prieskume agentúry Focus vedelo až 53 % respondentov uviesť spoločnosť, podnikajúcu v súlade so Spoločenskou zodpovednosťou firiem (CSR). V apríli 2015 to bolo 36 % a v roku 2013 len 29 % opýtaných. Na bratislavskej konferencii o zodpovednom podnikaní CEE CSR SUMMIT to v utorok konštatoval programový riaditeľ nadácie Pontis a výkonný riaditeľ združenia Business Leaders Forum (BLF) Michal Kišša.

Prezentoval v tejto súvislosti aj ďalšie odpovede respondentov. "Až 92 % obyvateľov Slovenska si podľa prieskumu myslí, že firmy by popri tvorbe zisku mali robiť aj niečo navyše. To je veľmi vysoké číslo, z ktorého vyplýva, že ľuďom na Slovensku záleží na tom, aby žili v lepšej krajine," uviedol Kišša.

Za najdôležitejšie CSR aktivity firiem považovalo 59 % opýtaných vytváranie rovnakých podmienok pre zamestnancov, poctivú a otvorenú komunikácia voči zákazníkom (50 %), bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a vyváženosť pracovného a osobného života (48 %). Nasledovali poctivosť pri podnikaní, ochrana životného prostredia, dobré vzťahy s dodávateľmi. Kišša poukázal aj na spoluprácu so školami a podporu výskumu a vzdelávania (31 %). "Výskum je segmentovaný aj na určité demografické skupiny a v skupine vysokoškolských študentov bolo toto číslo 41 %. Naozaj veľa študentov si myslí, že by firmy mali spolupracovať aj so školami a podporovať vzdelávanie," podotkol riaditeľ BLF.

Na otázku, či počuli o CSR aktivitách firiem, pozitívne odpovedalo len 32 % opýtaných. "Čo je paradoxné, lebo veľa ľudí si myslí, že by to firmy mali robiť, a aj by to chceli počuť, ale informácie sa im nedostávajú," podotkol a dodal, že je na pracovníkoch komunikácie a marketingu, aby tieto témy dostali do svojich komunikačných materiálov. Z uvedených 32 % malo 63 % ľudí informácie z televízie, 23 % z tlače a online médií a 22 % od zamestnancov firiem. "Vidíme, že zamestnanci sú veľmi dôležitým komunikačným nástrojom firmy a vedia byť jej ambasádormi," zdôraznil Kišša.

Slováci považujú za spoločensky zodpovedne podnikajúce firmy najmä obchodné reťazce Lidl, Kaufland a Tesco, automobilku Volkswagen či operátorov Telekom a Orange. Z prieskumu podľa Kiššu vyplynulo aj to, že pre 27 % ľudí hľadajúcich zamestnanie je najdôležitejšia reputácia firmy, v ktorej sa uchádzajú o prácu. "Ak im vyhovuje plat, pre viac ako štvrtinu ľudí je toto dôležitejšie ako benefity," skonštatoval.

Ľudia dbajú na princípy CSR aj pri nákupoch, pričom 42 % si podľa prieskumu počas minulého roka cielene kúpilo ekologické produkty, aj keď stáli rovnako alebo boli drahšie než bežné výrobky. Výrobky so sociálnym aspektom, ktorých časť ceny išla na dobročinný účel, mali značku férového nákupu, alebo boli od lokálnych výrobcov, si cielene kúpilo 36 % opýtaných.

Prieskum Zodpovedné podnikanie – Vnímanie obyvateľmi Slovenska uskutočnila agentúra Focus v spolupráci s BLF v dňoch 4. až 11. októbra.

Už ste čítali?