Nepočujúci by mali mať možnosť odoslať na číslo 112 SMS správu
TASR
TASR

Nepočujúci by mali mať možnosť odoslať na číslo 112 SMS správu

Prístup na číslo 112 prostredníctvom SMS správy je navrhnutý ako prostriedok alternatívneho prístupu k tiesňovým službám. Má slúžiť najmä ľuďom so sluchovým postihnutím, vhodný aj pre ľudí v tiesni.

Ilustračná snímka. — Foto: TASR - Vladimír Benko/MV SR

Bratislava 14. novembra (TASR) - Nepočujúci by mali mať od januára možnosť ozvať sa na tiesňové číslo 112 prostredníctvom krátkych textových správ (SMS). Zabezpečiť by sa im tak mal rovnaký prístup k tiesňovým službám. Vyplýva to z návrhu novely zákona o elektronických komunikáciách, ktorý dnes odobrili členovia Ústavnoprávneho výboru Národnej rady SR a odporučili jeho schválenie aj v pléne.

Tiesňové služby sú v súčasnosti ľuďom prístupné bezplatne prostredníctvom národných čísiel tiesňového volania 158, 155 a 150 a prostredníctvom európskeho čísla tiesňového volania 112. "Prístup k tiesňovým službám je však možný len prostredníctvom hlasového telefonického volania, čo je diskriminujúce voči občanom so sluchovým postihnutím a môže v špecifických prípadoch oddialiť poskytnutie pomoci osobám, ktoré sú obeťami násilnej trestnej činnosti," uvádza sa v novele, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy spolu s ministerstvom vnútra.

Prístup na číslo 112 prostredníctvom SMS správy je tak navrhnutý ako prostriedok alternatívneho prístupu ľuďom k tiesňovým službám. Má slúžiť najmä ľuďom so sluchovým postihnutím, ale je vhodný aj pre ľudí v tiesni, pre ktorých nie je bezpečné telefonovať. Ide napríklad o obete a svedkov páchania násilnej trestnej činnosti.

Na základe novely sa má zároveň na Slovensku zabezpečiť príjem a spracovanie volaní eCall. Volanie eCall je tiesňové volanie na číslo 112 z osobného alebo nákladného auta s hmotnosťou do 3,5 tony. Iniciované je buď manuálne posádkou auta v tiesni, alebo automaticky autom v prípade dopravnej nehody.

eCall sa od bežného tiesňového volania líši tým, že okrem nadviazania hlasového spojenia operátora s posádkou auta, je z vozidla prostredníctvom hlasového kanála automaticky odoslaná dátová veta. Tá obsahuje informácie o type vozidla, o jeho polohe a smere jazdy, type paliva a predpokladanom počte pasažierov.

Dostupnosť týchto údajov môže podľa ministerstva výrazne urýchliť zásah zložiek integrovaného záchranného systému a zabezpečiť pomoc v tiesni aj v prípade, že posádka auta nie je schopná v dôsledku dopravnej nehody komunikovať a privolať si pomoc sama.

Už ste čítali?

Slovenská doktorandka prišla s objavom, ktorý využijú lekári…

Mladá doktorandka predstavuje nádej pre množstvo pacientov s týmto obzvlášť…

Slovák vyvinul softvér, ktorý predpovedá rozhodnutia súdu lepšie…

Systém dokáže nájsť faktory, o ktorých dôležitosti…

České študentky porazili Harvard v právnickej súťaži. Pomohlo…

Karlova univerzita v Prahe oslavuje výnimočný úspech. Tím jej…

Rozmýšľal o odchode zo Slovenska, ale povedal si, že radšej…

Slovenské Fusakle sú ponožky, ktoré budete hrdo ukazovať na každej návšteve.…