3 americkí vedci získali Nobelovu cenu za to, že dokázali, aké mocné je spojenie človeka so Zemou
Iveta Bátrnová

Trojica amerických vedcov dnes získala Nobelovu cenu v kategórii medicíny a fyziológie. — Foto: Twitter/Nobelprize

Nielen zvieratá a rastliny, ale aj ľudia musia žiť v súlade so Zemou. Viac o tom zistili traja vedci, ktorí za svoj veľkolepý objav dnes získali Nobelovu cenu.

ŠTOKHOLM 2. októbra - Tento týždeň sa udeľujú Nobelove ceny, ktoré oceňujú tých najlepších z najlepších za ich veľkolepé úspechy a objavy hodnotné pre svet. Nobelovu cenu za fyziológiu alebo medicínu za rok 2017 získala trojica amerických vedcov Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash and Michael W. Young z USA. Oznámil to dnes v Štokholme Karolínsky inštitút. Cenu dostali za svoje objavy molekulárnych mechanizmov riadiacich cirkadiánny rytmus, informovala TASR. Čo to však pre nás znamená?

Žiť v súlade so Zemou

Život na Zemi je prispôsobený rotácii našej planéty. Už dlhé roky všetci dobre vieme, že živé organizmy, a to vrátane človeka, majú svoje vnútorné biologické hodiny. Pomáhajú nám predvídať, ale aj prispôsobovať sa bežnému rytmu dňa. Ale na to, ako v skutočnosti tieto hodiny fungujú, dokázali odpovedať až aktuálni nositelia Nobelovej ceny, ktorí sa na naše biologické hodiny pozreli do detailov. Ich objav vysvetľuje, ako rastliny, zvieratá, no najmä ľudia prispôsobujú svoj biologický rytmus, aby bol zosynchronizovaný s otáčaním našej planéty.

Nielen rastliny a zvieratá, ale aj ľudia by mali zosúladiť svoj rytmus dňa so Zemou. Foto: reprofoto/nobelprize

Azda nikto by nečakal, že v tom výskumníkom dokonca pomohli drobné vínne mušky. Vedcom však poslúžili ako výborný model a zistili, že biologické hodiny fungujú veľmi podobne aj u ľudí.

Naše vnútorné hodiny dokážu s dokonalou presnosťou prispôsobovať fyziológiu nášho tela rôznym fázam dňa. Regulujú naše správanie, hladiny hormónov, spánok, telesnú teplotu aj náš metabolizmus a naše zdravie celkovo. Ak ich teda neposlúchame, nášmu telu to môže spôsobovať rôzne problémy, informoval o zisteniach vedcov web Nobel Prize.

Musíme ich poslúchať

Keď dôjde k dočasnému nesúladu medzi našimi biologickými hodinami a vonkajším prostredím, ovplyvňuje to naše zdravie. To sa deje napríklad pri cestovaní, keď prechádzame cez niekoľko časových pásiem. Ak však tento nesúlad prerastie až do chronickej roviny a náš životný štýl sa „bije“ s rytmom, ktorý nám naše biologické hodiny diktujú, spája sa to s rizikom rôznych ochorení, naznačujú vedci.