Dobré noviny
MOST-HÍD: Rôzne druhy škôl by mohli vytvoriť vzdelávacie centrá
TASR
TASR

MOST-HÍD: Rôzne druhy škôl by mohli vytvoriť vzdelávacie centrá

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: TASR - Pavol Zachar

Spojením rôznych vzdelávacích inštitúcií do jedného zariadenia by sa podľa Mosta-Híd zabezpečil jednotný manažment aj efektívnejšie nakladanie s financiami.

Bratislava 21. septembra (TASR) - Rôzne druhy škôl by sa mohli zlučovať a vytvárať sústavu škôl, tzv. vzdelávacie centrá. To je podľa Mosta-Híd budúcnosť pre slovenské školstvo. Chce o tom diskutovať. Už dnes však takto môžu podľa strany školy fungovať a netreba preto meniť zákony.

"Chceme otvoriť tému vzdelávacích centier," povedal dnes štátny tajomník ministerstva školstva Peter Krajňák (Most-Híd). V súčasnosti sa podľa jeho slov vedie diskusia o tom, ako urobiť školstvo efektívnejšie a atraktívnejšie. Novú podobu kvality vzdelávania vidí vo vzdelávacích centrách.

Vzdelávacie centrum má byť podľa Krajňáka sústava škôl, kde by sa vytvorila kvalita na základe spájania sa jednotlivých druhov škôl. Pripomenul, že v systéme dnes máme materské, základné školy, gymnáziá, stredné odborné školy, konzervatóriá, školy pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základné umelecké školy a jazykové školy.

"Tieto už dnes vieme spojiť do jedného centra," poznamenal. Ako príklad uviedol Spojenú školu na Letnej ulici v Poprade, kde sa spojila škôlka, základná škola, základná umelecká a školský klub detí do jedného silného centra. "Toto je podľa nášho názoru budúcnosť pre slovenské školstvo," zdôraznil Krajňák.

Spojením rôznych vzdelávacích inštitúcií do jedného zariadenia by sa podľa Mosta-Híd zabezpečil jednotný manažment vzdelávacích procesov, efektívnejšie nakladanie s financiami, ako aj plynulý prechod cez vzdelávací systém. Strana dodáva, že je na zriaďovateľovi, či takéto vzdelávacie centrum vznikne.

Centrá by podľa Mosta-Híd pomohli najmä deťom, ktoré chcú navštevovať školy s vyučovacím jazykom národnostných menšín. Ak by sa totiž spojili materská, základná a stredná škola s vyučovacím jazykom menšiny, tak by sa dieťa učilo vo svojom materinskom jazyku kontinuálne už od škôlky.

"Je takmer ideálny stav, keď dieťa prirodzene prechádza z materskej školy, kde má výchovný jazyk maďarský, do základnej školy, kde pokračuje vo vyučovaní vo svojom materinskom jazyku," vysvetlil Krajňák. Aj podpredseda Mosta-Híd Ábel Ravazs považuje za najlepšie riešenie kontinuálne vzdelávanie v materinskom jazyku. Bol by rád, keby sa takto učili nielen deti z maďarskej menšiny, ale aj rusínskej či rómskej.

Otázku vzdelávacích centier otvára Most-Híd aj na základe prieskumu, v ktorom sa pýtali na názor predstaviteľov materských, základných a stredných školy s vyučovacím jazykom maďarským. "Výsledky jednoznačne ukazujú, že v súčasnosti vo viacerých lokalitách chýbajú špecifické zariadenia, a to najmä škôlky, stredné odborné školy alebo základné umelecké školy," doplnil Krajňák. Z dlhodobého hľadiska vidí strana príležitosť v spojení rôznych typov škôl na základe konkrétnych potrieb danej obce a lokality.

Už ste čítali?

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…