Kysučania odovzdali petíciu za dostavbu diaľnic
Nákladné autá z Poľska a Českej republiky, ktoré prechádzajú cez Čadcu či Kysucké Nové Mesto, neúmerne zaťažujú mestá v tomto regióne a vytvárajú zápchy.
Bratislava 29. júna (TASR) - Nákladné autá z Poľska a Českej republiky, ktoré prechádzajú cez Čadcu či Kysucké Nové Mesto, neúmerne zaťažujú mestá v tomto regióne a vytvárajú zápchy. Obyvatelia Kysúc sa preto rozhodli petíciou vyzvať ministerstvo dopravy na urýchlenú dostavbu diaľnice D3, ktorá by odklonila tranzitujúcu nákladnú dopravu mimo centier miest.
"Štát historicky zaviedol na Kysuciach tranzit z Čiech a z Poľska. My sa tomu nebránime, niekade ísť musí. Ale keď tam štát pustil tranzit nákladných áut a kamiónov, chceme, aby štát tieto kamióny z Kysúc dostal," opísal primátor mesta Krásno nad Kysucou a predseda Združenia miest a obcí Kysúc Jozef Grapa.
Spolu s ostatnými primátormi a petičným výborom odovzdali dnes petíciu s 20.000 podpismi ministerstvu dopravy. Podľa Grapu sa diaľnica D3 stavia už od roku 1996 a termíny jej dokončenia sa neustále posúvajú, aj keď boli dohodnuté v medzinárodnej zmluve s Poľskom. "Je na smiech, aby sme s Poľskou republikou už niekoľkokrát posúvali medzinárodnú zmluvu," konštatoval Grapa.
V súčasnosti sa v rámci diaľnice D3 buduje úsek Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, ktorý by sa mal dokončiť v novembri tohto roku, a tiež úsek Čadca, Bukov - Svrčinovec s termínom dokončenia v roku 2020. Zostáva tak ešte vybudovať 11,2-kilometrový (km) úsek Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto a úsek Kysucké Nové Mesto - Oščadnica, ktorý je dlhý 10,79 km.
Petičný výbor a primátorov z Kysúc dnes prijal aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). "Minister uznal a vie o tom, že je to priorita," konštatoval Grapa. Podľa jeho slov dal šéf rezortu dopravy pokyn Národnej diaľničnej spoločnosti, aby preverila pripravenosť chýbajúcich úsekov D3 a urýchlila ju. "S tým, aby sa nadväzne po ukončení úseku Čadca, Bukov - Svrčinovec začali stavať aj ďalšie úseky. Pretože si je vedomý toho, že po ukončení týchto úsekov bude situácia ešte hrozivejšia, ako je teraz," dodal Grapa.
Hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká zároveň doplnila, že v záujme ministerstva dopravy zostáva, aby sa vyriešila aj kritická dopravná situácia na Kysuciach. Rezort si je podľa jej slov vedomý toho, že vybudovanie diaľničného ťahu D3 má obrovský význam najmä z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy, ktorá smeruje z a do Poľska. "Preto jej výstavba patrí k prioritám ministerstva. Začiatkom júna bol do prevádzky pre motoristov otvorený 15-kilometrový úsek D3 Svrčinovec – Skalité, ktorý odľahčuje hraničné priechody s Poľskom, ako aj s Českom," priblížila.
Pripomenula tiež, že už na jeseň pomôže skvalitniť podmienky medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy aj úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno a že od začiatku tohto roka je vo výstavbe aj úsek Čadca, Bukov - Svrčinovec, ktorý bude dokončený v roku 2020.
"Výstavba, no i akcelerácia prípravy ďalších úsekov závisí od finančného krytia. Keďže eurofondy sú prakticky minuté a zdroje zo štátneho rozpočtu obmedzené, ministerstvo dopravy víta otvorenie diskusie o financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na pôde Národnej rady SR," dodala hovorkyňa.
Ministerstvo je podľa nej pripravené poskytnúť poslancom všetky potrebné informácie, ktoré potrebujú pre svoje rozhodnutie o prípadnom otvorení dlhovej brzdy, ktoré by pomohlo financovať napríklad úseky v okolí Kysuckého Nového Mesta a Oščadnice.