Dobré noviny
Bratislavčania si budú môcť požičiavať bicykle skoro zadarmo. Môže za to unikátny nápad
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Bratislavčania si budú môcť požičiavať bicykle skoro zadarmo. Môže za to unikátny nápad

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: wikimedia

Systém zdieľania bicyklov môže v hlavnom meste Slovenska fungovať vo veľkom a takmer zadarmo. Znamenalo by to stovky bicyklov a desiatky staníc, čím by sa ľudia mohli premiestniť zo štyroch na dve kolesá a pomohlo by to aj životnému prostrediu.

BRATISLAVA 24. apríla - Nielen systém zdieľania bicyklov, čiže bikesharing, na komunitnej úrovni, ale aj na tej mestskej. Tak, aby o ňom vedel každý a mal k tom čo najjednoduchší prístup. Viac ako sto staníc a vyše sedemsto bicyklov, a to všetko takmer zadarmo. To, čo znie utopicky, by sa mohlo stať v Bratislave konečne realitou. Ako totiž informovalo na svojom webe združenie Cyklokoalícia, šancu na lepšie časy pre milovníkov cyklistiky vnieslo stretnutie predstaviteľov známej outdoorovej spoločnosti a komisie dopravy a informačných systémov.

Dostane šancu?

Prezentácia súkromnej spoločnosti BigMedia, ktorá ponúka v konzorciu aj s európskym výrobcom bikesharingových bicyklov NextBike dodávku systému zdieľania bicyklov, dopadla podľa spomínaného združenia nádejne. Išlo by dovedna o  750 smart bicyklov a 150 staníc. V rozhovore pre Stratégie však šéf BigMedie János Gaál povedal, že najprv by sa začalo so štartovacím balíčkom, čo je 400 až 600 bicyklov. Tak či onak, kompletný nákup dopravných prostriedkov a staníc by bol zadarmo, čo znamená, že outdoorová spoločnosť, ktorá by chcela do bikesharingu investovať, by svojim zákazníkom predávala reklamu na bicykloch, dodala Cyklokoalícia.

Polovicu nákladov by pokryli poplatky, či už členské, alebo jednorazové, druhú polovicu mesto. Podľa Cyklokoalície by to bolo len 270-tisíc eur ročne. To je omnoho menej ako rozpočet vyčlenený v tomto roku na systém zdieľania bicyklov. Ako totiž informovali Bratislavské noviny, na vytvorenie takéhoto systému je vyčlenených 460-tisíc eur. Mesto je však zatiaľ v tomto smere viac-menej skúpe na slovo. „Na projekte aktuálne pracujeme, a preto je zatiaľ predčasné hovoriť o počte stanovíšť, bicyklov či lokalít, kde by bike-sharing fungoval,“ citujú Bratislavské noviny Mareka Papajčíka z komunikačného oddelenia bratislavského magistrátu. Mesto chce vraj všetko dôkladne pripraviť a neunáhliť sa.

Zatiaľ si v našej metropole môžete vypomôcť vďaka komunitnému systému zdieľania bicyklov White Bikes. Tento systém spustila Cyklokoalícia spolu s Cyklokuchyňou po tom, ako sa nepodarilo mestský bikesharing rozbehnúť zo strany mesta. Systém, ktorý by fungoval vo veľkom, s množstvom stanovíšť a bicyklov tak v Bratislave naďalej chýba. Tá tak zaostáva za inými európskymi metropolami, kde zdieľanie bicyklov skvele funguje. V iných veľkých mestách je preto známe, že za efektívnym systémom zdieľania bicyklov stoja známe spoločnosti či banky.

Dá tak naše hlavné mesto šancu BigMedii? Podľa Cyklokoalície je jej ponuka zaujímavá, no mesto ju musí porovnať aj s inými ponukami. Ale Gaál je v tomto smere optimista. „Verím, že aj na Slovensku sa nájdu peňažné prostriedky na dotáciu takejto služby,“ povedal pre Stratégie, pričom bikesharing by chcel priniesť aj do iných slovenských miest.

SLEDUJTE POZITÍVNE SPRÁVY Z BRATISLAVSKÉHO KRAJA NA FACEBOOKU!

Už ste čítali?