Dobré noviny
Na konferencii Newmatec sa zúčastňuje špička automobilového priemyslu
TASR
TASR

Na konferencii Newmatec sa zúčastňuje špička automobilového priemyslu

Ilustračné foto.</em><div class=
">
Ilustračné foto.

Diskusia o Industry 4.0 v súčasnosti v prostredí slovenského priemyslu kĺže po povrchu. Jeho zavádzanie v podnikoch však nie je budúcnosť, rozbieha sa už dnes.

Tále 28. marca (TASR) – Automobilový priemysel prechádza prelomovým obdobím. Je rozhodujúcim v Slovenskej republike s podielom na tvorbe HDP vyšším ako 12 %. V najbližších dvoch rokoch by tento podiel mal stúpať vzhľadom na očakávaný efekt rozbehu automobilky Jaguar Land Rover. Zdôraznili to účastníci III. ročníka dvojdňovej medzinárodnej konferencie Newmatec 2017, ktorá sa dnes pod patronátom a organizáciou Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR začala na Táľoch. Zúčastňuje sa na nej okolo 250 predstaviteľov automobilového priemyslu v zastúpení najvyšších manažérov Volkswagen Slovakia, PSA Group, KIA Motors Slovakia, rozhodujúcich subdodávateľov a predstaviteľov ZAP SR.

Ako ďalej konštatovali a sformulovali aj do memoranda, do fungovania automobilového priemyslu vstupujú významné technologické faktory vo výbave vozidiel, akými sú autonómne riadené automobily a prepojené automobily, prechod z pohonov postavených na spaľovacích motoroch na alternatívne pohony. Prejaví sa to v zmene vyrábaného sortimentu, rozsahu výroby či technologickej výbavy.

"Digitalizácia priemyslu, ako súčasť procesov zahrnutých v rámci Stratégie Priemysel 4.0, prináša rozsiahle zmeny v infraštruktúre a riadení podnikov, zvýšené požiadavky na investície a presun pracovných postov z nižšie kvalifikovaných na intelektuálne náročnejšie pozície. Priemysel 4.0 prinesie zmenené požiadavky na obsah a kvalitu vzdelávania a zároveň potrebu zvýšeného objemu rekvalifikácií. Požiadavka na kvalifikovanú pracovnú silu bude neustále narastať, keďže v priemysle vzniknú celkom nové profesie s požiadavkami, ktoré sa ešte len budú formulovať," uviedli účastníci konferencie Newmatec 2017.

Podľa nich nesmierne vplyvným faktorom je zmena správania sa spotrebiteľov. Prudký nástup zdieľanej ekonomiky bude mať dosah na vyrábané objemy a vybavenosť automobilov.

"Výskum a vývoj v automobilovom priemysle dosahuje v súčasnosti len zhruba 10-percentnú úroveň v porovnaní s rozvinutými západoeurópskymi krajinami a je výrazne nižší než v okolitých krajinách. Aktivity výskumu a vývoja sú pritom považované za významný faktor stability tohto priemyslu a tlak na inovácie tak produktov, ako aj procesov, ich význam neustále zvyšuje," pripomenuli odborníci.

Ako zhrnul prezident ZAP SR Juraj Sinay, na ďalší vývoj jednej z rozhodujúcich častí slovenskej ekonomiky, ako aj na udržanie konkurencieschopnosti automobilového priemyslu u nás bude mať rozhodujúci vplyv nastavenie prostredia a podmienky podporujúce rozvoj aplikovaného výskumu, vývoja, inovácií a uplatnenie efektívnych nástrojov pre motiváciu a rozvoj priemyselného sektora. Rovnako je dôležité vytvoriť pružný trh práce, umožňujúci pohotovo reagovať na zmeny požiadaviek, na počet a kvalifikáciu disponibilných pracovných síl. K tomu by mal prispieť nový vzdelávací systém so zvýšeným počtom absolventov technických univerzít.

"Bude nevyhnutné stabilizovať ekonomické a podnikateľské prostredie SR zmysluplne riadeným rastom miezd, znižovaním cien energií, znižovaním administratívnej záťaže a vytváraním podmienok pre rast a rozvoj našej ekonomiky, rovnomerne s vhodným využitím priemyselných tradícií a potenciálu regiónov," dodal Sinay.

Zavádzanie Industry 4.0 v podnikoch nie je budúcnosť, rozbieha sa už dnes

Diskusia o Industry 4.0 v súčasnosti v prostredí slovenského priemyslu kĺže po povrchu. Spoločnosť SOVA Digital a Revue priemyslu preto vytvorili nový formát otvoreného diskusného fóra, ktoré má cieľ prinášať odpovede na rôzne témy Industry 4.0 odborníkmi a expertnými skupinami. Prvé stretnutie sa uskutoční v stredu (29.3.) na Táľoch v rámci III. ročníka medzinárodnej konferencie Newmatec 2017, ktorú organizuje Zväz automobilového priemyslu SR.

Ako dnes uviedol spoluautor myšlienky týchto fór Martin Jesný, v tomto roku pripravujú niekoľko diskusných stretnutí, ktoré budú vychádzať z aktuálnej potreby firiem a tém slovenského priemyslu. Prvé prináša odbornú diskusiu venujúcu sa rozbehnutiu Industry 4.0 v slovenských firmách, ale hovoriť sa bude tiež o kybernetickej bezpečnosti.

Podľa Jesného zavádzanie Industry 4.0 v slovenských podnikoch nie je otázkou budúcnosti, je to proces, ktorý sa rozbieha dnes. "Je to tu, tieto technológie už naozaj začínajú v priemysle reálne fungovať a čo je oveľa dôležitejšie, tie hlavne určia konkurencieschopnosť slovenského automobilového priemyslu i ďalších odvetví, ale automobilový priemysel je vzhľadom na svoj význam v ekonomike naozaj dôležitý. Aby bola možnosť začať sa o tomto novom koncepte, vôbec novom spôsobe riadenia rozprávať nielen ako o niečom budúcom, ale hovoriť o tom, ako to naozaj robiť, ako s tým začať, pretože je to niečo, čo si firmy ešte nevyskúšali, vznikla myšlienka tohto fóra," zdôraznil Jesný.

Slovenské firmy majú záujem o informácie a výmenu skúseností, ale väčšine chýba dôvera a odhodlanie začať postupne nastavovať svoje výroby na nové technológie.

"Chceme otvárať konkrétne témy, detailne ich rozoberať a objasňovať prostredníctvom odborníkov na každú konkrétnu oblasť. Nechceme robiť prednášky, kde účastníci len pasívne počúvajú. Zámerom je otvorená diskusia, kde poslucháči majú možnosť detailne si prediskutovať svoje konkrétne potreby, problematiku, ktorá je pre nich dôležitá a aktuálna," konštatoval Martin Morháč, autor diskusno-odborného konceptu.

Reálnu skúsenosť s aplikáciou princípov inteligentného priemyslu do diskusie na Táľoch prinesie spoločnosť Schaeffler, a teda "vyrozpráva" svoj príbeh, ako jednej z prvých firiem, ktorá aplikuje koncept Industry 4.0 na Slovensku, zmapovaný od procesov prípravy, plánovania až po následnú realizáciu pilotného projektu.

Už ste čítali?