Dobré noviny
ŠEFČOVIČ: EÚ musí mať ambíciu, aby vyrábala najkvalitnejšie autá
TASR
TASR

ŠEFČOVIČ: EÚ musí mať ambíciu, aby vyrábala najkvalitnejšie autá

Na archívnej snímke slovenský eurokomisár a podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič.
Na archívnej snímke slovenský eurokomisár a podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič. — Foto: TASR/Andrej Galica

Európske automobilky si uvedomili, čo očakávajú mladí ľudia. Teda čisté autá a elektrický alebo vodíkový pohon. Je tiež veľký záujem o systém autonómneho riadenia, priblížil Šefčovič.

Brusel 28. marca (TASR) – Európska únia (EÚ) musí reagovať na technologický vývoj vo svete a mať ambíciu, aby sa najkvalitnejšie autá vyrábali v Európe. Na dnešnom stretnutí s novinármi to uviedol podpredseda Európskej komisie (EK) pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič.

„Musíme si uvedomiť, že to, čo vyrábame dnes, nám o päť či desať rokov nemusí stačiť a musíme naskočiť na nový trh. Pred niekoľkými mesiacmi som počul termín, že európsky automobilový priemysel mal svoj Tesla moment. To znamená, že európske automobilky si jednoducho uvedomili, aká je tendencia a čo hlavne mladí ľudia očakávajú. Teda čisté autá a elektrický alebo vodíkový pohon. Je tiež veľký záujem o systém autonómneho riadenia,“ priblížil Šefčovič.

V budúcnosti podľa neho pri určovaní ceny automobilu nebude dominantný hardvér, ale softvér. „Dnes 90 % ceny auta tvorí hardvér. To je to, čo na Slovensku vieme vyrábať a čo vieme tak skvele dať dokopy a predstaviť ako nové auto. O pár rokov však až 50 % jeho hodnoty bude tvoriť softvér, ktorý bude veľmi dôležitý pre to, ako bude auto fungovať a ako bude zapojené do celého systému modernej dopravy, ktorý sa teraz vyvíja a mení,“ objasnil podpredseda EK.

Dodal, že primátori svetových metropol sa čoraz jednoznačnejšie vyjadrujú za zákaz vstupu áut s vysokými emisiami do miest. Tento tlak zo strany samospráv na novú mobilitu bude podľa neho veľmi silný hlavne pre to, že ľudia čoraz výraznejšie protestujú proti znečisteniu ovzdušia. „Špecifická bola hlavne tohtoročná zima. Prvýkrát sme mali viacero európskych miest s číslami, ktoré boli horšie, ako majú mestá v Indii a Číne,“ povedal Šefčovič podľa ktorého ročne zomiera v Európe vyše 400.000 ľudí predčasne v dôsledku zvýšeného znečistenia ovzdušia.

Ako ďalej spomenul, EÚ by mala deklarovať, že má ambíciu byť prvou veľkou ekonomikou, ktorá vybuduje infraštruktúru pre autonómne vozidlá. Považuje preto za veľmi dôležitý fakt, že Slovensko sa pridalo k jej testovaniu. „Diaľnica medzi Brnom a Bratislavou bude využívaná aj ako testovacia dráha pre tieto nové technológie,“ konkretizoval Šefčovič, podľa ktorého je v tomto smere ešte nutné pripraviť potrebné podmienky. „Treba vydať novú vyhlášku o cestnej premávke, zabezpečiť špeciálnu prácu dopravnej polície v tomto úseku, či silnejšie pokrytie internetom,“ načrtol.

EK chce podľa jeho slov finančne podporiť urýchlené vytváranie infraštruktúry pre alternatívne pohony aj v ďalších aspektoch. „Znamená to elektrické nabíjačky, vodíkové čerpadlá, či stanice na stlačený plyn a skvapalnený plyn pre lode,“ načrtol podpredseda EK s tým, že vybudovanie takejto infraštruktúry pri zameraní sa na transeurópske magistrály by stálo okolo 1,5 miliardy eur. „Nezdá sa mi, že je to suma, ktorú by sme nevedeli nájsť v našom rozpočte,“ poznamenal.

Šefčovič a Piccard uzavreli partnerstvo zamerané na podporu efektívnych riešení

Podpredseda Európskej komisie (EK) Maroš Šefčovič otvoril dnes v priestoroch tejto inštitúcie výstavu o lietadle na slnečný pohon Solar Impulse, ktoré ako prvé obletelo svet bez použitia pohonných hmôt. Spolu s iniciátorom tohto projektu Bertrandom Piccardom podpísal dohodu o spolupráci a partnerstve so Svetovou alianciou pre efektívne riešenia.

Tejto aliancii predsedá profesor Piccard a ako potvrdil aj dnes v Bruseli, jej cieľom je podporovať inovácie a inovátorov v Európe, aby ich riešenia mali celosvetový dosah, a zabezpečiť, aby členovia aliancie úzko spolupracovali aj s inteligentnými mestami a regiónmi v Európe.

Piccard počas tlačovej konferencie so Šefčovičom povedal, že úspech lietadla Solar Impulse bol len prvý krok, ktorý dokázal, že čisté technológie a obnoviteľné zdroje energie dokážu "neskutočné veci".

V druhej fáze prostredníctvom Svetovej aliancie pre efektívne riešenia chce aj v spolupráci s EK podporovať nápady, technológie a riešenia, ktoré budú ekologicky čistejšie a energeticky účinnejšie, zlepšia kvalitu života a budú aj ziskové.

"Už teraz existuje množstvo technológií, ktoré spĺňajú tento cieľ - znižujú emisie, zvyšujú energetickú účinnosť, podporujú inovácie a zároveň vytvárajú zamestnanosť a zisk, podporujú rast, ale nie sú zavádzané do každodenného života," konštatoval Piccard.

Európa podľa neho potrebuje aj nové vízie. Po 60 rokoch budovania mieru v EÚ je tento pre jej obyvateľov už samozrejmý, preto potrebujú nové projekty a nové výzvy, ktoré ich presvedčia, že Únia im zaisťuje lepší život.

Piccard v tejto súvislosti zdôraznil, že spolu s Európskou komisiou má ambiciózny plán podporiť 1000 nových účinných riešení už do konca roka 2018.

"Niektorí hovoria, že je to nemožné. Ale to ma stimuluje, lebo to isté hovorili aj o lietadle Solar Impulse," uviedol Piccard.

Šefčovič pripomenul, že EÚ verila projektu Solar Impulse, ktorého prípravy trvali 15 rokov, aj vtedy, keď iní ho spochybňovali. Poďakoval Piccardovi za to, že vniesol veľa "pozitívnej energie" do širších európskych diskusií o inováciách a potrebe prechodu na čistejšie energie. Potvrdil, že dnes podpísané partnerstvo je vnímané ako tá správna stimulácia pre inovátorov. Spresnil, že EÚ môže projektom v tejto oblasti pomôcť financovaním cez Európsky fond pre strategické investície (EFSI) a cez fondy na podporu vedy a výskumu.

"Máme záujem financovať projekty od ich štartu až po ich uplatnenie na trhu," povedal slovenský eurokomisár. Poďakoval Piccardovi za doterajšiu spoluprácu a výborné nápady, ktorá chystá pre budúcnosť.

Šefčovič potvrdil, že v rámci svojho turné po európskych krajinách zameraného na energetickú úniu, zoberie Piccarda do Portugalska, Rumunska a Francúzska, aby aj na úspechu Solar Impulse spolu demonštrovali, že je možné využiť aj v praxi energeticky účinné riešenia, ktoré sú cestou pre udržateľnú budúcnosť.

Už ste čítali?