Dobré noviny
Železnice prezradili, ako nahradia súkromného prepravcu. Cestujúcich chcú nalákať na TOTO
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Železnice prezradili, ako nahradia súkromného prepravcu. Cestujúcich chcú nalákať na TOTO

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: Facebook/ZSSK

Oznámenie súkromného prepravcu RegioJet o konci vlakovej prepravy medzi Košicami a Bratislavy zarmútilo mnohých cestujúcich. Štátne vlaky ale sľubujú adekvátnu náhradu. Pozrite sa, čo si pre vás pripravili.

BRATISLAVA 26. januára - RegioJet odchádza, InterCity posilňuje. Aj takto by sa dali charakterizovať zmeny v železničnej doprave, ktoré sa týkajú tisícov Slovákov, hlavne tých, ktorí využívali železničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami. Pre tých, ktorí sa rozhodnú využívať služby kedysi populárnych IC-čiek, majú železnice prichystané novinky, ktorými si chcú cestujúcich získať. Otázne je, či sa štátu podarí napraviť krivdu, ktorú cítia tí cestujúci, ktorí mali radi prepravu RegioJetom. Pozrite sa, čo si pre nich Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) po novom pripravila.

Budú ich monitorovať a potom zasiahnu

ZSSK obnovila vlaky InterCity 11. decembra 2016. V súčasnosti spájajú Bratislavu a Košice dvakrát denne. Ako informoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč, od 1. februára budú vlaky InterCity spájať Bratislavu a Košice až štyrikrát denne. ZSSK teda posilňuje dopravu na hlavnom železničnom ťahu po odchode súkromného dopravcu RegioJet. Cestujúci ľud sa môže tešiť aj na ďalšie novinky. Konkrétne, tri páry nových vlakov InterCity, ktoré zastavia aj v Trenčíne, Liptovskom Mikuláši, Spišskej Novej Vsi a v ďalších staniciach, ktoré doteraz obsluhovala súkromná spoločnosť. Štvrtý pár ZSSK ponecháva ako expresné spojenie, ktoré bude stáť na doterajších piatich zastávkách s jazdným časom 4 hodiny 42 minút. Vlaky InterCity budú naďalej premávať bez štátnych dotácií. Cestovné z hlavného mesta do metropoly východu zostáva nezmenené – začína sa od 15,90 eur.

Ďalšie zmeny by mohli prísť už v lete tohto roka. „Nové komerčné vlaky budeme denne monitorovať, vyhodnocovať ich efektívnosť a do druhej zmeny cestovného poriadku v júni tohto roka rozhodneme o ďalšom postupe,“ uviedol podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky Patrik Horný.

Kávička aj noviny

Cestujúci, ktorí využívali vlaky RegioJetu, si pochvaľovali hlavne služby, ktoré boli automatické a o ktorých môže množstvo Slovákov využívajúce klasické služby štátnych železníc len snívať. Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že hromžia hlavne tí cestujúci, ktorí sa prepravujú južnou trasou cez Zvolen. Vozne výlučne 2. triedy či chýbajúci reštauračný vozeň na nálade nikomu nepridajú. Celé to podčiarkuje ešte aj fakt, že tí, ktorí cestujú až do Košíc južnou trasou, musia vo Zvolene prestupovať. Priame spojenie z Bratislavy do Košíc sa teda na tejto trase stalo minulosťou. Šťastie majú preto tí, ktorí cestujú cez sever a ešte k tomu „IC-čkom“. Vo vlakoch InterCity totiž cestujúcim ostávajú služby, na ktoré sú od ich zavedenia zvyknutí. Napríklad v 1. triede si môžu vybrať bezplatne kávu alebo čaj, noviny, balenú vodu a k internetovému spiatočnému lístku rezervovať bezplatné parkovanie v Bratislave, Žiline, Poprade alebo v Košiciach.

Foto: Facebook/ZSSK

No ale ani cestujúci v obyčajnej druhej triede nemusia rátať s macošským správaním. Hoci vymožeností budú mať o čosi menej. Kávičku síce len tak zadarmo nedostanú, no k dispozícii budú balená voda a tlač. V každom vlaku InterCity bude naďalej reštauračný vozeň a vozeň s kupé pre deti a imobilných cestujúcich, sľubuje ZSSK s tým, že v celom vlaku bude k dispozícii bezplatné WiFi a elektrické zásuvky, teda opäť niečo, čo mnoho cestujúcich v obyčajných vlakoch postráda. Všetky štyri páry IC vlakov odvezú na zrekonštruovaných častiach trasy cestujúcich maximálnou možnou rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. „Pokiaľ ide o rýchlosť, ešte tento rok sa chceme dostať s najrýchlejším spojením na trase Bratislava - Košice na čas 4:30. Veríme, že takáto rýchlosť najbezpečnejšej a najekologickejšej formy dopravy pomôže cestujúcim v autobusoch a autách vyskúšať aj naše služby,“ zdôraznil člen predstavenstva ZSSK a riaditeľ úseku obchodu Karol Martinček.

Cestovný poriadok si poriadne skontrolujte

Tí, ktorí boli zvyknutí na určité konkrétne odchody vlakom RegioJetu, by však mali byť na pozore. Nie každé nové vlakové spojenie totiž kopíruje cestovný poriadok súkromného dopravcu. „Tam, kde nám súkromný dopravca neuvoľnil trasu, sme boli nútení hľadať inú časovú polohu,“ dodal Martinček. A čo ak sa vlakom InterCity nebude dariť celkom podľa predstáv kompetentných? „Za hospodárenie vlakov nesieme naďalej plnú zodpovednosť. Našou ambíciou zostáva dostať tieto vlaky do pozitívneho účtovného hospodárskeho výsledku. Ekonomiku vlakov budeme pozorne sledovať a v prípade nedostatočného vyťaženia sme pripravení prijať zodpovedajúce opatrenia,“ konštatoval Horný.

Pozrite si cestovný poriadok vlakov InterCity od 1. februára 2016

- odchody z Bratislavy do Košíc: 5:33, 11:33, 15:47*, 17:33

- odchody z Košíc do Bratislavy: 5:16, 7:31* (v nedeľu 9:31*), 11:16, 17:16

zastávky: Bratislava hl. st., Trnava, Trenčín, Žilina, Vrútky, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba,
Poprad - Tatry, Spišská Nová Ves, Kysak, Košice

InterCity (BA -KE 4:42):

Expresné spojenie o 15:47* z Bratislavy a o 7:31 (v nedeľu 9:31) z Košíc bude stáť len v Bratislave,
Trnave, Žiline, Poprade-Tatry, Kysaku a v Košiciach s jazdným časom 4 hodiny 42 minút

Už ste čítali?