Dobré noviny
To, čomu mnohí neverili, sa stáva realitou. V Brne urobili prvý krok k realizácii hyperloopu
TASR
TASR

To, čomu mnohí neverili, sa stáva realitou. V Brne urobili prvý krok k realizácii hyperloopu

Hyperloop
Hyperloop — Foto: TASR/AP

Systém hyperloop predpokladá vybudovanie potrubia, v ktorom by sa v podtlakovom prostredí pohybovali takmer rýchlosťou zvuku kapsule veľkosťou pripomínajúce väčšie vlakové kupé.

Praha/Brno 19. januára (TASR) - V Brne majú začať v spolupráci so spoločnosťou Hyperloop Transportation Technology (HTT) vypracovávať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá má ukázať, koľko by stálo a čo by z právneho alebo technického hľadiska obsahovalo spojenie Prahy, Brna a Bratislavy dopravným systémom hyperloop.

Štúdia uskutočniteľnosti by v lepšom prípade mohla vzniknúť už tento rok. HTT sa v najbližších dňoch rozhodne, komu ju zadá na vypracovanie. "Dnešok chápem ako počiatok budovania systému hyperloop v strednej Európe," povedal šéf HTT Dirk Ahlborn. Spracovanie štúdie uskutočniteľnosti predpokladá memorandum o porozumení, ktoré Ahlborn dnes podpísal s primátorom Brna Petrom Vokřálom.

Systém hyperloop predpokladá vybudovanie potrubia, v ktorom by sa v podtlakovom prostredí pohybovali takmer rýchlosťou zvuku kapsule veľkosťou pripomínajúce väčšie vlakové kupé. Práve rýchlosť je v celom koncepte prelomová. Ak by sa skutočne cestovalo rýchlosťou okolo 1000 km za hodinu, výrazne by sa zmenili dojazdové vzdialenosti. Napríklad medzi Prahou a Brnom by to teoreticky mohlo byť do 20 minút. To by malo veľký vplyv na dochádzanie za prácou aj realitný trh.

Vzhľadom na to, že technológia zatiaľ nikde nefunguje, sú politici opatrní. Ani príprava tradičnejších dopravných stavieb (železnice, cesty) netrvá v Česku pre regulačné a majetkoprávne záležitosti krátky čas. Žiadne termíny výstavby preto v Brne nezazneli. "Ide nám o to, aby sme od začiatku boli na mape novej technológie," povedal námestník primátora Jaroslav Kacer, ktorý už minulý rok inicioval prvý kontakt s HTT.

Podľa veľmi hrubých odhadov by vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti stálo niekoľko miliónov korún. Brno by sa na nich podľa Kacera mohlo podieľať, to by však muselo opäť samostatne prejsť schvaľovaním na úrovni rady.

Najväčšou prekážkou je zatiaľ podľa Ahlborna regulácia. Práve preto jazdí po svete a zháňa politickú podporu. Podobné zmluvy ako v Brne podpísal už na Slovensku a zástupcovia HTT rokovali aj s vládami v Spojených arabských emirátoch, Rusku alebo Turecku.

Že bude hyperloop pre českých regulátorov problém, to potvrdil na dnešnej brnenskej konferencii aj zástupca riaditeľa odboru inteligentných dopravných systémov českého ministerstva dopravy Martin Pichl. "Súčasné právne prostredie s takou technológiou nepočíta," povedal. Rezervovaný prístup ministerstva k hyperloopu ilustruje aj aktuálna analýza potenciálu rozvoja rýchlych železničných spojení. Tá o hyperloope hovorí ako o zatiaľ príliš vzdialenej technológii.

Už ste čítali?