Dobré noviny
Výrobca sušienok Oreo sa rozhodol obísť obchody
TASR
TASR

Výrobca sušienok Oreo sa rozhodol obísť obchody

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. — Foto: TASR/AP

Rozmach internetu a e-shopov už zasiahol aj tento segment trhu.

New York 10. decembra (TASR) - Na trhu s potravinami pre domácnosti dominovali celé dekády kamenné obchody. Ale časy sa menia. Rozmach internetu a e-shopov už zasiahol aj tento segment trhu. Veľkí hráči sa preto snažia kráčať s dobou. Spoločnosť Mondelez International sa napríklad rozhodla uviesť do prevádzky sezónnu webovú stránku s limitovanou vianočnou ponukou obľúbených sušienok Oreo, ktoré si môžu priamo objednať bežní spotrebitelia.

Vianočná stránka Oreo funguje od pondelka 5. decembra. Ide o prvý priamy predaj produktov firmy, ktorá sa rozhodla obísť nielen kamenných predajcov, ale aj internetové obchody, vrátane Amazonu, najväčšieho hráča medzi e-shopmi.

Firma Mondelez vytvorila už vlani špeciálny tím, ktorý dostal na starosti on-line predaj. Cieľom spoločnosti je vygenerovať na internete do roku 2020 tržby vo výške 1 miliardy USD (929,19 milióna eur). Zistila totiž, že čoraz viac ľudí si kupuje jej výrobky, ako sú napríklad čokolády Toblerone, sušienky Oreo alebo slané krekery Triscuits cez Amazon, alebo na webových stránkach maloobchodných reťazcov Wal-Mart a ďalších.

Vedenie Mondelez sa preto rozhodlo zvýšiť svoje tržby vďaka limitovanej a priamej ponuke sezónnych produktov, ktoré klienti inde ako na webovej stránke firmy nenájdu.

Mondelez si už vlani otestoval sezónnu webovú stránku a začiatkom tohto roka testoval predaj v Číne prostredníctvom e-shopu Alibaba. V oboch prípadoch však logistiku zabezpečovali subdodávatelia, a to znížilo marže spoločnosti. No tento rok sa už nechce s nikým deliť.

Tím špecialistov na internetový predaj spoločnosti Mondelez sa za uplynulých 18 mesiacov rozrástol zo štyroch na 60 ľudí. Na svojej stránke ponúka sladkosti, ktoré môžu klienti poslať aj ako darček priateľom. Stačí len zadať e-mailovú adresu alebo telefónne číslo. Technológia, ktorú si firma nechala "ušiť na mieru" pre svoj vianočný experiment sa zrejme bude dať využiť so ziskom aj v iných regiónoch.

"Ak bude experiment úspešný, importujeme tento model aj na iné trhy," uvádza sa vo vyhlásení firmy.

Mondelez a jeho rivali v americkom potravinárskom priemysle zápasia so zmenami chutí konzumentov a nedarí sa im dosiahnuť rast. V uplynulých rokoch zaznamenali dobré výsledky len v segmente organických a prírodných produktov. No v tejto oblasti čelia konkurencii malých, začínajúcich start-upov, ktoré si rýchlo získavajú popularitu a podiel na trhu s pochúťkami. A práve tie predávajú najviac produktov cez internet.

Hodnota trhu s potravinami a nápojmi v USA sa odhaduje na približne 800 miliárd USD. Z toho zatiaľ len 33 miliárd USD, čo sú zhruba 4 %, predstavujú tržby z ich internetového predaja, uviedol John Blackledge, analytik spoločnosti Cowen & Co.

Mladí ľudia však čoraz častejšie nakupujú potraviny z pohodlia svojho domova. Blackledge predpovedá, že tržby z on-line predaja potravín dosiahnu v roku 2021 zhruba 70 miliárd USD.

Nie je ale pravdepodobné, že Američania budú nakupovať bežné potraviny a nápoje priamo od výrobcov. Je to náročné na logistiku. Práve preto budú odborníci s napätím čakať, ako dopadne experiment firmy Mondelez s limitovanou sezónnou ponukou. Môže priniesť zaujímavé výsledky.

Už ste čítali?