Dobré noviny
Legendárne Bravo oslavuje 60 rokov. Pozrite sa, ako vyzeralo prvé číslo
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Legendárne Bravo oslavuje 60 rokov. Pozrite sa, ako vyzeralo prvé číslo

Titulná stránka nemeckého Brava.
Titulná stránka nemeckého Brava. — Foto: Repro/Famous Fix

Poznajú ho takmer všetky generácie a na Slovensku sa stal ikonou 90. rokov. Bol plný informácií o našich obľúbených umelcoch, ale obsahoval aj pikantné rady, ktoré sme si čítali potajomky vo svojich izbách. Legendárny časopis Bravo je už takmer dôchodca, prvé číslo totiž vyšlo pred 60 rokmi.

BERLÍN 26. augusta - Spomínate si aj vy ten úžasný pocit, keď ste išli do novinového stánku a vypýtali si nové číslo vášho obľúbeného Brava? Alebo ste prosili rodičov, aby vám ho kúpili. U nás sa stal senzáciou až v 90. rokoch, no vedeli ste, že prvé číslo vyšlo už v roku 1956, konkrétne 26. augusta 1956? Na titulke sa vtedy objavila aj legenda Marylin Monroeová.

Hudobné hviezdy aj šteklivá rubrika

V Brave ste mohli natrafiť na informácie o svojich speváckych či hereckých idoloch. Internet bol totiž vtedy ešte len v plienkach, mládež si musela kupovať kazety, neskôr CD nosiče alebo si ich nechať „napaľovať“. Ak chcela počuť svoju obľúbenú pesničku, musela mať non-stop pustené rádio, no horšie bolo, keď sa o spevákoch, skupine či hercoch chcela niečo dočítať či ich vidieť. A práve v tom malo Bravo svoje čaro. S horúcimi informáciami o nich, rozšírenými článkami a dokonca aj plagátmi.

Bravo však nebolo len o umelcoch, bol to aj pomocník všetkých zmätených mladých, vďaka témam, ktoré odpovedali na všetky otázky, ktoré sa hanbili vysloviť nahlas. Určite si spomínate na poradenskú rubriku z intímnej oblasti a problémov, ktoré trápili dospievajúcu mládež. Práve v tomto smere sa v rámci histórie Brava ukázal ako skvelý rok angažovanie Martina Goldsteina, ktorý odpovedal na otázky čitateľov pod pseudonymom Dr. Jochen Sommer

Foto: Pinterest

Prvé vydania Brava boli v rámci titulných strán minimalistické, postupom rokov však čoraz farebnejšie s väčším počtom osobností, ktoré dostali priestor na titulnej strane. A kým ešte číslo z roku 1959 uvádzalo, že ide o „časopis pre film a televíziu“, neskoršie preorientovanie primárne na populárnu hudbu prinieslo želaný úspech. Písali sa 60. roky, koncom ktorých vydavateľstvo angažovalo spomínaného lekára, ktorý sa svojimi odbornými radami postaral o ďalší úspech. 

Sláva tohto časopisu, ktorý prenikol z nemeckého trhu aj na ten slovenský, hoci len v českej mutácii, skončila však ešte skôr, ako si vôbec pripomenulo svoje 60-ročné jubileum. Minulý rok totiž vydavateľstvo Bauer Media, ktoré pripravovalo českú verziu, oznámilo, že s jeho vydávaním konči. Dôvodom bol dramatický pokles predaja. Je jasné, že tlačenú verziu vymenil internet, ktorý je plný rýchlych správ, a mladí tak už nemusia čakať na to, kým sa konečne v stánku objaví Bravo s informáciami, ktoré už dávno vedia. Hoci ďalšie generácie už ani nebudú tušiť nič o tomto slávnom časopise, tie, ktoré ho zažili, si môžu povedať, že majú za sebou jedno fantastické obdobie života. Na ceste ktorým im pomáhal práve tento časopis.

Už ste čítali?