Dobré noviny
Fínsko vynašlo skvelú metódu, ako zabrániť šikane na školách už v zárodku
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Fínsko vynašlo skvelú metódu, ako zabrániť šikane na školách už v zárodku

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. — Foto: Pixabay

Šikana je problémom, s ktorým sa niektoré deti stretávajú už odjakživa. Vplyvom sociálnych sietí sa ešte rozširuje aj na kyberšikanu. Vo Fínsku však veľmi dobre vedia, ako si s ňou poradiť. Dokážu jej totiž zabrániť už v zárodku.

HELSINKI 23. augusta - Severské krajiny môžu ísť tým ostatným príkladom vo viacerých oblastiach, a to nielen, čo sa týka ochrany životného prostredia a ekologických riešení, ale aj v oblasti vzdelávania. Keďže šikana je problém, ktorému čelia žiaci po celom svete, vo Fínsku sa jej rozhodli chopiť svojsky. Ich metóda žne obrovský úspech.

Publikum zohráva dôležitú úlohu

Metóda s názvom KiVa je program založený na antišikane a vyvinutý bol vo fínskom meste Turku. Metóda, ktorá bola financovaná aj z ministerstva škola či kultúry, je využívaná v 90 percent školách po celom Fínsku a mieri aj do sveta. To, že projekt je efektívny, dokazuje aj 98 percent detských obetí šikany, ktoré tvrdia, že vďaka tejto metóde sa situácia zlepšila. „Štúdia navyše ukázala, že KiVa znížila u študentov depresiu a úzkosť,“ povedala v rozhovore pre Education World profesorka Juha Ollilaová

Účinnosť tejto metódy bola otestovaná v rámci veľkej a randomizovanej kontrolovanej štúdie. Tento program chce zabrániť šikanovaniu a jeho prípady aj efektívne riešiť. Jedným z dôležitých aspektov je neustále sledovanie situácie. Univerzálne opatrenia sú zamerané na prevenciu a určené pre všetkých študentov. Vyvíjajú sa v prípade, že už šikana nastala. Opatrenia pritom slúžia nielen pre samotné obete či pre vykonávateľov šikany, ale hlavne pre spolužiakov, ktorí sú vyzývaní, aby podporovali obeť. Keď si totiž agresor uvedomí, že publikum sa obeti nesmeje, ale podporuje ju a odsudzuje násilie, nebude sa mať pred kým „predvádzať“.

Deti si totiž musia uvedomiť, že smiať sa na nešťastí a utrpení iných, obzvlášť spôsobeným agresorom, nie je správne. Musia tak dospieť, aj na základe rozhovorov o násilí, k tomu, že obetiam majú vyjadriť solidaritu. „Dospelí nie sú počas šikanovania prítomní, takže deti, ktoré sú svedkami, nevedia, ako sa majú konštruktívne zachovať,“ doplnila Ollilaová. A práve tomu sa ich snažia vďaka tejto metóde naučiť. Šikana má totiž pre obeť horšie následky aj vtedy, keď pociťuje výsmech od väčšieho počtu detí. To sa snažia vďaka tomuto projektu eliminovať.

Materiály, s ktorými sa pracuje, sú rozdelené do troch kategórií podľa veku. Prvou je vekové rozpätie 6 – 9 rokov, druhou 10 – 12 rokov a treťou 13 – 16 rokov. Spomínanými materiálmi sú prezentačná grafika, videoklipy či online hry. 

Už ste čítali?