Dobré noviny
Ľudia si uvedomujú nezmyselnosť televíznych programov, počet divákov prudko klesá
Dobré noviny
Dobré noviny

Ľudia si uvedomujú nezmyselnosť televíznych programov, počet divákov prudko klesá

Začalo to odberom tradičných papierových novín pred asi desiatimi rokmi a teraz sa tento jav rozšíril aj na televíziu. Podobne ako milióny Američanov, ktorí sa už vyhýbajú tlačeným novinám, mnohí začali vypínať televíziu.

BRATISLAVA 7. decembra - Podľa Financial Times americké vysielacie spoločnosti počas tohto roka trpeli strmým prepadom svojej sledovanosti, čo sa zákonite odrazí v ich účtovných súvahách, pretože strácajú trhový podiel o 70 miliárd dolárov ročného predaja reklamy. Mediálni riaditelia hovoria, že samotné sledovanie televízie je na najvyššej úrovni všetkých čias, ale spôsob akým sa Američania pozerajú, sa mení.

Milióny ľudí programy sledujú cez digitálne rekordéry (takže si môžu preskočiť reklamy) alebo si sťahujú bezreklamné programy z on-line streamov.

Trendom je sledovať menej programov hlavného vysielacieho času

Dodávajú však, že tradičný Nielsenov systém počítania sledovanosti, ktorý sa používa v televíznom biznise, neodráža novú realitu. V dôsledku toho kapitáni televíznych médií hovoria, že plánujú v tomto priemysle pretlačiť vývoj nových štandardov tak, aby si mohli zaslúžiť výnosy z ďalších typov sledovania.

Podľa správy vo Financial Times, ktorá cituje investičný prieskum UBS, v tejto sezóne zatiaľ priemerná sledovanosť v hlavnom čase medzi lukratívnou demografickou skupinou 18-49 ročných spadla u ABC, CBS a Foxu o 10 percent.

Fox naozaj utrpel najväčší prepad sledovanosti; sledovanie u tejto skupiny diváctva sa zatiaľ v tejto sezóne prepadlo o viac ako tretinu.

Iba jediná spoločnosť, Comcast NBC, doteraz vykázala sezónny nárast sledovanosti v hlavnom čase medzi skupinou 18-49 ročných.

"Ľudia sledujú viac programov, ako inokedy, ale čím ďalej tým viac sa posúvajú v čase," povedal Les Moonves, hlavný výkonný riaditeľ CBS. Jeho argumentácia našla podporu aj u riaditeľa Fox-u. "Pretože ľudia tento obsah absorbujú viac, budeme aj my platení viac a viac," hovorí riaditeľ Fox.

Avšak inzerenti s týmto nesúhlasia. Nákupcovia reklamy argumentujú, že už platia aj za dodatočných alternatívnych divákov napríklad na internete. Tiež hovoria, že nemajú motiváciu platiť ešte viac za niečo, čo si už dávno kupujú.

Experti na tento priemysel hovoria, že už bola vydláždená cesta pre podstatné prebudovanie spôsobu, akým inzerenti hodnotia celkovú cenu televíznych reklám. "Tiež to predznamenáva to, čo sme predpokladali; ostré vyjednávanie medzi televíznymi sieťami a nákupcami inzercie na výročných trhoch na jar, keď budú vysielatelia rozpredávať tri štvrtiny svojich reklamných časov," hlási Financial Times.

Sú programy nevhodné?

Je ale celkový pokles sledovanosti sietí len vinou nových inovatívnych spôsobov sledovania programov? Nie, hovorí Bob Iger, výkonný riaditeľ Disney. Hovorí, že je možné, že pokles sledovanosti je v skutočnosti kvôli faktu, že televízie neprodukujú také programy, ktoré chce verejnosť vidieť.

"Druhou vecou je to, že je tu zjavná absencia čohosi, čo by som nazval novými, veľkými, skutočnými, strhujúcimi hitmi," hovorí Iger. "Kvôli tomu je ešte predčasné či už písať epitaf alebo sa domnievať, že sledujeme trend."

Igerovo vysvetlenie je zrejme omnoho bližšie k pravde, než ktorékoľvek iné vysvetlenie o nových technológiách.

 

Už ste čítali?