Dobré noviny
Kambodža obnovila osobnú železničnú dopravu
TASR
TASR

Kambodža obnovila osobnú železničnú dopravu

Z metropoly vyšiel vlak po sedmich rokoch.

Ilustračné foto Foto: TASR
 

Phnom Pénh 30. apríla (TASR) - Prvý vlak s cestujúcimi po sedemročnej prestávke, ktorú si vynútila potreba revitalizácie železničnej siete v Kambodži, dnes vyrazil z hlavného mesta Phnom Pénhu do obľúbenej turistickej destinácie v Thajskom zálive, mestečka Sihanoukville, Cestoval ním premiér Hun Sen spoločne so svojimi ministrami a ochrankou, oznámila tlačová agentúra DPA.

Generálny riaditeľ kráľovských železníc John Guiry povedal, že obnovenie osobnej železničnej dopravy stálo vyše 160 miliónov dolárov. Do decembra sprevádzkujú aj trať na sever k hraniciam Thajska.

Železničnú stanicu v Phnom Pénhu, ktorá je v štýle art deco, postavili podobne ako väčšinu železničnej siete v Kambodži v 30. rokoch 20. storočia Francúzi, hoci južná trať bola dokončená až v 60. rokoch.

Obnovená železničná doprava poskytne alternatívu k dvojprúdovej ceste smerujúcej na juh, ktorú často upchávajú kamióny a veľké autobusy. Vlak je tiež lacnejší ako iné dopravné prostriedky, lístky stoja štyri až šesť dolárov, pričom mesačná mzda pracovníka v kambodžskom odevnom priemysle je približne 130 dolárov a stavebný robotník zarobí asi osem dolárov denne.

Cesta vlakom, ktorý sa pohybuje pomalým tempom 33 km/h, však môže trvať aj osem hodín.

Prvá skúšobná jazda v polovici apríla mala obrovský úspech, za osem dní sa podľa novín Cambodia Daily predalo 2250 lístkov. Aj dnes bol vlak plný.

Vlak do Sihanoukvillu sa neslávne preslávil v roku 1994, kedy Červení Khméri uniesli z vlaku troch západných turistov a popravili ich. Železničná doprava na juh sa skončila v roku 2002 pre katastrofálny stav železničnej trate a posledný osobný vlak do Battambangu v strednej Kambodži išiel v roku 2009.

Renováciu železničnej siete, ktorá sa začala v roku 2009, sprevádzali problémy. Austrálska spoločnosť Toll Group z projektu v decembri 2014 odstúpila napriek tomu, že mala garantované 30-ročné výsady. Súčasný projekt renovácie železničnej siete financuje najväčšie kambodžské konzorcium podnikov, Royal Group, s pomocou Ázijskej rozvojovej banky a Austrálskej agentúry pre medzinárodný rozvoj.

Už ste čítali?