Dobré noviny
Kontroverzný Lars von Trier prináša na plátna kín diela, ktoré šokujú
TASR
TASR

Kontroverzný Lars von Trier prináša na plátna kín diela, ktoré šokujú

Popredný režisér, enfant terrible dánskeho filmu, prázdninoval v nudistických kempoch, nepoznal disciplínu a pravidlá.

Na archívnej sníme je dánsky režisér Lars von Trier Foto: TASR/AP
 

Kodaň/Bratislava 30. apríla (TASR) – Svetoznámy dánsky režisér Lars von Trier sa v sobotu 30. apríla dožíva 60 rokov.

Ak si filmár dáva obmedzenia, čo môže a čo nemôže ukázať, prestáva byť jeho dielo zaujímavé, myslí si jeden z najdiskutovanejších režisérov súčasnosti. Lars von Trier patrí k autorom manifestu hnutia Dogma 95 presadzujúceho minimalizmus vo filme. Jeho snímky ako Prelomiť vlny (1996), Antichrist (2009), Melanchólia (2011) alebo Nymfomanka (2013) ukazujú aj veci odpudivé, kruté a provokatívne.

Rodným menom Lars Trier sa narodil 30. apríla 1956 v Kodani v Dánsku. Jeho rodičia boli liberáli, komunisti a radikálni nudisti domnievajúci sa, že trestať deti je beznádejne spiatočnícke. Budúci "enfant terrible" dánskeho filmu tak pravidelne prázdninoval v nudistických kempoch, nepoznal disciplínu a pravidlá. "Mojich rodičov nezaujímalo, či chodím do školy, alebo sa opíjam. Po takomto detstve hľadáte v živote nejaké obmedzenia," citoval režiséra istý nemecký týždenník. Už popri štúdiu na dánskej Národnej filmovej škole (Den Danske Filmskole) točil krátkometrážne študentské filmy, ktoré si odniesli ceny na filmovom festivale v nemeckom Mníchove.

Uznanie kritiky i niekoľko prestížnych medzinárodných ocenení mu priniesla voľná európska trilógia, ktorú tvoria snímky Forbrydelsens element (Prvok zločinu, 1984), Epidemic (Epidémia, 1987) a Europa (1991).

V roku 1995 dánski umelci okolo Triera a Thomasa Vinterberga odmietli smerovanie filmu a navrhli jeho obrodenie s cieľom návratu k jednoduchosti, zbavenia sa produkčných úprav a sústredenia sa na postavy a príbeh. V duchu ideí Dogmy 95 potom Lars von Trier režíroval svoje kultové snímky Breaking the Waves (Prelomiť vlny, 1996), Idioterne (Idioti, 1998) alebo Dancer in the Dark (Tanečnica v tme, 2000). Posledná menovaná dojemná dráma v hlavnej úlohe so severskou speváčkou Björk získala 10 cien z významných festivalov vrátane Zlatej palmy vo francúzskom Cannes (2000).

Na veľmi úspešnú európsku trilógiu nadviazal režisér trilógiou americkou. Tú odštartovala mysteriózna dráma Dogville (2003), v ktorej zažiarila austrálska herečka Nicole Kidmanová. Pokračovanie nesie názov Manderlay (2005), americká trilógia prinášajúca netypický pohľad na tému ľudskej dobroty a zla však ostáva nedokončená. Filmografiu nápaditého provokatéra tvorí i kritikmi ospevovaná Melancholia (2011) či mimoriadne rozporuplné snímky Antichrist (2009) a Nymphomaniac I. a II. (Nymfomanka, 2013).

Fóbiami trpiaci Lars Trier, ktorý si k menu pridal aristokraticky znejúce "von", obohacuje svetovú kinematografiu kúskami neohraničenými "normálnosťou".

Už ste čítali?