Dobré noviny
Takmer 90-ročná E. Trizuljaková vystavuje v Dome Quo Vadis nové obrazy
TASR
TASR

Takmer 90-ročná E. Trizuljaková vystavuje v Dome Quo Vadis nové obrazy

Podľa autorkinho syna Klementa Trizuljaka je tento cyklus záverečná etapa v jej tvorivom živote.

Eva Trizuljaková Foto: TASR - Pavel Neubauer
 

Bratislava 2. februára (TASR) – Pod názvom Znamenie ženy má akademická maliarka Eva Trizuljaková výstavu textilných koláží v bratislavskom Dome Quo Vadis. Je to nová tvorba umelkyne z rokov 2010 až 2015 a výstava potrvá do 29. februára.

Obrazy s náboženskou tematikou nazvala Slávnosť kríža, Anjel, Spomienka, Zrkadlo spravodlivosti, Útočište hriešnikov, Bohorodička, Adorácia, Slávnosť Všechsvätých, Okno do neba, Modlitby pod krížom. Ďalšie sú zo série Vzkriesenie či inšpirované žalmami. Okrem liturgických textílií v kompozíciách použila kúsky z obrusov, čipiek, ľudových výšiviek či maľby na hodváb.

Podľa autorkinho syna Klementa Trizuljaka je tento cyklus záverečná etapa v jej tvorivom živote. Predstavuje textilné koláže z liturgických textílií, ktoré boli po Druhom vatikánskom koncile vyradené z dôvodu zmeny liturgie. Ona tieto textílie spracováva do obrazových koláží.

"Sú s náboženskými témami, akou je mariánska tematika, Madona s dieťaťom, téma kríža, symboly sviatosti, voľnejšia tvorba na podklade textov zo Starého zákona. Tento cyklus mama ešte stále tvorí. Tohto roku sa dožije 90 rokov a je to malý zázrak, že stále dokáže tieto veci spracovávať," uviedol pre TASR Klement Trizuljak.

Princíp koláže nie je v tvorbe Evy Trizuljakovej novinkou. Od začiatku 70. rokov 20. storočia sa venovala tvorbe netkaných tapisérií – artprotisu, čo je technika patentovaná v 60. rokoch 20. storočia v bývalom Československu. Do veľkorozmerných textilných kompozícií vkladala výstrižky rozličných textílií aj fragmentov vyradených liturgických paramentov. Po zavedení reforiem Druhého vatikánskeho koncilu sa mnohé rúcha pálili, aby sa tak predišlo ich znehodnoteniu nejakým iným nevhodným použitím. Eva Trizuljaková s manželom sochárom Alexandrom Trizuljakom paramenty zbierali a zachraňovali. V roku 2005 autorka podstatnú časť tejto kolekcie darovala Historickému múzeu Slovenského národného múzea. Zvyšný materiál využíva v novej tvorbe v maliarsky poňatých textilných kolážach.

Eva Trizuljaková (1926) v rodnej Bratislave absolvovala výtvarné štúdiá u profesora Jána Mudrocha na oddelení kreslenia a maľovania Slovenskej vysokej školy technickej (1946–1949) a na Vysokej škole výtvarných umení u profesorov Ľudovíta Fullu a Vincenta Hložníka (1949–1955). Jej diela sú zastúpené v zbierkach významných slovenských múzeí a galérií, aj vo viacerých kostoloch. V roku 2003 jej Rada pre vedu, vzdelanie a kultúru Konferencie biskupov Slovenska udelila Cenu Fra Angelica za význačný prínos pri tvorbe a šírení kresťanského umenia a kultúry na Slovensku. Je laureátkou Ceny Antona Neuwirtha za ochranu života (2013). Výtvarníčka je tiež známa literárnou tvorbou. V zatiaľ nezverejnenom rukopise Znamenie ženy (2008) približuje komplexný pohľad na ženu matku aj tvorivú umelkyňu.

Predajná výstava sa koná pod záštitou poslankyne Európskeho parlamentu Anny Záborskej a má benefičný charakter. Celý výťažok z predaja obrazov venujú na podporu projektov Poradne Alexis, ktorá pomáha neplánovane tehotným ženám a dievčatám, tiež ženám, ktoré o svoje dieťa prišli ešte pred jeho narodením. Poradňa vznikla v roku 2009 ako jeden z projektov konkrétnej pomoci tehotným ženám v núdzi občianskeho združenia Fórum života. Od roku 2014 je Poradňa Alexis samostatná nezisková organizácia s celoslovenskou pôsobnosťou.

Už ste čítali?