Dobré noviny
8 rád, ako neodkladať svoje povinnosti a stihnúť všetko včas
Klaudia Sedláková
Klaudia Sedláková

8 rád, ako neodkladať svoje povinnosti a stihnúť všetko včas

— Foto: reprofoto Karen Phelps

Poznáte to, keď vám na všetky povinnosti, ktoré ste si naplánovali, neostane dosť času? Zmeňte to!

Lenivosť nepatrí medzi najlepšie ľudské vlastnosti a človeka obvykle prepadne práve vtedy, keď sa to najmenej hodí. Určite to poznáte aj vy. Vo chvíľach, keď by ste sa mali venovať pracovným či školským povinnostiam, je odrazu všetko ostatné zaujímavejšie. Surfovanie po internete, videá na YouTube, hry na mobile, manikúra, dokonca aj upratovanie je odrazu zábavné. Pritom sa stále spoliehate na to, že na prácu máte ešte dostatok času.

Náhle ale zistíte, že všetko, čo ste si naplánovali, odrazu nestíhate, termíny odovzdania vašich úloh sa blížia, ale vy ich zrejme neurobíte včas. A tak pracujete pod stresom, čo je však veľmi nezdravé a obvykle aj neefektívne.

Tomu všetkému ale môžete predísť, ak sa naučíte k povinnostiam správne pristupovať. Nebojte sa, nejde o nič zložité. Vďaka týmto ôsmim jednoduchým trikom to hravo zvládnete.

1. Vypnite sociálne siete

Facebook, Twitter, Instragram a ďalšie sociálne siete sú najväčší „požierači“ času. Ak sa teda potrebujete venovať práci, mali by ste ich rozhodne vypnúť. A to úplne. Nenechávajte si ich otvorené ani na pozadí, pretože takto budete mať stále nutkanie kontrolovať ich. Uvidíte, že ak nebudete zakaždým preklikávať stránky a otvárať každé banálne upozornenie, stihnete dokončiť všetky svoje povinnosti oveľa skôr.

2. Urobte si zoznam

Pri práci veľmi pomáha, ak viete, čo všetko a kedy musíte stihnúť. Vytvorte si preto zoznam povinností, aby ste si boli istí, že ste na nič dôležité nezabudli. Keď dané úlohy splníte a budete ich zo svojho zoznamu škrtať, naplní vás pocit hrdosti a zadosťučinenia.

3. Začnite najzložitejšími úlohami

Je prirodzené, že čím ťažšie zadanie človek dostane, tým menej sa mu doň chce a odkladá ho na neskôr. V skutočnosti je ale najlepšie začať práve zložitejšími úlohami. Keď už totiž budete mať to „najhoršie“ za sebou, zvyšok práce vám pôjde od ruky.

4. Buďte motivovaní a odmeňujte sa

Ak sa neviete k práci prinútiť, mali by ste si nájsť nejakú motiváciu. Myslite napríklad na to, koľko voľného času vám ostane, ak sa nebudete zdržiavať a pustíte sa do práce hneď. Za podaný výkon sa nezabudnite náležitým spôsobom odmeniť.

5. Zistite, kedy sa vám pracuje najlepšie

Niektorí ľudia pracujú alebo študujú iba počas dňa, no iní sa zasa dokážu najlepšie sústrediť v noci. Niekomu pomôže, ak si pred prácou zacvičí a ďalšiemu stačí na „nakopnutie“ dobré jedlo či šálka kávy. Niekto potrebuje pracovať v maximálnej tichosti, ale inému môže hudba alebo drobný ruch prospieť. Každému skrátka vyhovuje niečo iné. Preto ak chcete podať čo najlepší výkon, mali by ste zistiť, kedy a za akých podmienok sa najlepšie pracuje vám.

6. Skrášlite si pracovné prostredie

Či už pracujete doma, v kancelárií alebo kdekoľvek inde, mali by ste myslieť na to, že aj prostredie, v ktorom sa nachádzate, ovplyvňuje efektivitu vašej práce. Ak máte tú možnosť, skrášlite si pracovné prostredie a prispôsobte ho svojim predstavám. Na stenu si napríklad zaveste obraz, na stôl si dajte fotografie alebo kvety, jednoducho zo svojho okolia spravte príjemné a inšpirujúce miesto.

7. Upracte si

Možno sa vám to bude zdať zvláštne, ale aj poriadok a systém na pracovnom stole vplýva na to, či sa nám chce pracovať alebo nie. Chaos a neporiadok nás totiž podvedome rozptyľuje a keď nedokážeme niečo nájsť, môže nás aj poriadne zdržať. Venujte teda pár minút pred začatím práce organizácií vecí na stole. Zbavte sa zbytočností a všetky potrebné veci uložte na presné miesto. Bude sa vám pracovať lepšie a kvôli neporiadku sa viac nebudete zdržiavať.

8. Dajte si pauzu

Keď ste sa napokon predsa len prekonali a poctivo ste sa pustili do všetkých svojich povinností, zaslúžite si pochvalu a uznanie. Avšak sústrediť sa dlhodobo na prácu naozaj nie je jednoduché, preto ak cítite, že váš mozog už nevládze, na chvíľu si oddýchnite. Vypite si kávu, vyjdite na čerstvý vzduch, alebo sa porozprávajte s kolegami či priateľmi. Vy aj váš mozog naberiete počas krátkej prestávky nové sily a potom budete opäť schopní pokračovať v práci. S takýmito pauzami to však nepreháňajte, aby vám čas neutiekol medzi prstami.

 

Už ste čítali?