Dobré noviny
10 zaručených tipov, ako si vybudovať kariéru
Klaudia Sedláková
Klaudia Sedláková

10 zaručených tipov, ako si vybudovať kariéru

— Foto: Pixabay

Vyvarujte sa zásadných chýb pri budovaní svojej kariéry a buďte úspešní.

Pre mnohých ľudí je jednou z najdôležitejších životných priorít úspech v práci a kariéra. Veľa z nich sa však pri jej budovaní dopúšťa mnohých chýb a možno si to ani neuvedomuje. To im potom bráni v rozvíjaní sa, v kariérnom raste a následne aj v celkovom šťastí. My vám však teraz poradíme, ktorých zásadných chýb sa vyvarovať a čo naopak urobiť preto, aby ste boli vo svojej práci úspešní.

1. Nemeškajte

Pre vašu úspešnú kariéru je kľúčová dochvíľnosť. Veď ak ustavične meškáte na porady či do samotnej práce, ľudia vás potom považujú za nespoľahlivého. A kto by už zveril nejakú zodpovednú prácu takémuto človeku?

2. Nehádajte sa

V každej práci z času na čas nastane situácia, že so svojimi kolegami alebo nadriadenými nezdieľate rovnaký názor. V žiadnom prípade to však netreba riešiť hádkou. Na mieste je skôr konštruktívny rozhovor a predloženie svojich vlastných predstáv a návrhov. Vaši oponenti s vami možno aj tak nebudú súhlasiť, ale budú vás považovať za seriózneho a inteligentného človeka.

3. Priznajte si chybu

Robiť chyby je úplne prirodzené a ani ten najšikovnejší človek sa im jednoducho nevyhne. Ak sa vám to stane v práci, nie je hanba si to priznať a prevziať sa svoje činy zodpovednosť. Ale ak sa budete tváriť, že vy s tým nemáte nič spoločné, alebo dokonca budete svoje chyby pripisovať iným, môžete sa spoľahnúť, že vás v práci nebudú mať radi a urobia všetko preto, aby ste povýšenie nedostali.

4. Nesťažujte sa

Áno, na každého z nás je občas vyvíjaný veľký tlak a my máme pocit, že situáciu už nezvládneme. Ak sa ale budete neustále sťažovať, nijako vám to nepomôže, iba vám to vo vašej kariére uškodí. Ufrflaných ľudí nemá nikto rád a najmä keď sa sťažujú vždy a na všetko. Ak vás vaša práca nebaví, tak by ste ju skrátka robiť nemali, pretože budovanie kariéry v nenávidenej práci nemá nijaký zmysel. No ak trpíte len chvíľkovou vyčerpanosťou a svoju prácu skrátka iba nestíhate, skúste si nájsť nejaký systém a naučiť sa aj relaxovať. Keď to nepomôže, skúste si s nadriadeným otvorene pohovoriť.

5. Nerobte si nepriateľov

Niektorí ľudia majú pocit, že najlepšou a najrýchlejšou cestou ku kariére sú intrigy. Sú aj takí, ktorým sa naozaj vyplatili, ale vo väčšine prípadov je to skôr naopak. Snažte sa dostať na vrchol radšej vďaka svojej poctivosti a pracovitosti. Ak budete falošní, kolegovia aj nadriadení si vás tak zapamätajú a už vám nikdy nebudú veriť.

6. Nebuďte výbušní

S ničím to netreba preháňať, a to platí aj o emóciách. Nech vás niečo akokoľvek vytočí, rozhodne neprepuknite do hystérie a výbuchov zlosti. Pozor si však dávajte aj na prehnané prejavy radosti.

7. Neodkladajte si veci na poslednú chvíľu

Ak dostanete nejakú prácu a nemáte určený presný termín jej odovzdania, neznamená to, že sa jej vyhnete. Raz ju budete musieť urobiť a čím dlhšie si ju budete odkladať, tým to bude horšie. Navyše, zákon schválnosti hovorí, že ako naschvál sa práve vtedy niečo pokazí a pokojne sa teda môže stať, že zadanú prácu napokon nestihnete urobiť vôbec.

8. Neulievajte sa

Patríte medzi fanúšikov sociálnych sietí, akými je Facebook alebo Twitter? Na tom, samozrejme, nie je nič zlé, no pokiaľ ste v práci, mali by ste sa tejto voľnočasovej aktivite radšej vyhnúť. Sústreďte sa skôr na vaše pracovné povinnosti a Facebook (pokiaľ ho k práci nepotrebujete), si nechajte na doma. Niektorí ľudia to totiž môžu považovať za flákanie sa.

9. Rešpektujte ostatných

Vo veľkých pracovných kolektívoch a spojených kanceláriách zvykne dochádzať k situáciám, keď skrátka musí jeden druhému ustúpiť. Napríklad niekto má rád pri práci hudbu, iní sa pri nej ale nevedia sústrediť. Niekto je pedant a neznesie v kancelárií či na stole neporiadok, inému to vôbec neprekáža. V takýchto situáciách jednoducho musíte nájsť nejaký kompromis a dohodnúť sa. Dnes ustúpim ja tebe, zajtra ty mne.

10. Dbajte o svoj vzhľad

Je pravda, že v niektorých firmách a povolaniach sa vyžaduje slušné, reprezentatívne oblečenie alebo dokonca uniforma, no v iných je výber vášho odevu výlučne na vás. Vo všetkých prípadoch by ste ale mali dbať o to, aby ste svojím výzorom nevzbudzovali u ľudí nejaké pochybnosti, či dokonca nedôveru. Nemusíte mať práve najdrahšie značkové oblečenie. Úplne postačí, ak budete vyzerať čisto a upravene.

Už ste čítali?