Dobré noviny
Falošné oceňovanie
Kazimír Žák
Kazimír Žák

Falošné oceňovanie

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. — Foto: akoriaditfirmu.sk

Koniec roka a firemné večierky. Čas na zábavu a niekedy aj čas na odmenenie pracovníkov. 

Názov článku by mohol byť aj: Návod, ako si na firemnom večierku nerozbiť firmu (alebo pre tých úspešných je toto samozrejmosť).

Predstavme si, že firma splnila alebo dokonca prekročila ročný plán, ktorý bol zverejnený a každý to vie.

Vtedy je skutočne na mieste a musíte to spraviť - poďakovať pracovníkom za ich výkony, dať im darčeky a hlavne oceniť tých najlepších - a to pred ostatnými, ich manželkami a deťmi. 

Ak je to takto u vás vo firme samozrejmé, je to super!

Dajte si však pozor - ak tu budete príliš všeobecný a budete vyzdvihovať hlavne kolektívne zásluhy a tých najlepších individuálne neoceníte (alebo ich oceníte rovnako ako ostatných) - tak ste si práve vyrobili problém. 

Verte mi, či nie - špičkoví pracovníci (teda tí, čo mali najlepšie výkony v danom roku, si aspoň ocenenie na konci roku zaslúžia) sa môžu poriadne naštvať…, teda oni to nahlas možno nepovedia, ale zamrzí ich to určite. A to je neraz odpoveď na nevysvetliteľné odchody výkonných pracovníkov z firmy…

Ak toto isté urobíte aj v prípade, že firma nesplnila plán - máte poriadne veľký problém.

Prečo?

Pretože pracovníci nesplnili plán a vy im poďakujete za ich snahu a prácu za celý rok. 

Čo im vlastne takto verejne poviete?

Že je v poriadku nesplniť plán a vlastne sa nič nestalo!

(Vaši pracovníci vedia, že plán nesplnili a stanovené ciele nedosiahli.) 

to len treba na firemnom večierku poriadne osláviť!

A ešte sa treba rozhodnúť, keďže sa nesplnil plán, tak treba šetriť a preto nebudete nikoho na večierku oceňovať, ani tých najlepších.

To je presne spôsob ako rozbiť morálku vo firme. Je to veľmi účinný spôsob motivácie k priemernosti. A spôsob ako znechutiť prácu tým najlepším. Pekná fraška a pekné divadlo. Tak potom, ak na budúci rok stanovíte plán, nečudujte sa, že ste jediný, ktorý sa ho bude snažiť splniť. 

A je úplne jedno, ako si to ospravedlníte… (idú predsa vianoce, čas pokoja a mieru alebo ako by to vyzeralo, ak im na konci roka nepoďakujem, to sa predsa sluší a patrí, …)

Prečo si to môžem dovoliť tvrdiť?

Pretože platí jednoduché pravidlo:

Čo dáš, to dostaneš!

Teda ak oceníte neprodukciu, dostanete neprodukciu. 

Ak poďakujete pracovníkom za nesplnený plán (lebo oni sa snažili a predsa pracovali), tak na budúci rok budete mať zasa nesplnený plán.

Ako to teda urobiť?

Plán sa nesplnil, ciele neboli dosiahnuté. Firemný večierok - áno či nie?

Ak je firemný večierok u vás vo firme štandardom, tak ho spravte a zabavte sa. Oceňte len pracovníkov, ktorí mali nadštandardné výkony, alebo urobili pre firmu niečo výnimočné. Ich štatistiky vám to jednoznačne ukážu. Ak takí vo firme nie sú, tak nie sú. 

Určite neďakujte všetkým za ich snahu a prácu, lebo sa snažili a pracovali tak, že nie je splnený plán alebo vami stanovený cieľ.

Nakoniec, popriať pracovníkom príjemné prežitie vianočných sviatkov s rodinou a zaželať šťastný Nový rok, veľa zdravia, šťastia a úspechov - to je korektné a slušné - s tým určite nič nepokazíte.

(Klamať im predsa nechcete, neznásilňujte sa. Byť slušný to áno, chváliť priemerných nie. V každom prípade je to na vás, čo a ako spravíte.)

O autorovi

V spolupráci so stránkou www.akoriaditfirmu.sk Vám prinášame sériu článkov o podnikaní. Majiteľom spoločnosti a zároveň autorom článkov je Ing. Kazimír Žák.

Už viac ako 15 rokov dodáva prednášky, semináre, workshopy a konzultácie pre podnikateľov a manažérov v stredoeurópskom regióne.  Je viac praktik ako teoretik, ide mu hlavne o výsledky. Jeho názory, rady a doporučenia sú overené v praxi, pretože ich aj sám vo svojom podnikaní používa.

Pravidelne sa zúčastňuje na konferenciách konzultantov v Európe a Amerike. V roku 2006 založil vlastnú poradenskú a konzultačnú firmu SUCCESS CONSULTING, s.r.o., ktorú dodnes riadi.

Stiahnite si z jeho blogu zdarma e-book "5 mýtov managementu" a dostávajte e-mailom pravidelne články na rôzne témy (riadenie ľudí, motivácia, odmeňovanie a ďalšie).

 

Už ste čítali?