Dobré noviny
Lída Baarová sa preslávila krásou a blízkymi vzťahmi s mocnými mužmi
TASR
TASR

Lída Baarová sa preslávila krásou a blízkymi vzťahmi s mocnými mužmi

Milovaná i zatracovaná herečka zomrela pred 15 rokmi.

Lída Baarová Foto: Wikipédia
 

Praha/Bratislava 26. októbra (TASR) – Česká herečka Lída Baarová, preslávená svojou krásou a blízkymi vzťahmi s mocnými mužmi, zomrela 27. októbra 2000 v rakúskom Salzburgu.

Režisér Otakar Vávra o nej povedal, že jej krása bola živočíšna a opájala snáď každého muža. Neodolal jej ríšsky minister propagandy a osvety Joseph Goebbels, ani nacistický vodca Adolf Hitler. Pôvabná tvár vyniesla hviezdu mnohých českých a zahraničných filmov na vrchol, ale privodila jej aj strašný pád. Bola skazou pre celú jej rodinu a sama herečka zomrela opustená a úradne zbavená svojprávnosti.   Lída Baarová, vlastným menom Ludmila Babková sa narodila 7. septembra 1914 v českej Prahe. Jej otec bol úradníkom na pražskom magistráte, mama spievala v zbore Národného divadla. Patrili k "lepším" rodinám, kde bolo zvykom pestovať vzťah k literatúre a umeniu. Od mala chodila na hodiny tanca, učila sa jazyky. Študovala na reálnom gymnáziu, na školských akadémiách tancovala, neskôr recitovala. Jej vystúpenia sa páčili. V kvarte prestúpila na konzervatórium a študovala herectvo. Patrila k najlepším študentom, a za výborný prospech jej dali štipendium. V druhom ročníku sa však dostala do konfliktu so školským poriadkom. Ten študentom zakazoval účinkovanie v divadle i vo filme. Mladá Babková dostala ponuku na hlavnú úlohu v komédii režiséra Miroslava Josefa Krňanského Kariéra Pavla Čamrdy (1931). Rodičia s filmovaním súhlasili a na radu otca si zvolila umelecký pseudonym Baarová (bolo to meno otcovho priateľa, spisovateľa Jindřicha Šimona Baara). Pedagógov sa snažila zmiasť svojím pseudonymom, tajne natáčala, ale na premiére filmu v pražskom kine Hvězda ju spoznali. Po tomto incidente zo školy dobrovoľne odišla. Umelecké meno Lída Baarová si ponechala a herectvu sa naplno oddala. Počas prvého roka jej hereckej kariéry natočila až osem filmov. Aj keď spočiatku išlo v jej úlohách skôr o krásu ako talent, mužskí kolegovia jej kľačali pri nohách. V roku 1932 točila s Vlastimilom Burianom film Lelíček ve službách Sherlocka Holmesa. Ženatý herec sa do nej bezhlavo zaľúbil a chcel sa s ňou oženiť. Podobne to bolo v roku 1933 aj s hercom Hugom Haasom, nápadníkov pacifikovali až jej rodičia.

V roku 1935 si vtedy dvadsaťjedenročnú krásnu herečku všimli nemeckí filmári. Baarovej ponúkli hlavnú úlohu vo filme Barcarole (1935). Jej hereckým partnerom bol najslávnejší nemecký filmový milovník Gustav Fröhlich. Hoci bol ženatý, zblížili sa a zakrátko spolu začali žiť. Barcarole bol mimoriadne úspešný film a z Baarovej spravil medzinárodnú hviezdu. V nemeckom Berlíne si kúpila vilu a zostala tam žiť. Vzťah s Fröhlichom jej otvoril dvere do najvyšších mocenských kruhov Nemecka. Na večierkoch sa stretávala s najvýznamnejšími nacistickými politikmi, vrátane Adolfa Hitlera. Diktátor ju dvakrát pozval na čaj, údajne mu pripomínala jeho veľkú lásku Geli Raubalovú, tá v roku 1931 spáchala samovraždu. V priebehu olympijských hier v Berlíne (1936) sa zoznámila s 38-ročným Josephom Goebbelsom. Napriek zmrzačenej nohe, mal vplyvný a mocný Goebbels zvláštne kúzlo. Herečky priťahoval ako mucholapka a v Nemecku ho prezývali aj "cap z Babelsbergu" (obdoba Barrandova). Jeho manželka tieto aféry prehliadala. Goebbels sa však do Baarovej zamiloval. V roku 1938 si ju ako oficiálnu milenku vodil do spoločnosti. Dokonca prinútil svoju manželku, aby súhlasila so spolužitím v trojici (to už mali spolu manželia Goebbelsovci päť detí). Dva týždne mu to žena tolerovala. Nakoniec jej došla trpezlivosť a išla sa sťažovať k Hitlerovi, že jej mladá česká herečka rozvracia manželstvo. Vodca si svojho ministra pozval na koberček a oznámil mu, že o rozvode v "najšťastnejšej" rodine Nemecka, za akú ju nacisti považovali, nechce ani počuť. Goebbels mu navrhoval, aby ho vymenoval za veľvyslanca v Japonsku, kam by so svojou milenkou odišiel. Hitler s tým nesúhlasil a donútil Goebbelsa ihneď tento vzťah ukončiť. Baarovej to oznámil telefonicky. Dostala okamžitý zákaz natáčania v Nemecku, sledovalo ju gestapo a napokon ju vyhostili z krajiny.

Po návrate do Česka (1939) jej verejnosť nedokázala odpustiť a vnímali ju ako zradkyňu. Opäť začala v Prahe nakrúcať, ale filmy s ňou sa nestretávali so sympatiami (Ohnivé léto 1939, Dívka v modrém 1939, Život je krásný 1940, Maskovaná milenka 1940 a i.). Napokon dostala zákaz filmovať aj v Prahe. V roku 1941 odišla do Talianska. Domov sa vrátila až pred koncom vojny. Na jar 1945 sa rozhodla z krajiny utiecť. V Bavorsku (dnes Nemecko) ju však zadržali príslušníci americkej armády. Nasledovalo väzenie a deportácia do Československa. Rok a pol prežila za mrežami na pražskom Pankráci. Vlastizradu, kolaboráciu s nacistami ani žiadnu inú vinu jej nedokázali. Vo väzení ju často navštevoval bábkoherec Jan Kopecký, ktorý sa do nej zamiloval. Bol synovcom komunistického ministra informácií Václava Kopeckého. S jeho pomocou Baarovú na Vianoce 1946 prepustili z väzenia. Sviatky však mala smutné. Dozvedela sa, že kvôli nej pri jednom z výsluchov v roku 1945 zomrela jej mama (dostala mŕtvicu) a jej mladšia sestra Zorka Janů (tiež herečka) spáchala samovraždu (neuniesla tlak, ktorý bol vyvíjaný na ich rodinu). V júli 1947 sa Baarová za Kopeckého vydala. V apríli 1948 sa im podarilo spolu emigrovať do Rakúska. Chvíľu robila barmanku v Salzburgu. Časom začala opäť dostávať herecké ponuky. Účinkovala v divadle a objavila sa aj v niekoľkých talianskych filmoch, okrem iného v Darmošľapoch (1953) režiséra Federica Felliniho. Na predvojnové úspechy už ale nenadviazala. V emigrácii sa rozviedla (1958) a v roku 1969 sa vydala za gynekológa Kurta Lundwalla. Bol ženatý, ale napriek tomu žili spolu viac ako dvadsať rokov, vzali sa až keď ovdovel. Baarová o ňom hovorila ako o najväčšej láske svojho života. V roku 1972 však Kurt Lundwall zomrel a Baarová sa stiahla do ústrania. Písala pamäti a čoraz väčšmi podliehala depresiám zo samoty a alkoholu.

Za svoj najväčší životný omyl považovala odmietnutie ponuky z amerického filmového Hollywoodu. V roku 1937 ju oslovila americká spoločnosť MGM. Mohla byť známa ako Marlene Dietrichová, uvedomila si to však neskoro. "Bola som pochabá, hlúpa a opitá slávou. Proti svojej vôli som sa vlastne škaredo zaplietla do dejín a strašne kruto som za to zaplatila", povedala niekoľko mesiacov pred smrťou.

Za pomoci Josefa Škvoreckého vydala v roku 1983 memoárovú knihu Úteky, ktorú neskôr prepracovala, doplnila a znova vydala pod názvom Život a sladké hořkosti. Po roku 1989 niekoľkokrát navštívila Česko a za jej účasti vznikli niektoré dokumenty ako Vstaň a jdi dál (1990), Život herečky Lídy Baarové v pohledu Otakara Vávry z dokumentárneho cyklu Českej televízie GENUS (1995) alebo Hitlerovy ženy (2001). Jej životom sa podrobne zaoberali Josef Frais a Pavel Jiras v obrazovej publikácii "Lída Baarová – Obrazový životopis" a Stanislav Motl v knižke "Prokletí Lídy Baarové".

V roku 2016 má byť o slávnej herečke uvedená životopisná dráma v réžii Filipa Renča, hlavnú úlohu stvárni Táňa Pauhofová.

Už ste čítali?