Dobré noviny
Do slovenskej kinodistribúcie vstupuje Fénix Christiana Petzolda
TASR
TASR

Do slovenskej kinodistribúcie vstupuje Fénix Christiana Petzolda

Sugestívna snímka odkazuje ku klasickým filmom noir.

Fénix. Foto: youtube.com
 

Bratislava 1. októbra (TASR) - Do slovenskej kinodistribúcie dnes oficiálne vstupuje Fénix - film nemeckého režiséra a scenáristu Christiana Petzolda z roku 2014. Snímka, ktorá získala Cenu FIPRESCI na MFF San Sebastián a Cenu SIGNIS - zvláštne uznanie na MFF Hong Kong, je súčasťou najväčšej putovnej prehliadky filmov na Slovensku - Projekt 100.

Dráma, ktorá je pohľadom nemeckého režiséra na národné dejiny, prináša príbeh z roku 1945. Domov do Berlína sa vracia zranená a zjazvená Nelly, ktorá prežila Auschwitz-Birkenau. Spoločnosť jej robí Lene, zamestnankyňa Židovskej agentúry a kamarátka z predvojnového obdobia. Hlavná hrdinka sa ešte úplne nezotavila po operácii tváre a navzdory varovaniam sa vydáva hľadať svojho manžela Johnnyho, životnú lásku, ktorý ju odmietol opustiť a dlho ju chránil pred prenasledovaním nacistov. Nellyina rodina zahynula počas holokaustu a Johnny je presvedčený, že neprežila ani jeho manželka. Keď ho Nelly konečne nájde, Johnny netuší, že ide o jeho manželku a vidí v nej len ženu, ktorá sa na Nelly podobá. Avšak v nádeji, že tak získa dedičstvo jej rodiny, navrhuje Nelly, aby na seba vzala identitu jeho zosnulej ženy. Nelly súhlasí a ujíma sa úlohy seba samej. Chce zistiť, či ju Johnny miloval aj to, či ju zradil. A chce svoj niekdajší život späť.

Sugestívna snímka odkazuje ku klasickým filmom noir. Jej napätie postupne graduje prostredníctvom strhujúceho výkonu Niny Hoss, herečky, ktorá má dôležité miesto v Petzoldovej tvorbe. Obsadil ju do hlavnej úlohy hneď v piatich svojich filmoch (Wolfsburg, Yella, Jerichow, Barbara, Fénix). Jej tvár a herectvo sa stali jedným z kľúčových vyjadrovacích prostriedkov Petzoldových snímok.

Titul Fénix prináša do slovenských kín Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK).

Christian Petzold (1960) najprv vyštudoval nemčinu a divadelnú vedu na Freie Universität Berlin, v rokoch 1988 až 1994 bol študentom filmovej réžie na DFFB (Nemecká filmová a televízna akadémia Berlín), kde stretol ďalších tvorcov, ktorých neskôr kritici pomenovali ako režisérov tzv. berlínskej školy. Petzold inklinoval k jej štýlu najmä vo svojich prvých snímkach Vnútorná istota (2000), Mŕtvy muž (2001) a Strašidlá (2005). Pre jeho umelecký vývoj bol kľúčovou osobnosťou nedávno zosnulý experimentálny filmár Harun Farocki, ktorému robil asistenta pri niekoľkých projektoch. Je neúnavným zberateľom nemeckých ocenení a jeho snímky pravidelne uvádzajú na Berlinale (Wolfsburg - Cena FIPRESCI v sekcii Panorama, Yella - Strieborný medveď pre Ninu Hoss, Barbara - Strieborný medveď za réžiu).

Zdroj: www.asfk.sk

Už ste čítali?