Dobré noviny
Motocykel má 130 rokov, v začiatkoch bol aj z dreva
TASR
TASR

Motocykel má 130 rokov, v začiatkoch bol aj z dreva

Devätnáste storočie dalo ľudstvu prelomové technické objavy.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Bad Cannstatt/Bratislava 29. augusta (TASR) - Nemeckí konštruktéri Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach získali pred 130 rokmi 29. augusta 1885 patent na motocykel, ktorý zostrojili v nemeckom Bad Cannstatte .

Devätnáste storočie dalo ľudstvu prelomové technické objavy. Patril k nim aj prvý motocykel, ktorý skonštruoval nemecký inžinier, výrobca motorov a automobilov, spoluzakladateľ jednej z najstarších automobiliek na svete, Gottlieb Daimler za výrazného prispenia Wilhelma Maybacha.

Mladý Gottlieb sa pôvodne vyučil za zámočníka, špecializoval sa pritom na výrobu pušiek. Učenie úspešne zakončil, keď pod dohľadom prísnych majstrov vyrobil dvojhlavňovú pištoľ. Svoje vedomosti si neskôr rozšíril štúdiom strojárstva na Polytechnickej škole v Stuttgarte.

Koncom roku 1863, keď mal za sebou niekoľko zamestnaní v oblasti techniky, sa stal riaditeľom strojárskeho závodu Bruderhaus v Reutlingene, kde v roku 1865 stretol budúceho blízkeho spolupracovníka, geniálneho samouka Wilhelma Maybacha.

Daimler sa v roku 1882 usadil v kúpeľnom meste Bad Cannstatt a založil si tu vlastnú dielňu. Jeho cieľom bolo vyvinúť malé rýchle spaľovacie motory, ktoré by mali univerzálne využitie. Už o rok - v roku 1883 - potvrdil, že spoločne so svojím spolupracovníkom Wilhelmom Maybachom skonštruoval jednovalcový štvortaktný motor, ktorý ako palivo využíval benzín.

Dvojica technikov pracovala na motore v skleníku, ktorý patril k domu. Správali sa pritom natoľko tajomne, až záhradník upozornil políciu, že v skleníku sa usídlili falšovatelia peňazí. Polícia pri nočnom zásahu však mohla iba konštatovať, že v skleníku sa nachádzajú iba nástroje a časti motorov a vynálezcovia mali odvtedy pokoj.

Ďalším spoločným vynálezom dvojice Daimler-Maybach bolo "motorové pojazdné vozidlo" z roku 1885 - upravený bicykel s motorom na benzínový pohon. Patent na vozidlo, ktoré malo rám z dreva, kožené sedadlo podobné sedlu a okrem dvoch veľkých kolies jeho stabilitu udržiavali dve malé kolieska, bol dvojici udelený 29. augusta 1885.

Vznikla tak prvá motorka na svete, ktorá bola dôkazom každodennej využiteľnosti benzínového motora. Hoci prototyp zhorel pri požiari, jeho repliky sa nachádzajú vo viacerých technických múzeách na svete.

Už ste čítali?