Dobré noviny
Výstavu arttexových diel otvoria dnes v Bratislave
TASR
TASR

Výstavu arttexových diel otvoria dnes v Bratislave

Vernisáž sa uskutoční v Poľskom inštitúte v Bratislave.

arttex Foto: arttex
Bratislava 20. októbra (TASR) – Výstava s názvom Jeden – dvě – három – cztery prezrádza medzinárodnú účasť umelcov. Je výsledkom medzinárodného textilného workshopu krajín V4 a pre verejnosť ju otvoria pondelkovou (20.10. o 17. h) vernisážou v Poľskom inštitúte v Bratislave.

"Tretí medzinárodný textilný workshop V4 organizovaný pod záštitou ministra kultúry Mareka Maďariča je pokračovaním výstavných a tvorivých aktivít veľkého medzinárodného kultúrneho projektu Textile Art of Today. V nasledujúcom roku pokračuje jeho IV. ročník, ktorý sa začne v Bratislave, poputuje po múzeách a galériách V4 a v roku 2017 ukončí výstavné prehliadky v Českej republike," uviedol pre TASR spoluorganizátor podujatia Martin Augustín.

Počas septembrového textilného workshopu v ateliéri slovenského Klubu textilných výtvarníkov overovali vybratí umelci nové možnosti textilu. K dispozícii mali materiál a technologické zázemie arttexovej dielne, kde pracovali s unikátnou technikou spracovania Arttex, vlneným rúnom a zároveň pokračovali aj vo svojom individuálnom autorskom programe.

Petra Ondreičková – Nováková z ČR realizovala niekoľko objektov z cyklu Vesmír. Jej tvorba je charakteristická širokými presahmi, pracuje s textilom a fotografiou, využíva netradičné materiály a ich kombinácie, readymades, nevyhýba sa inštaláciám či architektonicko-dizajnérskym prácam s verejným interiérom. Jej grafické koláže majú vtip. Práce na workshope nadväzovali na techniku kresby nožom, papier nahradila biela syntetická plsť. Prestrihávané prvky rôznym spôsobom kumuluje, zdôrazňuje sochársky charakter bieleho objektu. V menších objektoch sa pohráva s grafickým vstupom iných farieb a materiálov - využíva kov, vlákna, farebné perličky.

Poľka Iwa Kruczkowska-Król v tvorbe dlhodobo sleduje vzťah človeka k prírode. Okrem maľby využíva textil. V jej dielach sa často objavuje centrálny motív, je inšpirovaná filozofiou Zen a zenovými záhradami. Práca Kamenné záhrady vznikla z ovčej vlny, ktorú splstila postupným ručným prepichávaním. Táto mechanická činnosť sa stáva určitým spôsobom meditatívnou aktivitou, ako aj opakujúce sa kruhy rozostupujúce sa od centrálneho kameňa sprostredkujú zážitok japonskej záhrady.

Iringó Kis z Maďarska predstavuje skôr tradičnú polohu v rámci textilnej tvorby. S textilom pracuje maliarskym spôsobom, ako pri práci s batikou, tapisériou či výšivkou. Hapticky vrství vlákna pri priestorových inštaláciách, pri tkaní a strojovej výšivke sa hrá s ich rytmom.

Slovenský umelec Daniel Szalai tvorí v rôznych výtvarných médiách. Neobmedzovaný konvenčnými technológiami pracuje aj s monumentálnym priestorom. V rámci workshopu pripravil dielo, ktoré je charakteristické subtílnou grafikou. Snehovobiela plocha je mechanicky narúšaná, čím vzniká jemná plasticita – jemné vlnky či rovné línie dopĺňa neočakávaným prvkom, ktorým je v objekte výšivka.

Už ste čítali?