Zem zasiahne meteorický dážď, na svedomí ho bude mať kométa
SITA

Zem zasiahne meteorický dážď, na svedomí ho bude mať kométa

Meteorický dážď sa bude dať pozorovať v súhvezdí Žirafa, neďaleko súhvezdia Veľkého voza. Odhaduje sa intenzita 100 až 400 meteorov za hodinu.

POPRAD 26. apríla - Už o mesiac budeme môcť aj z územia Slovenska sledovať meteorický dážď. Na svedomí ho bude mať kométa 209P/LINEAR. "Táto udalosť nastane 24. mája, medzi 7:00 a 8:00 svetového času, čo je 9:00 až 10:00 nášho času. Súčasné odhady hovoria o intenzite 100 až 400 meteorov za hodinu, čo je oproti pár desiatok meteorických rojov skutočne bohatý úlovok," informoval Marek Husárik z Astronomického ústavu Slovenskej akadémie vied v Tatranskej Lomnici. Meteorický dážď sa bude dať pozorovať v súhvezdí Žirafa, neďaleko súhvezdia Veľkého voza.

Podľa Husárika je dobrou správou, že toto súhvezdie patrí medzi cirkumpolárne, takže je viditeľné v noci počas celého roka. "Nemôže sa nám stať, že inkriminované súhvezdie by nebolo nad obzorom a meteorický dážď by tak nebol viditeľný," dodal Husárik.

Viditeľnosť meteorov nebude rušiť svit mesiaca

Dobrou správou je aj to, že Mesiac v tomto období bude v prvej štvrti, takže meteory nebudú rušené jeho svitom. Horšou správou je, že maximum meteorického dažďa pre naše územie je predpovedané na doobedie 24. mája, čo neumožní naplno si vychutnať tento vzácny jav.

Záujemcovia o toto "nebeské divadlo" by mali byť v pohotovosti noc pred a noc po predpovedi. Husárik zároveň zdôraznil, že stále ide len o predpoveď. "Aj napriek dostatočnej presnosti astrometrických meraní, trajektória kométy nie je presne známa. Merania jasnosti nie sú vždy úplne presné, preto aj odhad produkcie prachu a vody je len odhadovaný," dodal Husárik.

Meteorický dážď je vzácnym úkazom

Kométa pri prelete okolo Slnka za sebou zanecháva čiastočky prachu, ktoré dokážu spôsobiť nebeské javy ako meteorické roje a meteorické dažde. Keď sa naša planéta dostane na svojej dráhe na miesto, kadiaľ letela kométa, stretáva sa s týmito čiastočkami prachu.

V okamihu, keď kúsky kométy - zrniečka prachu, vlietajú do zemskej atmosféry, môžeme pozorovať meteory. Pri ich väčšom počte ide o meteorický roj. Tie sa líšia svojimi radiantami, miestom na oblohe, z ktorého meteory zdanlivo vyletujú a svojou frekvenciou. Meteorické dažde sú vzácny úkaz, ktorý sa objavuje veľmi zriedkavo. Nie sú tak časté ako meteorické roje práve pre svoju intenzitu. Práve takúto zaujímavosť možno podľa Husárika očakávať v máji tohto roku.

Kométa 209P bola objavená vo februári 2004 v rámci prehliadky vyhľadávacieho projektu LINEAR. Klasifikovaná bola ako planétka, pretože nevykazovala žiadnu typickú kometárnu aktivitu. Koncom marca 2014 si astronóm Rob McNaught všimol, že objekt vytvára chvost, čo potvrdili aj ďalší pozorovatelia.

Po intenzívnejšom astrometrickom bádaní bola stanovená presnejšia dráha objektu, ktorá bola klasifikovaná ako eliptická. Objekt bol premenovaný na periodickú kométu s dobou obehu okolo Slnka na 5,04 roka. V decembri 2008 získala aj trvalé označenie 209P/LINEAR.