Dobré noviny
Vo vlakoch platia nové štandardy, vozne majú byť čisté a bez zápachu
TASR
TASR

Vo vlakoch platia nové štandardy, vozne majú byť čisté a bez zápachu

Nové pravidlá sa týkajú aj teploty vo vlakoch. Teplota vo vnútri vozňa nesmie nikdy klesnúť pod +18 °C.

Ilustračné foto Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Bratislava 16. januára (TASR) – Funkčné elektrické zásuvky, žiaden nepríjemný zápach z toaliet, pokojná a pohodlná jazda či celistvá podlaha vo vlaku. Aj toto sú niektoré z požiadaviek, ktoré musia od januára tohto roku spĺňať vlaky štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Sú súčasťou takzvaných štandardov, ktoré zavádza do praxe rezort dopravy.

V prípade, že ich ZSSK nebude dodržiavať a nájdu sa pochybenia, štátna firma zaplatí pokutu. Na nedostatky môžu pritom upozorňovať aj samotní cestujúci. Napríklad ich oznámia sprievodcovi vo vlaku, či napíšu e-mail na špeciálnu adresu ministerstva dopravy standardy@mindop.sk. V prvom rade však budú na dodržiavanie nových pravidiel dozerať zamestnanci rezortu dopravy. Tí budú chodiť na plánované, čiže ohlásené, ale aj neohlásené kontroly.

Od januára tohto roku nesmie byť napríklad vo vozňoch cítiť žiadny nepríjemný zápach z WC, okrem prípadu tesne po jeho použití. Ak to dopravca nedodrží, dostane pokutu 10 eur za každý vozeň s nepríjemným zápachom. Rovnako musí byť jazda vo vlaku pokojná a pohodlná. Čiže bez neprimeraného hluku a otrasov, mimo tých, ktoré sú spôsobené dopravnou cestou. Za porušenie tohto pravidla platí tiež pokuta desať eur za každý vozeň s otrasmi.

Ďalej musia byť funkčné elektrické zásuvky 230 V na pripojenie zariadení s nízkym odberom energie aspoň vo vozňoch prvej triedy vo vnútroštátnych rýchlikoch. V prípade, že bude v takomto vozni viac ako tretina nefunkčných zásuviek, dopravca dostane pokutu 50 eur za každý takýto vozeň.

Za nedodržanie podmienok hrozia pokuty

Súčasne musia byť vo vozňoch, ktoré vychádzajú z domovskej stanice, či stanice kde prešli čistením a údržbou, všetky odpadkové koše spoľahlivo uzatvoriteľné, bez možnosti ich samovoľného otvorenia. Za každý kôš, ktorý nebude spĺňať tento štandard, hrozí dopravcovi pokuta 5 eur.

Ilustračná foto Foto: FOTO TASR/AP

Podľa štandardov musí byť zároveň každý prvý ranný východiskový vlak, ktorý ide zo stanice s pracoviskom údržby, vyčistený. To znamená, že v ňom napríklad nesmie byť prach, odpadky či škvrny a iné nečistoty. V prípade, že sa tak nestane, ZSSK dostane pokutu 100 eur za každý nevyčistený vlak. Tiež podlaha vo vlakoch musí byť celistvá. Inak hrozí pokuta 10 eur za každý vozeň s poškodenou podlahou.

Nové pravidlá sa týkajú aj teploty vo vlakoch. Napríklad teplota vo vnútri vozňa nesmie nikdy klesnúť pod +18 °C. Alebo ak vonkajšia teplota v letnom období prekročí +30 °C, vo vozňoch s klimatizáciou musí byť o 5 °C nižšia. Za porušenie tohto štandardu je pokuta 10 eur za každý vozeň s teplotou mimo daného intervalu.

Tieto a ďalšie štandardy, vrátane tých, čo sa zavádzajú do praxe v nasledujúcich rokoch až do roku 2020, sú súčasťou zmluvy rezortu dopravy so ZSSK. Tá je zverejnená v centrálnom registri zmlúv.

Vozne bez grafitov budú povinné až o rok

Sedadlá bez počmárania či dorezania, pravidelné informovanie o polohe vlaku a vozne bez grafitov. Toto sú niektoré z pravidiel, ktoré bude musieť dodržiavať štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od januára 2015. Sú súčasťou štandardov vo vlakoch, ktoré zavádza ministerstvo dopravy. Patria ale k tým, ktoré ZSSK nemusí uviesť do praxe už v tomto roku, ale až o rok neskôr.

Od januára 2015 tak už budú musieť byť sedadlá, operadlá, stolíky a steny v interiéri vlaku bez počmárania alebo dozerania pri súpravách, ktoré vychádzajú z domovskej stanice a stanice údržby. Ak to dopravca nedodrží, dostane pokutu 10 eur za každý vozeň, ktorý nesplní tento štandard.

Zároveň musí ZSSK od nasledujúceho roka prostredníctvom svojej webovej stránky alebo stránky manažéra infraštruktúry, čiže Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), online zverejňovať polohu všetkých vlakov. V prípade meškania viac ako 30 minút musí uviesť aj prognózu ďalšieho vývoja meškania. Ak tak neurobí, dostane pokutu 100 eur za nezavedenie, alebo neodôvodnený výpadok tejto služby a za neposkytnutie aktualizovaných informácií o vývoji meškania.

Ilustračná foto Foto: Ilustračné foto: TASR/Pavel Neubauer

Štát si v budúcnosti "posvieti" aj na vozne znečistené grafitmi. Podľa štandardov nie sú grafity prípustné a takýto vozeň nesmie byť radený do vlaku. Od 1. januára 2015 platí takýto zákaz pre rýchliky označované číslom 6xx, od 1. januára 2018 pre ostatné vnútroštátne rýchliky a od 1. januára 2020 pre všetky vlaky, ktoré dopravca vypravuje. V prípade, že to firma poruší, dostane pokutu 10 eur za každý vozeň a každý deň prevádzky tohto vozňa po zistení znečistenia grafitmi.

Pravidlá sa zavedú aj pri wi-fi pripojení vo vlakoch. Od januára 2015 bude takéto pripojenie na internet povinné aspoň vo vozňoch prvej triedy vo vnútroštátnych rýchlikoch označovaných číslami 6xx v cene cestovného. Od januára 2017 bude povinné aspoň vo vozňoch prvej triedy vo všetkých vnútroštátnych rýchlikoch v cene cestovného. Za porušenie tohto štandardu hrozí pokuta 20 eur za každý vozeň nevybavený wi-fi, či s nefunkčným wi-fi pri vlaku, ktorý vychádza z domovskej stanice.

Sú však aj pravidlá, ktoré musí dopravca spĺňať až neskôr. Napríklad, čo sa týka vybavenia a funkčnosti vozňov. Od 1. januára 2016 musia byť vozne pri výjazde súpravy z pracoviska údržby alebo z domovskej stanice úplné a bez viditeľných chýb vzhľadu a funkčnosti. Pri oprave interiéru sa nesmú použiť nie pôvodné či "podomácky" vyrobené súčiastky. Napríklad dvere, kľučky, police či súčasti toaliet. V prípade, že to dopravca poruší, dostane pokutu 30 eur za každý vozeň, čo nespĺňa tento štandard.

Určené štandardy musí vo vlakoch dodržiavať aj súkromný RegioJet

Štandardy vo vlakoch musí dodržiavať aj súkromný dopravca RegioJet. Spoločnosť prevádzkuje železničnú dopravu na trase z Bratislavy cez Dunajskú Stredu do Komárna. Súčasťou dodatku k zmluve, ktorý podpísala so štátom, sú však aj štandardy vlakov. Musí ich tak uplatňovať podobne ako štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Už ste čítali?