Dobré noviny
Ľudia v panike vykúpili chleba, zapadli pluhy aj sanitky. Košice spod snehu vyslobodili až tanky
Romana Mináriková
Romana Mináriková

Ľudia v panike vykúpili chleba, zapadli pluhy aj sanitky. Košice spod snehu vyslobodili až tanky

— Foto: TASR

Snehová kalamita ochromila dopravu aj fabriky.

Bez ťažkých vojenských strojov a pásovej techniky sa nám mesto Košice nepodarí udržať, nehovoriac celý kraj. Stroje, ktoré máme teraz v teréne, sú pri takom silnom vetre a snežení ako papierové krabice," citoval portál Aktuálně slová vtedajšieho prezidenta Rudolfa Schustera, ktorý spolu s krízovým štábom 12. februára bezodkladne požiadal ministerstvá vnútra a obrany o okamžitú pomoc. Tá z Malaciek a Žiliny do Košíc dorazila nákladnými vlakmi do ôsmich hodín a na žiadosť prezidenta sa pridalo aj viac ako tisíc vojakov a sto kusov vojenskej techniky.

Na pomoc v boji so snehovou kalamitou presunuli do Košíc 13. februára 1999  l. špeciálnu rotu 72. záchrannej brigády CO zo Žiliny. Na snímke posunovač riadi pristavenie vagónov s ťažkou technikou na jedinú  vykladaciu rampu v Košiciach v rušňovom depe.
Na pomoc v boji so snehovou kalamitou presunuli do Košíc 13. februára 1999 l. špeciálnu rotu 72. záchrannej brigády CO zo Žiliny. Na snímke posunovač riadi pristavenie vagónov s ťažkou technikou na jedinú vykladaciu rampu v Košiciach v rušňovom depe. Foto: TASR, Svätopluk Písecký

Vodičom rozdávali mobily úradníkov

V košických uliciach medzitým bez prestávky pracovalo 26 sypačov, 23 traktorov a dvanásť ďalších strojov, ktoré do ulíc vyslali súkromné firmy. Ani im sa však v teréne nevyhli problémy a pod haldami snehu postupne zapadli.

Ako informuje portál Aktuálně, vodiči strojov v tej dobe ale nemali ako oznámiť dispečingu, kde sa nachádzajú a čo sa s nimi stalo, pretože mobilné telefóny neboli také bežné ako dnes.

Foto: TASR

Schuster preto nariadil zhromaždiť všetky dostupné mobily na radnici a rozdal ich medzi vodičov. Počasie tiež komplikovalo železničnú dopravu a hoci odstavili vlaky, situáciu udržiavalo v dvanásťhodinových zmenách dvesto vojakov. Verejnosť tiež vyzývali, aby nepoužívali osobné autá a radšej ostali doma.

Na snímke snehová fréza premiestnená až z Nitry uvoľňuje 24 hodín zafúkaný autobus na ceste z Košíc do Jasova.
Na snímke snehová fréza premiestnená až z Nitry uvoľňuje 24 hodín zafúkaný autobus na ceste z Košíc do Jasova. Foto: TASR, S. Písecký

Panika v obchodoch

Snehová kalamita medzi občanmi vyvolávala takú paniku, až v obchodoch začali vykupovať chlieb. „Situáciu zvládame, ale niektorí ľudia kupujú v obchode desať až dvanásť bochníkov chleba," citoval slová riaditeľa jednej z pekární portál Aktuálně. Problémy mali aj na okolitých farmách, kde po niekoľkých dňoch chýbalo krmivo pre ošípané.

Zákaz kšeftovania so snehom ?  -  fíčer z trhoviska v Košiciach  z 24. február 1999.
Zákaz kšeftovania so snehom ? - fíčer z trhoviska v Košiciach z 24. februára 1999. Foto: TASR, S. Písecký

Verejnosť sa však strachovala aj o 120 žiakov základných škôl, ktorých kalamita uväznila na lyžiarskom zájazde. Našťastie mali čo jesť, pretože na chate bol dostatok potravín a jednu z dodávok im na chatu doručili na psom záprahu. Po troch dňoch ich vyslobodili na lanovke.

Foto: TASR

Mimoriadny stav zrušili v Košickom kraji až 17. februára a hoci víchrica ustala, nechala za sebou taký neporiadok, že mesto spod závejov snehu definitívne vyslobodzovali ešte niekoľko dní. Do 20. februára sa údajne vyviezlo z mesta toľko snehu, že by ním naložili 3 000 tatroviek.

Časť 2 / 2

Už ste čítali?