Astronómovia objavili doposiaľ najvzdialenejšiu galaxiu

Astronómovia objavili doposiaľ najvzdialenejšiu galaxiu

Washington/Londýn 24 októbra (TASR) - Medzinárodný tím astronómov objavil doposiaľ najvzdialenejšiu galaxiu, ktorá je od Zeme vzdialená približne 13,1 miliárd svetelných rokov.

Vesmír Foto: TASR/AP

Galaxiu sa podľa informácii BBC podarilo objaviť vďaka Hubblovmu vesmírnemu ďalekohľadu a jej vzdialenosť vedci následne potvrdili pomocou teleskopov z Keckovho observatória na Havajských ostrovoch.

Novoobjavená hviezdna sústava je tak ďaleko, že ju -vzhľadom na rýchlosť pohybu svetla - pozorujeme v podobe, v akej existovala pred takmer 13,1 miliardami rokov, teda približne osem miliárd rokov pred vznikom nášho Slnka. Táto skutočnosť môže prispieť k prehĺbeniu poznatkov o vývoji vesmíru bezprostredne po Veľkom tresku.

"Potvrdili sme, že ide o najvzdialenejšiu galaxiu. Vidíme ju takú, aká bola 700 miliónov rokov po Veľkom tresku," konštatoval vedúci tímu Steven Finkelstein z Texaskej univerzity v Austine.

Galaxia, ktorá dostala označenie z8_GND_5296, je pomerne malá a predstavuje len približne 1-2 percentá objemu Mliečnej cesty. Je však bohatá na ťažšie prvky a nové hviezdy sa v nej vytvárajú niekoľkostonásobne rýchlejšie nej v našej Galaxii, takže má pomerne veľkú jasnosť.

Vzhľadom na neustále expandujúci vesmír a jej narastajúcu vzdialenosť od Zeme je na snímkach galaxie badateľný výrazný posun spektrálnych čiar smerom k červenému koncu spektra. Vedci svoje zistenia publikovali v prestížnom odbornom časopise Nature.