Dobré noviny
Na kontrolu čistoty vo vlakoch vytvoria železničiari novú funkciu
TASR
TASR

Na kontrolu čistoty vo vlakoch vytvoria železničiari novú funkciu

Čistotu v štátnych vlakoch bude kontrolovať človek so samostatnou funkciou určenou výlučne na to.

Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Bratislava 5. augusta (TASR) – Čistotu v štátnych vlakoch bude kontrolovať človek so samostatnou funkciou určenou výlučne na to. Pôjde o takzvaného preberača čistenia a jeho úlohou bude kontrolovať čistenie vagónov po externej firme, od ktorej si železničiari objednávajú upratovanie.

"Túto činnosť už zavádzame v Košiciach a postupne aj v ďalších regiónoch," opísala pre TASR hovorkyňa štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Morháčová. Práve čistota vo vlakoch je tým, na čo sa cestujúci najviac sťažujú. Najmä vo vlakoch nižších kategórií, ktoré premávajú v regiónoch. Mnohí práve preto odmietajú cestovanie železnicou.

Upratovanie pre štátneho dopravcu už od roku 2006 zabezpečuje firma Euroclean a železničiari s ňou podpísali zmluvu aj na najbližšie dva roky s opciou na ďalšie dvojročné obdobie. V prípade, že by spoločnosť upratovala štátne vlaky nasledujúce štyri roky, ZSSK to vyjde na 18,9 milióna eur.

Železničiari pritom tvrdia, že nové zmluvy s upratovacou firmou by mali zlepšiť súčasný stav. Napríklad aj tým, že posilnia a sprísnia kontroly vagónov po očistení. V prípade, že železničiari odhalia nedostatky, môžu si od firmy vypýtať pokutu.

To, že vlaky bývajú nedostatočne vyčistené, spôsobuje podľa dopravcu napríklad aj nedostatok času určený na upratovanie, alebo nedostatočne vybavené miesto čistenia. Za súpravami je nutné dochádzať, či donášať vodu. "A najmä v praxi nie je možné riešiť závažné znečistenie počas jazdy vlaku, ktoré napríklad urobili cestujúci na začiatku cesty," priblížila Morháčová.

Najväčšie problémy sú pritom vo vozňoch, ktoré sú staršie ako 20 rokov. Tie aj po vyčistení pôsobia nepríťažlivo. Priemerný vek vagónov, ktoré má štátny dopravca, je však vyše 21 rokov a v prípade rušňov je to viac ako 22 rokov.

Napríklad na základe nových zmlúv by sa malo robiť prevádzkové čistenie vagónov každých 24 hodín. Rozšírené čistenie v prípade nových a modernizovaných vozňov raz za týždeň a pri ostatných vagónoch dvakrát týždenne. Veľké čistenie je povinné raz mesačne.

Podľa stanovených podmienok každých 24 hodín sa umyjú podlahy, očistí sa interiér vrátane WC misy, doplní sa toaletný papier, utierky a mydlá a vymenia sa opierky hlavy. Prečistenie odpadovej rúry WC či utretie okien musí firma spraviť raz za dva týždne a sedačky sa tepujú raz mesačne.

Už ste čítali?