EP odobril pravidlá ochrany spotrebiteľov pri internetových nákupoch
TASR
TASR

EP odobril pravidlá ochrany spotrebiteľov pri internetových nákupoch

Europoslanci počas vyjednávaní so zástupcami Rady EÚ žiadali väčšie zapojenie spotrebiteľských organizácií do úsilia o zlepšenie vymožiteľnosti práv klientov v online prostredí.

Ilustračné foto. — Foto: TASR/AP

Štrasburg 14. novembra (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) schválili v utorok pravidlá platné pre celú EÚ, ktoré by mali zvýšiť ochranu spotrebiteľov pri internetových nákupoch a rýchlejšie odhaliť nepoctivých predajcov. Nová legislatíva odstráni nedostatky aktuálnych predpisov a možnosť ich zneužívania, ktorá existovala aj v dôsledku odlišných prístupov k ich presadzovaniu v jednotlivých krajinách Únie.

"Nové pravidlá posilnia a zlepšia spoluprácu všetkých aktérov v oblasti ochrany spotrebiteľských práv tak, aby mohli ľahšie monitorovať ich dodržiavanie a reagovať na cezhraničné porušovanie predpisov. Vnútroštátne orgány, Európska komisia a spotrebiteľské organizácie vytvoria účinný mechanizmus boja proti nepoctivým obchodníkom v online prostredí aj mimo neho a posilnia práva spotrebiteľov na jednotnom trhu," opísala situáciu česká poslankyňa a spravodajkyňa nariadenia Olga Sehnalová.

Novelizované nariadenie o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa rozšíri právomoci vnútroštátnych orgánov tak, aby mohli ľahšie odhaliť a zastaviť porušovanie právnych predpisov Únie na ochranu spotrebiteľov v online prostredí.

Vnútroštátne orgány v oblasti vyšetrovania a uplatňovania právnych predpisov EÚ budú mať právo požadovať od registrátorov domén a bánk poskytnutie informácií potrebných na identifikáciu nepoctivých obchodníkov; vykonávať testovacie nákupy tovarov alebo služieb aj v utajení; zobraziť varovania pre spotrebiteľov pri prístupe k online rozhraniu, či už ide o webovú stránku, alebo aplikáciu; uložiť sankcie vrátane pokút či opakovaných peňažných sankcií a tiež zatlačiť na obchodníkov v snahe získať od nich záväzok poskytnutia primeranej nápravy spotrebiteľom, ktorí boli ich konaním poškodení, a zároveň informovať spotrebiteľov o možnostiach, ako sa domôcť odškodnenia.

EÚ bude koordinovať postup vnútroštátnych orgánov v prípadoch, keď porušenie právnych predpisov Únie spôsobilo, spôsobuje alebo môže spôsobiť ujmu na kolektívnych záujmoch spotrebiteľov v aspoň dvoch tretinách členských štátov s minimálne dvoma tretinami obyvateľstva Únie.

Europoslanci počas vyjednávaní so zástupcami Rady EÚ žiadali väčšie zapojenie spotrebiteľských organizácií do úsilia o zlepšenie vymožiteľnosti práv klientov v online prostredí. Spotrebiteľské organizácie by mali v budúcnosti hrať aktívnejšiu úlohu pri nahlasovaní podozrení z porušovania právnych predpisov, ako aj pri ich vyšetrovaní, pokiaľ ich príslušné orgány požiadajú o konzultáciu.

Už ste čítali?

Slovenka Erika: Rakovina mi viac dala, ako vzala. Musela som…

Mladej Slovenke diagnostikovali rakovinu, liečbu však vníma ako veľké…

Hrobár Ľubor: Vyťali stromy a z citorínov robia kolotočiarske…

Počas rokov práce zažil všeličo, od opitého farára, cez splašené…

Slovenku vyhlásili za jednu zo 100 najvplyvnejších žien vo Švajčiarsku.…

Preraziť v zahraničí nie je jednoduché. Rodáčke z Nitry sa to však…

Prvá Slovenka nominovaná na juniorskú Nobelovu cenu: Nikde v…

Mladá Slovenka získala nomináciu na prestížne ocenenie. Podarilo…