Dobré noviny
Matejovi pod rukami ožívajú tradície. Vzkriesil techniku modrotlače, na ktorú sme už takmer zabudli
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Matejovi pod rukami ožívajú tradície. Vzkriesil techniku modrotlače, na ktorú sme už takmer zabudli

Matej Rabada.
Matej Rabada. — Foto: Facebook/Modrotlač Matej Rabada

Oživil tradíciu, ktorá sa v súčasnosti často zneužíva. No jeho práca sa pomýliť nedá. Matej Rabada dáva do modrotlače srdce a ľudia mu to veria. Slováci majú radi najmä tie výrobky, ktoré nesú jeho vlastné vzory.

PÁRNICA 16. septembra - Slovákovi Matejovi Rabadovi učarovala technika, na ktorú sa takmer zabudlo, a práve preto ju ostatní tak radi zneužívajú. Myslia si, že ľudia nerozoznajú poctivý originál od nepodarenej napodobneniny. Modrotlač však nie je všetko modro-biele, za originálnymi výrobkami je poctivá práca a Matej Rabada dokonca pracuje s vlastnými zdrojmi. Kde čerpá na ich vytváranie inšpiráciu a aké boli jeho začiatky v maličkom byte? Aj to nám prezradil v rozhovore.

Prečo modrotlač zaniká?

Modrotlač nezaniká, práve naopak. Zanikla v roku 2010, keď zomrel posledný aktívny farbiar, pán Stanislav Trnka. Mne sa podarilo výrobu modrotlače oživiť v roku 2013 a odvtedy pracujem na jej rozvoji, či už je to samotná výroba, alebo rôzne prednášky a workshopy, kde laickú verejnosť oboznamujem s touto zaujímavou, aj keď nie jednoduchou technikou. Pravá modrotlač totiž nie je bežné modro-biele vzorované plátno.

Foto: Facebook/Modrotlač Matej Rabada

Rovnako sa ju snažím dizajnovo obohacovať o nové vzory a nové prístupy v rámci tvorby a využitia modrotlače. Tomu veľmi pomáhajú aj rôzne spolupráce s dizajnérmi, ako je Mišena Juhász či značkami, ako je Nehera, Novesta, Rak. Popularitu modrotlače rovnako zvyšujú aj spolupráce s kapelami, ako je napríklad Iconito s Kristiánom Dufincom. Folková speváčka Veronika Rabada využíva modrotlač ako svoj vizuál, takže či už vo videoklipe, alebo na pódiu má na sebe vždy niečo z modrotlače.

Vy ste sa modrotlači rozhodli venovať naplno. Kedy a na základe čoho prišiel hlavný impulz, že to je to, čomu sa budete venovať?

Najväčší podnet bol pre mňa zánik tejto textilnej techniky. O tom som sa dozvedel v roku 2012 a hneď som sa začal zaujímať o výrobné postupy. Nebolo to však jednoduché, o čom svedčí aj fakt, že moja prvá modrotlač vznikla po viac ako roku experimentovania.

Dokáže vás modrotlač uživiť?

Milionár zo mňa určite nebude (smiech). Ale uživiť sa tým dá, pokiaľ je človek šikovný a snaží sa napredovať, zdokonaľovať. To však platí pre každé remeslo, či už drobnú firmu, alebo značku.

Ktoré výrobky sú u ľudí najžiadanejšie?

Na to by vedela presnejšie odpovedať moja snúbenica Veronika Galášová, ktorá má na starosti výrobu produktov. Ja by som vedel odpovedať skôr na to, o ktoré vzory je najväčší záujem, keďže ja mám zase na starosti farbenie plátna. Avšak z toho, čo mám možnosť sledovať pri predaji na rôznych remeselných a dizajnových trhoch by som povedal, že pánska kravata a pre dámy šatka. Kravata z modrotlače je totiž celkom unikát a šatky robíme s veľmi jemnej bavlny, takže sú naozaj príjemné a šatka je univerzálny doplnok.

Foto: Facebook/Modrotlač Matej Rabada

A ktoré vzory sú teda u ľudí najobľúbenejšie?

V ponuke mám 17 vzorov, z toho dve tretiny sú tradičné a zvyšok môj vlastný dizajn. Veľmi ma teší, že moje vzory sú v obľube. Štyri moje vzory sú najpredávanejšie. Sú to bodliaky, lipový kvet, bukové listy a myší chvost, samozrejme, myslím tým rastlinu.

Niektoré vzory ste si teda vymysleli aj sám. Kde ste našli inšpiráciu? S koľkými vzormi celkovo pracujete?

Zdrojom mojej inšpirácie je príroda. Svoj voľný čas trávim pobytom v nej a okrem oddychu čerpám aj nové inšpirácie a premýšľam o svojich nových kolekciách.

Foto: Facebook/Modrotlač Matej Rabada

Cenia si Slováci kvalitnú prácu a ako môžu rozpoznať pravú modrotlač od napodobneniny? Kto je najčastejšie tvorcom napodobenín?

Ja som sa stretol len s pozitívnymi ohlasmi, takže na základe toho súdim, že áno, cenia. Napodobeniny modrotlače, tak ako ich vidíme bežne v predajniach, sú vyrábané strojovou rotačnou tlačou. To znamená, že máme valec so vzorom, ktorý na biele plátno nanáša farbu. Ak sa teda v predajni pozriete na plátno z rubovej strany, tak je biele.

Druhý spôsob imitácie sa používa najmä na hotových produktoch. Povedzme, že na modré plátené tašky sa natlačí biela farba. To znamená, že farba vystupuje s modrého plátna, je len na povrchu a často býva s gumovým ohmatom. To sú však bežné spôsoby pri zošľachťovaní textílií vrámci textilnej výroby. Treba však rozlišovať medzi tým, čo je pravá modrotlač a čo sa chce hrať na pravú modrotlač.

Pravá modrotlač je modrá z obidvoch strán a vzor môže niekde presvitať. Stopy ručnej práce sú badateľné v určitých nedokonalostiach pri nadväzovaní vzoru, či nie úplne rovnomerným zafarbením, najmä z rubovej strany.

S modrotlačou ste začínali v malom byte, ako si na tieto časy spomínate? Poskytujú vám terajšie priestory ideálne podmienky na prácu? Čo v takejto dielni nesmie chýbať a koľko hodín denne pracujete?

Farbil som v pivnici panelákového domu, kde netiekla ani voda. Plátno som vynášal vo vedrách do bytu, aby som ho mohol preprať. Takisto aj vodu do nádrže na farbenie som si musel nanosiť. Podmienky to boli náročné, ale určite sa nedá povedať, že nevyhovujúce, pretože inak by som nefarbil vôbec.

Foto: Facebook/Modrotlač Matej Rabada

S novou dielňou v Párnici sa to nedá porovnávať, no niekedy by sa zišla ešte väčšia dielňa. To sú však len prípady, keď sa niečo pokazí a nakopia sa objednávky. Pokiaľ ide práca, ako má, dokážem vyrobiť 160 metrov plátna mesačne.

Ako vlastne celý proces prebieha?

Aj pri pravej modrotlači začíname bielym plátnom, na ktoré natlačíme vzor. Ten je však natlačený špeciálnou kašou zvanou „pap“, ktorú si varí každý farbiar sám a recept starostlivo stráži. Takto potlačené plátno sa nechá niekoľko dní zrieť. Následne sa plátno ponára do farbiva, roztoku indiga, zvaného „kypa“. Po niekoľkonásobnom ponáraní získava plátno typickú tmavomodrú farbu. Vzor sa však objaví až po vypraní papu v kyslej vode. Pap nám počas farbenia zakrýva biele plátno, aby sa nezafarbilo a preto ostáva vzor biely.
Nakoniec je potrebné plátno niekoľkokrát vyprať.

Venujete sa okrem modrotlači aj niečomu inému? Ako vidíte svoju budúcnosť? Budete stále udržiavať túto tradíciu?

Venujem sa len modrotlači a modrotlač ma živí. V tomto som na Slovensku jediný. Modrotlač má obrovský potenciál, ja sám mám plány na niekoľko rokov, čo všetko by sa z nej dalo robiť, ako rozlične by sa dala využiť. Je toho naozaj mnoho a verím, že aj záujem o toto remeslo pretrvá, aby som sa tým mohol naďalej živiť.

Oslovujú vás ľudia, ktorí by sa modrotlači chceli venovať tiež? Čo by ste im poradili?

S priamou otázkou, či by som niekoho naučil robiť modrotlač, som sa ešte asi nestretol. Realizuje sa však mnoho workshopov, kde predstavujem účastníkom, ako taký proces prebieha, samozrejme v menšej a skrátenej forme. Často sú prekvapení, aký zdĺhavý a náročný proces za tým je. Tí, ktorí prídu na môj workshop s tým, aby sa naučili robiť modrotlač a mohli si ju realizovať doma sami, odchádzajú sklamaní, pretože raz za čas si nafarbiť kus plátna sa doma naozaj neoplatí.

Už ste čítali?