Dobré noviny
Fínsko ruší vo všetkých školách vyučovacie predmety. Deti sa tak naučia viac
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Fínsko ruší vo všetkých školách vyučovacie predmety. Deti sa tak naučia viac

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. — Foto: Pinterest

Fínsky systém vzdelávania je považovaný za jeden z najlepších na svete, napriek tomu Fíni musia neustále niečo vylepšovať. Teraz sa rozhodli pre skutočnú revolúciu v systéme vzdelávania - z učebných osnov chcú odstrániť vyučovacie predmety.

HELSINKI 3. septembra - Fíni veľmi dobre vedia, že na to, aby ako krajina neustále napredovali, potrebujú začať od základov, teda pri vzdelávaní najmladších generácií. Systém vzdelávania preto neustále zdokonaľujú. Len nedávno sme napríklad písali o skvelej metóde, ktorá rieši šikanovanie, no táto novinka sa bude týkať štúdia celkovo.

Prečítajte si tiež:
Fínsko vynašlo skvelú metódu, ako zabrániť šikane na školách už v zárodku

Otázka štyroch rokov

Hodiny chémie, fyziky či matematiky - to je stereotyp, ktorý väčšinu žiakov nudí a k jednotlivým predmetom si vytvárajú nechuť už len pre ich samotné názvy, ale i ich obsah. Podľa Fínov je už tento systém priam prehistorický, a tak sa rozhodli, že jednotlivé predmety budú históriou, informuje Bright Side.

Veľmi dobre a trefne to vysvetlila vedúca odboru školstva v Helsinkách Marjo Kyllönenová. Jej slová by si mali pozorne prečítať hlavne kompetentné osoby na Slovensku. „Existujú školy, ktoré učia staromódnym spôsobom, ktorý by bol na prospech na začiatku roku 1990 - ale potreby nie sú to isté a my potrebujeme niečo, čo sa bude hodiť do 21. storočia.“

Ilustračné foto
Ilustračné foto Foto: Pixabay

A tak bude mať fínska mládež namiesto klasických predmetov možnosť študovať udalosti a javy širokospektrálnejšie. Napríklad Druhá svetová vojna bude skúmaná a vysvetľovaná hneď z viacerých hľadísk, resp. bývalých predmetov - z histórie, geografie i matematiky. Zaujímavo znie aj kurz s názvom Práca v kaviarni, kde získajú vedomosti z anglického jazyka, ekonomiky i komunikačných zručností.

Ako všetko, aj toto má jeden malý háčik, a to ten, že takýto systém bude určený až pre študentov od 16 rokov. Hlavnou myšlienkou je už samostatné uvažovanie študentov o tom, čomu sa chcú venovať a na základe toho si budú môcť vybrať, čo chcú študovať z hľadiska toho, aké sú ich schopnosti a ambície do budúcnosti. Študenti potom budú pracovať v malých skupinách a viesť diskusiu. Tým sa zamedzí tomu, aby sa niektorému z nich nevenovala dostatočná pozornosť.

Táto reforma sa dotkne aj učiteľov, ktorí budú musieť medzi sebou viac spolupracovať, keďže sa dôraz bude klásť hlavne na kolektívnu prácu. Transformácia systému by mala nastať do roku 2020.

Už ste čítali?