Dobré noviny
Najlepším učiteľom fyziky v Európe je Slovák. Nepáčilo sa mu, ako sa u nás učí, preto píše vlastné učebnice
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Najlepším učiteľom fyziky v Európe je Slovák. Nepáčilo sa mu, ako sa u nás učí, preto píše vlastné učebnice

Jozef Beňuška.
Jozef Beňuška. — Foto: Reprofoto/Veda na dosah (Jozef Beňuška)

Jozef Beňuška je najlepším európskym učiteľom fyziky. Podľa neho je tento predmet v skutočnosti nesmierne zaujímavý, len ho treba správne učiť.

MARTIN 15. augusta - Je veľa ľudí, ktorí mali z hodín fyziky veľký strach. Poniektorí kvôli tomu po skončení základnej školy radšej mierili do takých škôl, kde sa už viac nevyučovala. Pritom je to predmet, ktorý patrí medzi tie najzaujímavejšie. Myslí si to učiteľ Jozef Beňuška, ktorý sa snaží fyziku oddémonizovať.

Preč so zastaranými postupmi

Jozef Beňuška učí na Gymnáziu Viliama Paulinyho-Tótha v Martine. Pochváliť sa môže aj tým, že sa stal najlepším európskym učiteľom fyziky za rok 2017. Rozhodla o tom Európska fyzikálna spoločnosť. Takúto cenu získavajú stredoškolskí učitelia za osobitý prístup k vyučovaniu. Cieľom je povzbudiť žiakov, aby študovali fyziku alebo sa zlepšil ich prístup k nej. A to sa Beňuškovi úspešne darí.

Foto: Reprofoto/Veda na dosah (Jozef Beňuška)

Okrem toho, že vytvára vlastné učebnice, a to aj v multimediálnej verzii, zriadil i Centrum popularizácie fyziky, čo ocenila Európska fyzikálna spoločnosť. „Jeho hlavným cieľom je šíriť poznatky o vede prostredníctvom interaktívnych experimentov. Zameriava sa na žiakov, ako aj na širokú verejnosť. Priťahuje približne 3 000 návštevníkov za rok. Jeho vplyv presahuje hranice Slovenskej republiky, pravidelne ho navštevujú učitelia fyziky z Českej republiky,“ opisuje centrum web spoločnosti.

V Centre popularizácie fyziky je vždy živo.
Foto: Centrum popularizácie fyziky

Aj napriek chvále ostáva profesor Beňuška skromný. On osobne sa vraj necíti byť najlepší, sám totiž pozná množstvo obetavých učiteľov. Povedal to v rozhovore pre web Veda na dosah. V ňom okrem iného naznačil, že klasické učenie fyziky je nudné. Naopak, predvádzanie fyzikálnych experimentov poslucháčov baví. „Toto je cesta, ako odstrániť z hodín fyziky nezáživnosť, nudu a nezáujem,“ vysvetlil.

Podľa neho netreba zabúdať na to, že fyzika je experimentálna veda a mala by sa učiť odborne. Okrem toho by sa však mali žiaci na jednotlivé hodiny systematicky pripravovať. Fyzika je totiž ako keby učenie sa o tom, ako chápať prírodu, čo je potrebné robiť v súvislostiach.

Foto: Centrum popularizácie fyziky

„Som si vedomý, že tento problém systematickej prípravy sa netýka iba fyziky, ale práve vo fyzike je vynechanie niektorých poznatkov tak závažné, že sa logické súvislosti stratia a ak sa aj snaživý žiak iba memoruje poznatky, to už je zlé. Fyzika sa stáva neobľúbeným predmetom,“ dodal pre web Veda na dosah.

Namiesto písania experimenty

Sám sa fyziku snaží spopularizovať nielen svojím štýlom výučby či centrom, ale aj učebnicami, ktorých je autorom. Jeho multimediálna učebnica spĺňa učebné osnovy, no zároveň využíva aj grafickú formu či prezentácie v PowerPointe. Okrem toho sa učebniciach vyskytujú aj návody na praktické cvičenia, takže žiaci nemusia poznatky len memorovať, ale v praxi zistiť, ako fyzikálne zákony vlastne fungujú. Výhodou takýchto učebníc je fakt, že žiak si v nich môže listovať na počítači, on i učiteľ sú tak oslobodení od písania si poznámok a môžu sa viac sústrediť na experimenty. Pretože, ako sa hovorí - radšej raz vidieť, ako stokrát počuť. A pri fyzike to platí dvojnásobne.

O experimenty nie je núdza ani v centre, ktoré sa snaží odlíšiť od zastaraného vysvetľovania školskej fyziky. Naopak, tu môžu záujemcovia zistiť, že aj činnosti vykonávané tými najdokonalejšími prístrojmi sú často založené na úplne jednoduchých fyzikálnych princípoch. Záujemcovia sa tam môžu oboznámiť s tým, ako funguje energia, aké sú vlastnosti svetla, dynamiky pohybov či ako funguje vesmír.

Už ste čítali?