Dobré noviny
Novovzniknutá značka kvality Podunajsko podporuje producentov regiónu
TASR
TASR

Novovzniknutá značka kvality Podunajsko podporuje producentov regiónu

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. — Foto: TASR/AP

Na to, aby produkt získal značku kvality Podunajsko, musí splniť niekoľko kritérií.

Klížska Nemá 2. augusta (TASR) - Miestna akčná skupina Združenie Dolný Žitný ostrov (MAS ZDŽO) so sídlom v obci Klížska Nemá v okrese Komárno vytvorila značku kvality Podunajsko. Ako TASR informovala predsedníčka MAS ZDŽO Rozália Szalay, jej cieľom je podpora podnikateľov a výrobcov z regiónu Podunajska.

Koncom júla historicky prvý raz zasadla v obci Búč v okrese Komárno certifikačná komisia značky, ktorá bola zastúpená primátormi a starostami spolupracujúcich obcí. "Bolo to vlastne pozitívne gesto, ktorým samospráva prejavila svoj záujem o podporu miestnych producentov a v budúcnosti plánuje užšiu spoluprácu s podnikateľským sektorom s cieľom udržania šikovných ľudí v našom regióne. Konali sa tu aj prednášky, ktorých cieľom bola podpora miestnych producentov. Stretli sa tu primátori, starostovia, zástupcovia neziskových organizácií (NO) a podnikatelia z cezhraničného regiónu Podunajsko," povedala Szalay.

Na to, aby produkt získal značku kvality Podunajsko, musí splniť niekoľko kritérií. "Prvým z nich je tradícia výroby alebo výrobku, produkcie alebo produktu, prípadne subjekt musí existovať v regióne Podunajsko. Druhým je využitie miestnych surovín, pričom surovina musí byť vyprodukovaná, vypestovaná, dochovaná, vyrobená na území Podunajska. Tretím je podiel ručnej a remeselnej práce, pričom výrobok musí byť vyrábaný aspoň čiastočne ručne a posledným kritériom je jedinečnosť a originalita výrobku či produktu," dodala predsedníčka MAS ZDŽO.

Strategickým cieľom MAS ZDŽO je do roku 2023 prispieť k zvyšovaniu konkurencieschopnosti a dosiahnutiu vyváženého rozvoja územia MAS ZDŽO vrátane vytvárania udržateľných pracovných miest, zvyšovania atraktivity a spolupráce v území a zabezpečenia podmienok pre znižovanie sociálneho vylúčenia obyvateľov. "Plánuje tiež koordináciu subjektov tak, aby výrobky miestnych boli na miestach navštevovaných turistami a zároveň k dispozícii domácim obyvateľom a firmám," poznamenala.

Nitriansky samosprávny kraj (NSK) plánuje podporovať dotáciou jednotlivých držiteľov značky kvality. V septembri sa MAS ZDŽO dozvie, či jej žiadosť o financovanie Stratégie komunitne vedený miestny rozvoj vo výške 2,7 milióna eur bola schválená. "Peniaze by v prípade úspešnej žiadosti MAS ZDŽO rozdelila na projekty obcí, podnikateľov a NO na území 33 členských obcí do roku 2023. V rámci animačných činností plánujeme koordinovať spoluprácu v území, napríklad aby v každom väčšom ubytovacom či stravovacom zariadení, turistických informačných kanceláriách a podobne bolo možné kúpiť výrobky miestnych producentov a aby bol vytvorený e-shop s produktmi z Podunajska," vysvetlila Szalay.

MAS ZDŽO od roku 2008 spája obce, mimovládne organizácie a podnikateľov z 33 obcí z okresov Komárno a Nové Zámky (Bátorove Kosihy, Bodza, Bodzianske Lúky, Búč, Čalovec, Číčov, Dedina Mládeže, Holiare, Chotín, Iža, Kameničná, Klížska Nemá, Kolárovo, Komárno, Kravany nad Dunajom, Lipové, Marcelová, Moča, Modrany, Okoličná na Ostrove, Patince, Radvaň nad Dunajom, Sokolce, Tôň, Trávnik, Veľké Kosihy, Virt, Vŕbová nad Váhom, Zemianska Olča, Zlatná na Ostrove, Andovce, Komoča a Zemné). Jej činnosť od roku 2009 podporuje NSK.

Už ste čítali?