Dobré noviny
Na bratislavskom gymnáziu majú žiaci predmet, na ktorom sa učia robiť dobré skutky
Iveta Bátrnová
Iveta Bátrnová

Na bratislavskom gymnáziu majú žiaci predmet, na ktorom sa učia robiť dobré skutky

Gymnázium C. S. Lewisa vychováva žiakov k hodnotám, ktoré sú v živote veľmi dôležité.
Gymnázium C. S. Lewisa vychováva žiakov k hodnotám, ktoré sú v živote veľmi dôležité. — Foto: reprofoto/bilgym

Inšpiratívne gymnázium učí žiakov, že sa svet netočí iba okolo nich. Majú predmet, na ktorom každý jeden žiak niekomu pomáha.

Bratislava 26. júna (TASR) – V bratislavskej Petržalke vyrástlo unikátne gymnázium, ktoré je zaujímavé svojím hodnotovým prístupom k vzdelávaniu. Konkrétne ide o Bilingválne gymnázium Cliva Staplesa Lewisa, ktoré sa od roku 2004 začalo meniť na inšpiratívnu modernú školu, ktorá dbá o to, čo je v živote naozaj dôležité.

Učitelia aj žiaci z celého sveta

Škola stojí na troch základných pilieroch, ktoré vyjadrujú filozofiu tejto vzdelávacej inštitúcie. Popri výchove k hodnotám, ktoré majú mať rovnakú váhu ako vedomosti a zručnosti, je to inovatívnosť a bilingválnosť. "V tomto prípade však nejde iba o to, že väčšina odborných premetov sa vyučuje v slovenčine i angličtine, ale aj o medzinárodnú pluralitu, ktorú chceme vytvoriť," upozornil súčasný, v poradí už tretí riaditeľ školy Dušan Jaura. "Máme tu preto učiteľov z celého sveta, napríklad z USA, Indie, Veľkej Británie, Mexika či Nemecka," prezradil.

Napriek tomu, že gymnázium nie je medzinárodnou školou, internacionálny prvok je zastúpený i medzi študentmi. "Približne desať percent z nich je zo zahraničia a nielen z okolia Slovenska. Máme medzi nami napríklad dvoch študentov z Izraela," spresnil Jaura.

Nechcú žiakom liať do hláv iba kvantá faktov

Cieľom vzdelávania na škole nie je "naliať do hláv kvantum informácií", ale rozvíjať kritické a analytické myslenie a schopnosť spájať a využívať nadobudnuté poznatky. Gymnázium dbá i na adresnú profiláciu študentov. "Kým v prvých troch ročníkoch sa snažíme našim študentom ponúknuť čo najširší všeobecný záber odborov, v posledných dvoch ročníkoch posilňujeme voliteľnosť. V 5. ročníku si až dve tretiny predmetov zvolia študenti sami podľa toho, v akej oblasti chcú v živote pôsobiť," uviedol Jaura.

Zaujímavosťou Bilingválneho gymnázia C. S. Lewisa je tiež pedagogický zbor. "Jeho vekový priemer je približne 30 rokov a takisto sa oproti iným školám môžeme pochváliť i tým, že medzi našimi učiteľmi je až 40 percent mužov," ozrejmil riaditeľ petržalského gymnázia. Zdôraznil, že prioritou však nie je vek ani rovnocenné rodové zastúpenie, ale vzdelaní a motivovaní učitelia. "Majú preto možnosť rozvíjať sa prostredníctvom tréningov, osobných koučingov a supervízií," doplnil Jaura.

Inteligencia nestačí, treba mať charakter

Ľudia, ktorí môžu posunúť Slovensko dopredu, musia byť nielen inteligentní, ale aj charakterní. To je premisa, z ktorej vychádza filozofia výchovy a vzdelávania na Bilingválnom gymnáziu C. S. Lewisa v Bratislave. "K dialógu o empatii, tolerancii a komunikácii, ktoré sú základom dobrých vzťahov, vedieme študentov prostredníctvom spojeného predmetu Náboženstvo a etika," priblížil. Žiaci majú dokonca počas školy svojho tútora, s ktorým môžu prebrať čokoľvek, čo ich trápi a môžu sa s ním kedykoľvek poradiť o svojich rozhodnutiach.

Každý žiak niekomu pomáha

Dôležitou súčasťou rozvíjania charakterových kvalít je i plnenie dobročinnosti. V rámci predmetu Náboženstvo a etika musí každý študent naplniť počas školského roka limit desiatich hodín dobročinných aktivít. "Sami si môžu zvoliť, o akú aktivitu ide, či je to doučovanie detí v detských domovoch, alebo venčenie psov, ktorým pomôžu seniorom, prípadne iné aktivity," ozrejmil Jaura. "Princípom je, aby pochopili, že svet sa nekrúti iba okolo nás samotných," dodal riaditeľ gymnázia.

 

Prináša to svoje ovocie

Súčasťou tejto filozofie je aj štipendijný fond gymnázia, ktorý založili absolventi školy i súčasní študenti v roku 2015. Prostredníctvom tohto fondu financujú dve štipendiá pre študentov, ktorí si školu z finančných dôvodov nemôžu dovoliť. "Dobrovoľne sa vzdávajú prostriedkov zo svojich aktivít, napríklad pri doučovaní alebo sprevádzaní turistov," spresnil. Do tohto programu prispievajú aj študenti, ktorí si založili a manažujú školskú kaviareň. "Študenti, ktorí v kaviarni pracujú, resp. dodávajú jej domáce koláče či limonády, sa vzdávajú časti svojej odmeny v prospech štipendijného fondu," spresnil riaditeľ.

Rozširovanie možností sociálnej inklúzie umožnil gymnáziu i grant, prostredníctvom ktorého môže škola od budúceho akademického roka poskytnúť desať sociálnych štipendií pre talentované deti z rodín, ktoré si štúdium z finančných dôvodov nemôžu dovoliť. "Máme záujem takisto podporovať i talentované a nadané deti z rómskej komunity, spolupracujeme v tomto smere z organizáciami, ktoré v tejto oblasti pôsobia," uviedol Jaura. V tejto súvislosti dodal, že už v budúcom školskom roku pribudne do študentského kolektívu rómske dievča, ktoré na prijímacích skúškach vysoko prevyšovalo i uchádzačov z Bratislavy.

Majú kaviareň aj pingpongové stoly

Škola sa tiež snaží žiakom vytvárať prostredie, ktoré by im pomáhalo budovať vzťahy aj rozvíjať svoje schopnosti. "Na jar 2015 sa začala veľká rekonštrukcia objektu, ktorá ešte nie je definitívne ukončená. Cieľom je vytvoriť priestor, ktorý by nabádal k rozvoju a utužovaniu komunity, kreatívnosti, spolupráci a otvorenosti," ozrejmil riaditeľ gymnázia. Jeho slová dokumentujú sedačkové súpravy na chodbách, študentská kaviareň, pingpongové stoly vo vstupnej hale, ale aj detaily, ako sú napríklad priehľady vo dverách učební.

Študenti si založili školskú kaviareň.
Študenti si založili školskú kaviareň. Foto: reprofoto/bilgym

Študenti sa stretli s významnými osobnosťami

Na škole sa dokonca pravidelne organizujú diskusie, na ktorých sa študenti gymnázia môžu stretávať s inšpiratívnymi ľuďmi. Fungujú pod skratkou WICK, čo znamená "Weekly Inpirational Club for Kids, týždenný inšpiratívny klub pre študentov," vysvetlil riaditeľ gymnázia Dušan Jaura. "V podstate ide o diskusie a príbehy inšpiratívnych ľudí, ktorí vo svojom živote nasledovali svoj sen – zmeniť svet, vybudovať úspešný biznis či zmeniť zákony. Prostredníctvom WICK-u sa snažíme v našich študentoch vzbudiť zvedavosť a záujem o dianie okolo nás," doplnil.

Medzi doterajšími hosťami týchto diskusií bol napríklad bývalý prezident New York University profesor John Sexton, riaditeľ projektu Hyperloop Dirk Ahlborn, ale aj kňaz Anton Srholec či spoluzakladateľ spoločnosti AeroMobil Juraj Vaculík.

Ďalšou z aktivít, ktorá rozvíja poznanie a obohacuje znalosti, je tvorba študentského internetového magazínu HEYOU! "Študenti sami tvoria obsah tohto časopisu a oslovujú respondentov na vyjadrenie k otázkam z diania vo svete kultúry, vedy a techniky," priblížil riaditeľ. Aby sa mohli navzájom inšpirovať či zdieľať svoje nápady a utužovali komunita, im slúži systém teambuildingov.

SLEDUJTE POZITÍVNE SPRÁVY Z BRATISLAVSKÉHO KRAJA NA FACEBOOKU!

Už ste čítali?