Holanďania objavili meteorit starý ako táto Zem. Prezradí, ako vznikla naša slnečná sústava

Leo Kriegsman s meteoritom, ktorý má byť taký starý ako naša Zem.
Leo Kriegsman s meteoritom, ktorý má byť taký starý ako naša Zem. — Foto: Naturalis/YouTube

Brusel 26. júna (TASR) - Holandskí vedci dnes oznámili objav meteoritu, ktorého vek odhadujú na 4,5 miliardy rokov. Meteorit by podľa ich vyjadrenia mohol obsahovať cenné indície o vzniku našej slnečnej sústavy.

Medzi Marsom a Jupiterom

"Ide o veľmi zvláštny meteorit, pretože nemáme také staré skaly na Zemi," upozornil holandský geológ Leo Kriegsman z centra pre biodiverzitu Naturalis v meste Leiden prostredníctvom videa na YouTube.

Meteorit má veľkosť zovretej päste, váži približne 500 gramov a získaný bol v januári tohto roku, keď pri dopade rozbil strechu domu v malom mestečku Broek in Waterland, severne od Amsterdamu. Vedci ho niekoľko mesiacov pozorne skúmali a analyzovali.

Belgická televízna stanica RTBF pripomenula, že aj napriek zvýšenému úsiliu úradov a miestnych ľudí sa nepodarilo vypátrať ďalšie úlomky tohto meteoritu.

RTBF upozornila, že hoci severnú časť Európy zasiahnu meteorické roje každé štyri roky, malé skaly "z útrob vesmíru" sa len veľmi ťažko podarí nájsť. V Holandsku ide o šiesty nájdený meteorit za posledných 200 rokov.

Podľa Kriegsmana objavený meteorit pochádza zrejme z pásu asteroidov medzi Marsom a Jupiterom a vedcom môže naznačiť ako prebiehali udalosti po vzniku našej slnečnej sústavy, keď sa začala formovať aj naša planéta.