Dobré noviny
Slovenský študent so svojím tímom vytvoril vozidlo, ktoré jazdí na vzduch!
Iveta Bátrnová
Iveta Bátrnová

Slovenský študent so svojím tímom vytvoril vozidlo, ktoré jazdí na vzduch!

Tím študentov vytvoril zaujímavé vozidlo, ktoré jazdí iba na vzduch.
Tím študentov vytvoril zaujímavé vozidlo, ktoré jazdí iba na vzduch. — Foto: Pneumobil VUT

Mladý Slovák s tímom českých študentov vytvoril unikátne vozidlo, ktoré je poháňané vzduchom. Prezradil nám, ako to celé funguje!

BRNO 25. mája - O aute, ktoré by jazdilo na vzduch, ste možno doteraz iba snívali. Keď sa však dali dokopy šikovní študenti z Vysokého učení technického v Brne, ukázalo sa, že to nie je nič nemožné. Stojí za tým dokonca aj mladý doktorand Matúš Ranuša (27) z Nového Mesta nad Váhom, ktorý so svojím tímom dokázal vytvoriť pneumobil a so svojím študentským projektom žnú úspechy aj v zahraničí.

Vozidlo, aké v našich končinách ešte nevzniklo

Unikátny vynález pomenovali Javelin a toto vozidlo jazdí na naozaj nezvyčajnú pohonnú látku, ktorou je stlačený vzduch. Na Slovensku či v Českej republike by ste však podobné vozidlo hľadali márne. So svojím prototypom vozidla si Pneumobil Racing Team Brno chodí merať sily do zahraničia a ani z posledných pretekov v maďarskom Egere sa nevrátil naprázdno. Za historický úspech považujú najmä to, že sa po 5-ročnom vývoji pneumobilu umiestnili vo všetkých disciplínach v prvej desiatke najlepších tímov. Aby sme si lepšie vedeli predstaviť, ako funguje vozidlo, ktoré jazdí na vzduch, vyspovedali sme Matúša, ktorý tím vedie.

Čím je auto, ktoré ste vytvorili, výnimočné?

Výnimočný je zdroj energie, keďže sa jedná o vozidlo poháňané stlačeným vzduchom. V pneumobile je umiestnená tlaková fľaša o objeme cca 10 litrov vzduchu stlačeného na 200 barov. Vzduch je ďalej redukovaný a rozvádzaný do pohonného systému vozidla. Skôr, ako o vynález, sa však jedná o študentský projekt, ktorého cieľom je nielen vzdelať študentov v oblasti konštrukcie pneumatiky a riadiacich systémov, ale aj podporiť tímovú prácu a hlavne uplatniť v praxi ich nápady a návrhy.

Je na Slovensku či v Česku viac takýchto vozidiel alebo je to vaše jediné?

O žiadnom inom vozidle v ČR a SR neviem. Súťaž, ktorej sme sa zúčastnili, je však organizovaná maďarskou firmou Aventics už desiatym rokom a pravidelne sa jej zúčastňuje asi 40 tímov zo 6 krajín Európy.  

Ako rýchlo dokáže toto auto ísť a akú vzdialenosť dokáže prejsť s plnou nádržou?

Rýchlosť je zrovna jednou z kategórií, kde sme získali 4. miesto. Dosiahli sme rýchlosť 42 km/h a dojazd je okolo 4 km, ale to, samozrejme, závisí od objemu fľaše.

Aké najväčšie úspechy máte za sebou?

Najväčší úspech sme dosiahli práve v tomto roku, kedy sme vytvorili úplne nové auto. Ľahké jednomiestne vozidlo, ktoré je poháňané iba vzduchom z tlakových fliaš, tím VUT prvýkrát predstavil v roku 2011. Na základe skúseností s predchádzajúcimi modelmi sa nám podarilo vyvinúť vozidlo, ktoré je poháňané pneumatickým piestom. Zásadný posun nám priniesol nový koncept pohonu.

Ako je auto ovládané? Je to podobné ako pri klasickom vozidle?

Auto má dva pedále, brzdu a plyn. Prirovnal by som to k motokáre, akurát je tu rozdiel v plynulosti jazdy. Pneumobil je vybavený 4-stupňovou prevodovkou ovládanou za pomoci servopohonou na základe aktuálnych dát získaných z jazdy. Režim jazdy a úpravy v pneumatickom systéme je možné nastavovať na dotykovom displeji na volante.

Vytváranie pneumobilu spája študentov z rôznych študijných odborov.
Vytváranie pneumobilu spája študentov z rôznych študijných odborov. Foto: Facebook/PneumobilRacingTeamBrno

Koľko ľudí pracovalo na tomto vynáleze? Máte v tíme aj nejaké ženy?

Máme 15 aktívnych členov, z toho 2 dievčatá, ktoré sa venujú dizajnu.

Stojíte iba za návrhom vozidla alebo ste si ho aj sami vlastnoručne zostrojili?

Prešli sme si celým vývojom vozidla od navrhovania v modelovacích softvéroch cez analýzy jednotlivých uzlov až po objednávanie dielov a samotnú výrobu. V tejto oblasti je projekt veľmi prínosný pre študentov, pretože získali skúsenosti, ktoré by na inej škole nemali. 

Ako je vôbec možné, aby dokázalo jazdiť na takúto nezvyčajnú pohonnú hmotu?

Princíp fungovania je celkom jednoduchý, v tlakovej fľaši máme vzduch s vysokým tlakom približne 200 barov, ktorý pomaly pomocou redukčného ventilu vypúšťame do obvodu. Pohon je realizovaný pomocou pneumatického piestu, ktorý je ďalej prepojený s pohonným mechanizmom vozidla. Kľúčom k úspechu je návrh algoritmu plnenia pneumatického piestu vzduchom a konštrukcia pohonného mechanizmu, jeho optimalizácia a riadenie. Celý tento systém má dopad na efektivitu vozidla a využívanie tohoto nie práve lacného zdroju energie.

S pneumobilom študenti uspeli aj na zahraničnej súťaži.
S pneumobilom študenti uspeli aj na zahraničnej súťaži. Foto: Facebook/PneumobilRacingTeamBrno

Aké máte s týmto prototypom automobilu ďalšie plány?

Určite optimalizovať riadiaci systém na základe testovacích jázd. Ďalej zdokonaľovať technické riešenia, či už rámu alebo pohonu vozidla, a znižovať hmotnosť. Momentálne sme na 120 kg. Ďalšou víziou je rozšíriť povedomie o projekte a spoluprácu o ďalších o šikovných študentov. Vozidlo v neposlednom rade slúži aj na propagáciu, čo je pre nás dôležitou súčasťou, pretože bez sponzorov by takéto auto nebolo možné postaviť.

Bude mať niekedy verejnosť možnosť vyskúšať si jazdu v tomto automobile?

Samozrejme, budeme sa zúčastňovať akcií ako sú dni otvorených dverí, brnenský Veletrh, noc vedcov v Brne a, samozrejme, sa radi zúčastníme aj ďalších akcií, na ktorých budú mať o náš projekt záujem.

Viac si o projekte môžete pozrieť priamo na jeho webovej stránke.

Už ste čítali?