Dobré noviny
Právo a spravodlivosť
Kazimír Žák
Kazimír Žák

Právo a spravodlivosť

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. — Foto: akoriaditfirmu.sk

Nikdy neklaďte otázku, o ktorej neviete ako bude na ňu svedok odpovedať!

Článok by sa kľudne mohol volať aj “Dodržiavať smernice sa vyplatí”. Medzi právnikmi sa traduje táto anekdota:

Jedno zo základných procesných pravidiel, ktoré učia na amerických univerzitách budúcich právnikov znie:

Nikdy neklaďte otázku, o ktorej neviete ako bude na ňu svedok odpovedať!

Na súde, v južanskom malomeste, predvolal štátny žalobca svedkyňu - staršiu pani svedčiť...

Obrátil sa na ňu:

"Pani Jonesová, poznáte ma?"

Ona odpovedala:

"Nuž, áno, poznám vás pán Williams. Poznám vás od detských čias, boli ste pre mňa veľkým sklamaním. Klamete, podvádzate vašu ženu, manipulujete ľudí a rozprávate o nich za chrbtom. Považujete sa za štramáka, hoci v skutočnosti nemáte ani toľko rozumu, aby ste pochopili, že nie ste viac, ako drobný byrokrat. Áno, poznám vás."

Právnik úplne skamenel. V rýchlosti nevedel čo má urobiť, tak ukázal prstom na obhajcu a spýtal sa:

"Pani Jonesová, poznáte obhajcu?"

Ona opäť odpovedala:

"No, áno, poznám aj pána Bradleyho od jeho mladých čias. Je to bigotný lenivec a má problém s alkoholom. Nedokáže si s nikým vybudovať normálny vzťah, jeho právnická kancelária je jedna z najhorších v celom štáte. To ani nehovorím o tom, že podviedol svoju manželku s tromi rôznymi ženami. Jedna z nich bola vaša manželka. Áno, poznám ho."

Obhajca takmer zomrel. 

Sudca požiadal oboch právnikov, aby pristúpili k nemu a veľmi tichým hlasom im povedal:

Ak sa jej ktorýkoľvek z vás, idiotov, opýta, či svedkyňa pozná mňa, pošlem vás oboch na elektrické kreslo.

A aké je z toho poučenie pre manažment a firmy?

Ľudia vo firmách si akosi zvykli, že smernice väčšinou niečo prikazujú alebo zakazujú. No nie je to úplne celá pravda. Smernice sú pravidlá.

Jednou z málo známych a málo používaných definícií smernice je, že je to niečo (napríklad pracovný alebo technologický postup, pravidlo, zásada, ...), jednoducho to, čo vo firme funguje, je to dlhodobo overené v praxi a prináša to výsledky.

Teda dobré smernice zabezpečia dobré prežitie firme, pracovníkom, manažérom a samozrejme aj zákazníkom.

Postoj “predsa všetci vedia” je síce múdry, ale novým pracovníkom nepomôže. 

Preto to treba spísať. Ale spísať ich však nestačí. Je ich potreba presadiť do praxe. 

Inými slovami, pracovníci ich musia poznať, používať a dodržiavať

To platí aj pre manažment - ten ich navyše musí presadzovať a vyžadovať a kontrolovať.

PR; Článok neprešiel redakčnou úpravou.

Už ste čítali?