Dobré noviny
TURCSÁNYI: Čína sa chce novodobou Hodvábnou cestou ukázať ako veľmoc
TASR
TASR

TURCSÁNYI: Čína sa chce novodobou Hodvábnou cestou ukázať ako veľmoc

Na archívnej snímke Richard Turcsányi.
Na archívnej snímke Richard Turcsányi. — Foto: TASR - Michal Svítok

Slúžiť má na prepojenie východu a západu, pričom cesta k prosperite má zabrániť regionálnym konfliktom.

Bratislava 16. mája (TASR) - Víkendový summit v Pekingu, ktorý sa venoval budovaniu novodobej obchodnej Hodvábnej cesty, bol pre organizátorskú krajinu diplomatickým úspechom. Čína sa chce týmto projektom prezentovať ako veľmoc a získať si rešpekt. Pre TASR to uviedol riaditeľ Stratpolu Richard Turcsányi. „Čína profituje z globalizácie ako nikto iný, aj preto vystupuje na medzinárodných fórach na jej obranu. Pre ňu je zvolenie Donalda Trumpa a brexit neželaným elementom,“ zdôraznil Turcsányi.

Čínsky prezident Si Ťin-pching avizoval na summite investície vo výške 124 miliárd USD (114,01 miliardy eur). Malo by ísť o rozsiahlu obnovu a modernizáciu dopravnej infraštruktúry, železničné trate, prekladiská alebo námorné prístavy. Slúžiť má na prepojenie východu a západu, pričom cesta k prosperite má zabrániť regionálnym konfliktom.

„Čína chce pomocou tejto iniciatívy podporiť svoje exporty, investície, infraštruktúrne projekty v zahraničí, s tým ako jej domáci trh začína byť preplnený. To, či z iniciatívy budú v rovnakej miere profitovať aj iné štáty, je otázne, no nemyslím si však, že z pohľadu Číny ide o nejaké podvratné ciele,“ povedal Turcsányi.

Na summite boli takmer tri desiatky šéfov štátov a vlád. Svojich zástupcov vyslala na summit viac ako stovka krajín, vrátane Slovenska. Chýbala však India, čínsky sused a druhá najľudnatejšia krajina na svete. „India sa summitu nezúčastnila najmä pre nevyriešené problému s Pakistanom ohľadom Kašmíru. Kým čínsko-pakistanský koridor je jedným z dôležitých prvkov iniciatívy, India to považuje za veľký problém a ohrozenie svojej suverenity. India sa určite obáva zvyšovaniu vplyvu Číny v regióne, vníma ju ako svojho priameho súpera. Nedá sa však povedať, že by India vnímala iniciatívu negatívne, skôr je ostražitá,“ upozornil Turcsányi.

Z členských krajín EÚ boli na summite o Hodvábnej ceste český prezident Miloš Zeman a premiéri Poľska, Maďarska, Španielska a Talianska. „Každý má dnes voči Číne svoje záujmy a každý sa snaží ich napĺňať inak. Dané štáty pravdepodobne predpokladajú, že svojou účasťou vyšlú signál Číne o svojom záujme a Čína sa im nejakým spôsobom bude chcieť odplatiť. Či bude táto odplata dostatočná, je už iná otázka. Napríklad v prípade ČR sa dá hovoriť o tom, že jeho gestá od roku 2012 zatiaľ veľa benefitov pre štát nepriniesli,“ dodal Turcsányi.

Projekt novodobej Hodvábnej cesty má tri hlavné časti. Južná trasa smeruje z Iránu cez Turecko, grécky prístav Pireus, Belehrad až do Budapešti. Severná trasa nadväzuje na Transsibírsku magistrálu a cez Moskvu, Poľsko pokračuje až do nemeckých prístavov a odtiaľ do Veľkej Británie. Dopĺňa ich námorná vetva, kde sa počíta, že sa vplyvom klimatických zmien splavní severná trasa okolo Ruska do Baltského mora, Nemecka, Veľkej Británie a Francúzska. Starodávna Hodvábna cesta spájala Čínu s Blízkym Východom a mediteránskou oblasťou.

Už ste čítali?