Dobré noviny
Ftáčnik: Do 10 rokov by mali platy učiteľov dosiahnuť priemer v OECD
TASR
TASR

Ftáčnik: Do 10 rokov by mali platy učiteľov dosiahnuť priemer v OECD

Milan Ftáčnik, archívne foto.
Milan Ftáčnik, archívne foto. — Foto: TASR

Exminister školstva pripomenul, že Slovensko ako krajina dáva na školstvo 3,4 percenta hrubého domáceho produktu z verejných zdrojov. Európsky priemer je pritom 4,5 percenta.

Bratislava 14. mája (TASR) – Učitelia dnes na Slovensku zarábajú 57 percent z výšky platov vysokoškolsky vzdelaných ľudí zamestnaných v národnom hospodárstve. Autori Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania Učiace sa Slovensko si v dokumente stanovili cieľ, že do desiatich rokov by mali učitelia zarábať 80 percent. V dnešnej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 to uviedol spoluautor reformy a bývalý minister školstva Milan Ftáčnik.

„Tých 57 percent je veľmi nízke číslo, je to o tretinu menej, ako zarábajú učitelia v krajinách OECD. My sme si preto v tomto dokumente stanovili cieľ, že do tých desiatich rokov, na ktoré je koncipovaný tento reformný dokument, by učitelia mali zarábať 80 percent. To je priemer toho, čo vieme vyčítať z krajín OECD, teda najvyspelejších krajín, ktoré sú združené v tejto organizácii. Do konca tohto roku by mala vláda povedať, ako sa to počas tých desiatich rokov bude robiť, aby sme učiteľa pozdvihli a lepšie ho zaplatili,“ povedal Ftáčnik.

Exminister školstva pripomenul, že Slovensko ako krajina dáva na školstvo 3,4 percenta hrubého domáceho produktu z verejných zdrojov. „Európsky priemer je 4,5 percenta. Nedá sa zlepšiť kvalita, ak do školstva nepríde viac peňazí,“ zdôraznil.

Ľubomír Petrák (Smer-SD), poslanec a predseda Výboru Národnej rady (NR) SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, sa taktiež domnieva, že príjmy učiteľov sú nízke. „Ja sa pridávam k tým hlasom, ktoré hovoria, že treba zvýšiť platy učiteľov. Preto máme na stole reformu Učiace sa Slovensko. Budeme musieť pristúpiť k zvyšovaniu kvality, ale aj k optimalizácii siete škôl. Ak vytvoríme predpoklady, do čoho naliať peniaze, tak tam tie peniaze nalejeme. Akékoľvek nalievanie peňazí do školstva v súčasnej podobe by bolo nalievanie peňazí do čiernej diery. Toto nikto z nás nechce,“ poznamenal.

Podľa poslanca NR SR Branislava Gröhlinga (SaS) na Slovensku počúvame už veľmi dlho, že školstvo je priorita. „Ale keď je niečo priorita vlády, tak naozaj tomu musíme podriadiť aj ostatné rezorty. Keď príde nejaká investícia, tak tá investícia musí ísť v prvom rade do školstva," uviedol.

Sumár opatrení v oblasti školstva plánuje strana SaS prezentovať ku koncu roka.

Richard Vašečka (OĽaNO-NOVA) skonštatoval, že platy učiteľov nie sú len sociálnou alebo odborárskou otázkou. „Učiteľ je kľúčový, ale nie je cieľom. Cieľom je ten žiak, dieťa a budúcnosť krajiny. Nemalo by to byť tak, že učitelia bojujú s ministrom školstva o svoje platy, ale že my všetci spolu bojujeme o to, ako zvýšiť investície do našej budúcnosti,“ dodal.

Už ste čítali?