Slovenský vedec vyvinul na Harvarde extra silnú molekulu. Zachrániť môže milióny ľudí
Radka Turoňová

O úspešných slovenských vedcoch vo svete nemáme núdzu. Len nedávno sa zrak odbornej verejnosti upieral na Slováka Pavla Jakubca, ktorý sa na Harvarde podieľal na výrobe supermolekuly.

Pavol Jakubec vyvinul supermolekulu. — Foto: STU, ilustračné Pixabay

BRATISLAVA 12. mája - Na Harvarde sa Pavol Jakubec podieľal na vývoji  a syntéze nových makrolidových antibiotík počas stáže, v rámci ktorej pôsobil vo výskumnej skupine profesora A. G. Myersa, informoval portál Veda na dosah. Jeho úlohou bolo vyrobiť takú molekulu, ktorá zneškodní aj veľmi odolné patogény. Práve to je veľkým problémom súčasnosti - bakteriálna rezistencia a klesajúca účinnosť antibiotík sa celosvetovo zvyšujú, prioritou je preto vývoj nových antibiotík.

Článok v prestížnom časopise

Vedec zo Slovenskej technickej univerzity, ktorý pôsobil aj na Harvarde, zanechal za sebou kus skvelej práce. Práve vďaka nemu môže supermolekula zachrániť milióny ľudí. Jakubec sa zaradil medzi autorov kľúčových vedeckých výstupov a tento rok si pri príležitosti Dňa učiteľov prevzal ocenenie z rúk prorektora Slovenskej technickej univerzity (STU) v Bratislave Mariana Peciara. Výskumu nových antibiotík sa totiž venoval v článku, ktorý vyšiel v magazíne Nature, aktuálne pôsobí na STU.

Ilustračné foto
Ilustračné foto Foto: Pixabay

Mať článok o svojom objave v prestížnom vedeckom magazíne Nature je pritom snom mnohých vedcov. O to viac potešil fakt, že pri článku s názvom Platforma pre objav nových makrolidových antibiotík je aj meno Pavla Jakubca. Ako ďalej uvádza portál Veda na dosah, na Harvarde ako člen medzinárodného tímu pripravil sériu štruktúrne komplexných nových antibiotík mimoriadne aktívnych voči panelu testovaných gram-pozitívnych baktérií.

Malá dávka, vysoká účinnosť

V rozhovore pre týždenník Plus 7 DNÍ slovenský vedec prezradil, že jeho úlohou bolo vyvinúť spomínanú molekulu s pomocou lacných a jednoduchých chemikálií, pričom so štruktúrou sa mal vyhrať tak, aby bola tabletka budúcnosti čo najúčinnejšia. „Výsledkom mala byť malá dávka lieku a vysoká účinnosť,“ opísal v rozhovore Jakubec. Tabletka, ktorá teraz môže vzniknúť, by dokázala zabiť skutočne rezistentné baktérie, na ktoré súčasné lieky nestačia. Čo bude s liekom teraz, vedec presne nevie, no vie, že vznikla firma, ktorá sa molekule ďalej venuje.

Ilustračné foto
Ilustračné foto Foto: Pixnio

Na molekulu má patent Harvard, ktorý začal spoluprácu so súkromnou firmou, aby vývoj napredoval rýchlejšie, Jakubcovi tak musí k uspokojeniu slúžiť vedomie, že sa na vývine supermolekuly podieľal a raz bude možno tabletka liečiť množstvo ľudí. „Mojím snom je, že raz, možno o päť alebo desať rokov, si kúpim antibiotikum, prečítam si, aké je zloženie a kto ho vyrába, a dúfam, že tam objavím štruktúru, ktorú som syntetizoval,“ uzavrel pre Plus 7 DNÍ Jakubec.

Pavol Jakubec patrí k slovenským vedcom, ktorí nám urobili v zahraničí veľmi dobré meno. Ako uvádza web STU, prispel k vývoju nových antibiotík a rozvoju viacerých nových katalyzátorov v organickej chémii. Na STU vyštudoval Fakultu chemickej a potravinárskej technológie, kde sa po skúsenostiach v zahraničí znovu vrátil. Venuje sa tam výskumu v organickej chémii. Predtým pôsobil na Oxforde i Harvarde, kde vyvinul spomínanú supermolekulu.

Nitrania nesmelo ponúkli svoje farmárske čipsy obchodnému reťazcu.…